در همایش «شکوه ایثار»

حماسه‌آفرینان ارتش در عملیات بیت‌المقدس تقدیر شدند

همایش «شکوه ایثار» روز شنبه سوم خردادماه، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت،ایثار و پیروزی،به منظور تجلیل از حماسه‌آفرینان خرمشهر در مجموعه فرهنگی امام علی (ع) تهران برگزار شد.
کد خبر: ۲۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸ - 25May 2014

حماسه‌آفرینان ارتش در عملیات بیت‌المقدس تقدیر شدند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایسنا، در این مراسم، امیر سرتیپ ابراهیم گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش، امیرسرتیپ شاهین تقی خانی معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش و دیگر معاونان این نیرو حضور داشتند.
 
در این مراسم امیر سرتیپ سید تراب ذاکری افسر اطلاعاتی ارتش ایران در دوران دفاع مقدس با اشاره به نخستین روز آغاز جنگ و لحظه ای صدام گلوله توپ شلیک کرد گفت:آن روز صدام در مقابل 256 خبرنگار که آن را گزارش می کردند بسیار شاد شد.آن زمان قرار بود سه روزه اهواز را بگیرد اما با مقاومت مدافعین در خرمشهر مواجه شد و پس از 34 روز پشت دروازه خرمشهر ماند.صدام پس آزادسازی خرمشهر در یک مصاحبه سرش را به تریبون زد و گف:«تو چه میدانی که سال 61 چه بود؟» این یکی از سختترین اعترافات یک مرد متعصب همچون صدام بود.
 
در روز نهم مهرماه سال 60 شهید صیاد شیرازی که شهید صیاد فرمانده نیروی زمینی ارتش شد،افتخار این را داشتم که شش روز بعد جزو چند فرماندهی باشم که از سوی ایشان برای شناسایی منطقه جنوب به دیدارشان بروم.او در این دیدار از ما خواست تا برویم و شش ماه جنگ را تمام کنیم. شهید صیاد قرارگاه کربلا را تشکیل داد و به ما گفت برادران سپاهی دوست و هم رزم شما هستند آنها را بپذیرید.چرا که تخصص و تجربه شما با تعهد و اخلاص آنها موجب پدیدار شدن پیروزیهاست.از همان روز که کار مشترک سپاه و ارتش شروع شد طرحهای عملیاتی طریق القدس،فتح المبین و الی بیت المقدس کشیده شد و هر یک از این عملیاتها با پیروزی رقم خوردند.

دربخش دیگر این مراسم ناخدا هوشنگ صمدی،جانشین وقت پایگاه دوم دریای بوشهر و فرمانده گردان تکاور در خرمشهر با بیان این مطلب که عراق از اسفندماه سال 1358 تجاوز خود را علیه ایران آغاز کرد، گفت:ارتش در حنگ هیچگاه غافلگیر نشد چرا که ما از روز هفتم اسفندماه سال 58 یعنی هنگامی که عراق مانور دریایی را در منطقه اجرا کرد با رصد و بررسی آن متوجه نیت عراق شدیم به همین منظور در فروردین سال 59 مانوری را در آبهای منطقه انجام دادیم و آمادگی یگانهای خود را بالا بردیم و طرحهای جدید عملیاتی جایگزین طرحهای قدیمی شد.

وی افزود:پس از آن هر یک از یگانها در موقعیتهایی همچون بندر امام و مناطق دیگر مستقر شدند تا وظیفه حفاظت از منطقه و زیر نظر داشتن تحرکات دشمن را انجام بدهند. علاوه بر این در روز 26 مرداد ماه سال59 ناوتیپ هشتم نیروی دریایی ما از اروند به وسط دریا رفت. این یگان توانست در دوم شهریور همان سال دو فروند هواپیمای «سوخو»ی عراقی را منهدم کند.در هفتم آذرماه نیز نیروی دریایی توانست دو سوم نیروی دریایی عراق را به کلی نابود کند. این در حالی بود که پیش از این،عراق در روز سه و نیم میلیون بشکه نفت جابجا میکرد این موضوع موجب قطع شدن صادرات نفت عراق شد.

ناخدا صمدی با اشاره به حضور نیروی دریایی در خرمشهر گفت:ساعت پنج و نیم صبح روز 31 شهریور تکاوران نیروی دریایی به خرمشهر آمدند و به همراه نیروهای مردمی توانستند از شهر دفاع کنند.مقاومتشان باعث شد که خرمشهر بجای اینکه 24 ساعته سقوط مند 34 روز مقاومت کند.

در ادامه این مراسم امیر سرتیپ رضا خرم طوسی جانشین ستاد ارتش در سخنانی کوتاه بیان کرد:یک ساعت زیر باران گلوله بودن را فقط کسی درک میکند که در منطقه جنگی باشد.

وی سپس به بیان خاطراتی درباره شهید منفرد نیاکی و یکی از تکاوران نیروی دریای ارتش پرداخت.

در بخش های دیگر این مراسم مهندس ابوالقاسم مولایی شهردار منطقه 22 درسخنانی کوتاه یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و عملیات الی بیتالمقدس را گرامی داشت و در پایان این مراسم از 12 خانواده شهید و پنج ایثارگر ارتش تقدیر شد.

این مراسم به همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران و با همکاری معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 22 ،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرات، بنیاد شهید مناطق 22 و 5، واحد گنج جنگ صنایع هوایی، فرهنگسرای تهران و مدیریت فرهنگی هنری شهرداری منطقه 22 برگزار شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار