حماسه خرمشهر/ دارنده "نشان درجه دو فتح" در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

تجهیزات دشمن در عملیات بیت‌المقدس در مقابل اراده ما ناچیز بود

فرمانده تیپ 3 لشکر 21 حمزه در دفاع مقدس با بیان اینکه هیچ یک از تجهیزات دشمن نتوانست مقابل اراده ما مقاومت کند، گفت: در مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس توانستیم سه هزار و۹۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشورمان آزاد و رژیم بعثی را دچار وحشت کنیم.
کد خبر: ۲۰۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲ - 25May 2014

تجهیزات دشمن در عملیات بیت‌المقدس در مقابل اراده ما ناچیز بود

امیر سرتیپ دوم «سعید پورداراب» فرمانده تیپ ۳ لشکر ۲۱ حمزه در جنگ تحمیلی در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: افتخار میکنم که در دوران دفاع مقدس در نیروی زمینی ارتش خادم نظام و مردم بوده و از دست مبارک مقام معظم رهبری نشان درجه ۲ فتح دریافت کردهام.

وی در ادامه با اشاره به انجام عملیات فتحالمبین در آغاز سال ۶۱ گفت: در جریان این عملیات پیروزی غرورآفرینی در ۸ روز به دست آمد، ۲۴۰۰ کیلومتر مربع از غرب کرخه آزاد، دزفول، اندیمشک و شوش از تیررس دشمن دور و ۲ لشکر عراقی منهدم شد.
 
امیر پورداراب اذعان کرد: پس از پیروزی در عملیات فتحالمبین با روحیهای بالا و اعتقادی راسخ خود را برای یک عملیات گسترده آماده کردیم تا حساسترین منطقه کشور را از اشغال دشمن آزاد کنیم.
 
فرمانده تیپ ۳ لشکر ۲۱ حمزه در جنگ تحمیلی تشریح کرد: ما حدود ۲۰ شبانه روز تلاش بیوقفه داشتیم تا زمینه برای اجرای عملیات بیتالمقدس فراهم کنیم؛ ما در این مدت خاکریزهایی را ایجاد و بیمارستانهای صحرائی، اورژانسها، قرارگاهها و تمام آنچه را که مورد نیاز یک عملیات گسترده بود جابجا کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه خرمشهر، پادگان حمید، طلائیه و کوشک هنوز در دست دشمن بود، اظهار کرد: عراق با پنج لشکر تا نزدیکیهای اهواز پیشروی کرده بود، در حالی که ما در کل منطقه عملیاتی خوزستان ۲ تیپ بودیم که با رشادتهای نیروهای ارتشی، سپاهی و مردمی در مقابل رژیم بعثی تا دندان مسلح ایستادگی کردیم.
 
 فرمانده تیپ ۳ لشکر ۲۱ حمزه در جنگ تحمیلی تشریح کرد: عراق اطراف خرمشهر را به صورت یک دژ درآورده و سه الی چهار رده پدافندی ایجاد و موانع و میادین مین زیادی به وجود آورده بود و از طرف دیگر نیز در جنوب کرخه کور، بستان و سوسنگرد تا حمیدیه منطقه آبگرفتگی داشت، به گونهای که مسیر حرکت برای رزمندههای ما بسته شده بود.
 
وی بیان داشت: تنها جایی که ما میتوانستیم ورود کنیم و نقطه ضعف دشمن بود نقطه میانی دارخوین تا محدوده سلمانیه بود که ما از این فرصت استفاده کردیم و توانستیم بر رژیم بعثی عراق پیروز شویم.
 
امیر پورداراب ادامه داد: حدود یک هفته طول کشید تا نیروهایی که در عملیات فتحالمبین شرکت کرده بودند از خوزستان به منطقه عملیاتی بیتالمقدس برسند، آن هم بدون اینکه دشمن متوجه این جابجاییهای سنگین شود.
 
وی افزود: با غافلگیری دشمن، ابتکار عمل به دست ما افتاد و در شب عملیات حدود چهار لشکر را از کارون عبور دادیم و به منطقهای که مورد نظر ما بود وارد شدیم.
 
فرمانده تیپ ۳ لشکر ۲۱ حمزه در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: رزمندگان ما خستگی را در این عملیات نمیشناختند و در مرحله اول عملیات به مدت ۷۲ ساعت به شدت با دشمن جنگیدیم تا توانستیم جاده آسفالته خرمشهر به اهواز را از عراق پس بگیریم و تانکها و نفربرهای دشمن را منهدم کنیم.
 
امیر پورداراب اذعان کرد: در جبهه شمالی منطقه که قرارگاه قدس (لشکر ۱۶ زرهی، تیپ ۵۸ تکاور ذوالفقار از ارتش و یک لشکر از سپاه پاسداران) عملیات میکردند دشمن به شدت مقاومت میکرد و آبگرفتگی هم باعث شد ما نتوانستیم به اهدافی که تعیین شده بود برسیم، اما توانستیم سه لشکر ۶، ۵ و ۹ زرهی عراق را که در آن منطقه قرار داشتند درگیر کنیم و این امر باعث پیروزی در مرحله اول شد.
 
وی بیان داشت: مرحله دوم عملیات را از تاریخ ۱۶ شروع کردیم که طبق برنامههایی که از قبل طراحی شده بود باید به سمت مرز میرفتیم، به سرعت در شب هفدهم توانستیم تعدادی از تانکهای دشمن را منهدم کنیم تا جایی که عراق تحت فشار قرار گرفت و بمبارانهای شبانه را علیه ما شروع کرد.
 
فرمانده تیپ ۳ لشکر ۲۱ حمزه در جنگ تحمیلی با بیان اینکه هیچ یک از تجهیزات دشمن نتوانست مقابل اراده ما مقاومت کند، تصریح کرد: ما توانستیم تا صبح روز هفدهم حدود ۲۰ کیلومتر از مرز کشور را آزاد کنیم و در همین مرحله بود که عراق دچار وحشت شد. عراق در روز هجدهم عملیات یگانهایی که در مقابل قرارگاه قدس قرار داده بود را به سمت مرز مشترک فراخواند؛ پس از این بود که حدود سه هزار و۹۰۰ کیلومتر مربع از سرزمین ما آزاد شد، اما این جابجایی عراقیها باعث شد که مسیر پیشروی ما به سمت بصره مسدود شود.
 
امیر پورداراب با تشریح مرحله چهارم عملیات بیتالمقدس گفت: این مرحله از تاریخ یکم خرداد شروع شد که در تاریخ سوم خرداد شلمچه تصرف و راههای ورود به خرمشهر بسته شد. در این مرحله جنگندههای نیروی هوایی ارتش با پشتیبانی توپخانه پل PMP را که عراق روی اروند زده بود منهدم کردند که در نتیجه ۱۳هزار عراقی در خرمشهر اسیر شده و با لطف خداوند، عراقیها دسته دسته و بدون درگیری خود را تسلیم نیروهای ما میکردند.
 
وی در پایان با اشاره به تقدیم شش هزار شهید در جریان عملیات بیت المقدس گفت: در این عملیات افسران و فرماندهان جوان و برومندی را از دست دادیم که باید یاد و خاطره انها را زنده نگه داشت که امیدوارم جوانان ما دنباله رو شهدا باشند.
نظر شما
پربیننده ها