سرپرست سازمان بسیج عشایر:

۴۵۰ هزار نفر از عشایر، بسیجی هستند

سرپرست سازمان بسیج عشایر گفت: به شکل کلی جامعه عشایری کشور حدود سه و نیم میلیون نفر است که آمارهای ما از عضویت رسمی ۴۵۰ هزار هموطن عشایر در بسیج خبر می‌دهد. ‌
کد خبر: ۱۹۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵ - 24May 2014

۴۵۰ هزار نفر از عشایر، بسیجی هستند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "احمد سعیدی" سرپرست سازمان بسیج عشایر در گفتوگویی در خصوص ریشههای شکلگیری بسیج عشایری اظهار کرد: در واقع باید تشکیل بسیج عشایری را به سالهای اولیه پیروزی انقلاب و بخصوص به دوران جنگ تحمیلی مرتبط دانست.

وی افزود: عشایر از ابتدای جنگ در قالب گردانهای بسیج عشایر یا همان دفتر امور عشایری فعالیت میکردند. ابتدای جنگ هنوز لشکرهای رزمی سازمان یافته نداشتیم و نیروهای مردمی در جبههها حضور داشتند که عشایر نیز نقش بسزایی در آن زمان ایفا میکردند. اما به هر حال در مقطعی از جنگ تحمیلی فرمانده سپاه تصمیم گرفت که عشایر به صورت هدفمند در جنگ شرکت کنند و به این ترتیب دفتر امور عشایری در جنگ ایجاد شد. بعد از دفاع مقدس تاریخ فراز و فرودهای این قشر شاهد بیمهریهایی نیز بود که در نهایت سال ۱۳۸۷ سازمان بسیج امور عشایر به عنوان یک سازمان مستقل و به شکل رسمی تشکیل شد.

سعیدی اضافه کرد: سردار شهید "علی غیوریزاده" شهید شاخص قشر عشایر در سال ۹۳ است. او که در پرونده مجاهدت خود معاون اطلاعات عملیات لشکر امیرالمؤمنین ایلام را نیز دارد، مجاهدت خود را پیش از انقلاب آغاز کرده و پس از پیروزی و استقرار نظام اسلامی نیز به مقابله با ضد انقلاب در کردستان و نواحی دیگر شتافت تا اینکه در نهایت سال ۱۳۶۷ به شهادت رسید.

وی گفت: مسلماً اگر بخواهیم به ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری بپردازیم مجال و فرصت بسیاری را میطلبد، اما در همین فرصت خوب است اشارهای به شهدای شاخص عشایر در سالهای مختلف داشته باشم. سال ۸۹ شهید شاخص بسیج عشایری سردار شهید امامقلی عزیزی بودند که کنگره بزرگداشت ایشان در فارس برگزار شد. سال ۹۰ سردار شهید حاج "رضا رحمتیزاده" شهید شاخص سال بودند که کنگره این عزیز نیز در کرمانشاه برگزار شد. سال ۹۱ به نام سردار شهید حاجاحمد سلیمانی بود و سال ۹۲ نیز سردار شهید محمدعلی شاهمرادی شهید شاخص سال بودند.

سعیدی ادامه داد: به شکل کلی جامعه عشایری کشور حدود سه و نیم میلیون نفر است که آمارهای ما از عضویت رسمی ۴۵۰ هزار هموطن عشایر در بسیج خبر میدهد.

وی گفت: آمار سه و نیم میلیونی رقم کمی نیست. از طرف دیگر پتانسیلهای موجود در عشایر که همواره از معتقدترین و دلیرترین اقوام ایرانی در حفظ و حراست از نظام اسلامی بودند باعث میشود که لزوم توجه به این قشر امری بدیهی به نظر برسد. از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور به نظر میرسد که عشایر حتیالمقدور با خوداتکایی و تولید نیازهای خودشان قدمی شایسته در مسیر اقتصاد مقاومتی برداشتهاند که این روحیه و فرهنگ موجود در آنها باید رسیدگی و تقویت شود.

سعیدی ادامه داد: ارزشهایی که فینفسه در بسیج وجود دارد اگر با فرهنگ و اعتقادات عشایر ترکیب شود نویدبخش اتفاقات و دستاوردهای خوبی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: عشایر با هر مذهب و قومیتی همواره در مسیر وحدت قدم برداشتهاند و پشتیبان صدیق ولایت فقیه و کشور و نظام اسلامی هستند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار