مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم:

بعد علمی و عقلانی دفاع مقدس معرفی شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم گفت: در سال‌های اخیر به معرفی دو بعد معنویت و شور و حماسه پرداخته شده اما بعد علمی و عقلانی جنگ مغفول مانده و کمتر به آن اشاره شده است.
کد خبر: ۲۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰ - 28May 2014

بعد علمی و عقلانی دفاع مقدس معرفی شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از قم، سرهنگ پاسدار "احمد حسینی" مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم در همایش فرهنگیان بسیجی ناحیه سه آموزش و پرورش قم که همزمان با عید مبعث و ایام هفته مقاومت و پیروزی برگزار شد، با بیان لزوم توجه به افتخارات دفاع مقدس گفت: هر ملتی که به دفاع اهمیت ندهد و به فکر دفاع نباشد، زنده نیست و شکستش قطعی است.

وی با اشاره به اینکه دفاع جزئی از هویت یک ملت است، افزود: باید بهترین آثار فاخر را در زمینه دفاع مقدس تولید کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم در بیان چرایی دفاع از افتخارات گفت: خداوند در قرآن کریم تاکید کرده است که "لن ترضی عنک الیهود و النصاری حتی تتبع ملتهم" با این مضمون که یهود و نصاری مطلقا از شما راضی نمیشوند مگر اینکه با خاری تسلیم شوید و از آیین آنها پیروی کنید.

وی تمسک به نص صریح آیه را دلیل معرفی افتخارات و سرافرازیهای گذشته در مقابل دیگران عنوان نمود و ادامه داد: در ابتدای جنگ صدام گروههایی را به کشورهای اسلامی میفرستاد تا ایران را به عنوان متجاوز معرفی کنند.

سرهنگ حسینی با بیان اینکه باید بیش از پیش در معرفی دفاع مقدس تلاش کنیم، گفت: در دفاع از افتخارات، باید هم درایت داشته باشیم و هم رعایت انصاف و اخلاق و هر چیزی را وارد مباحث دفاع مقدس نکنیم.

ضرورت انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل سوم انقلاب

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم در بخش دیگری از سخنان خود نقطه هدف معرفی فرهنگ دفاع مقدس را نسل سوم انقلاب خواند و تصریح کرد: اهمیت این نسل بدان جهت است که بیشترین سرمایه گذاریها از سوی دشمن روی این نسل صورت میگیرد.

وی با تاکید بر اینکه حفظ افتخارات و تلاشهای گذشتگان(نسل اول و دوم) وابسته به حفظ نسل سوم است، گفت: نسل سوم حلقه اتصال بین نسل اول و دوم و نسل چهارم و پنجم است و قطعا آسیب به این نسل، هم گذشته را تخریب میکند و هم آسیب به آیندگان زده و منجر به انفکاک نسل چهارم و پنجم خواهد شد.

سرهنگ حسینی با بیان اینکه امام علی(ع) فرمودند "من از نسل سوم آسیب دیدم"، افزود: ایشان فرمودند این نسل دستهای مرا بستند، نسل اول و دوم پیامبر را درک کرده و در رکاب پیامبر در میادین جهاد حضور داشتند، یا شهید شدند، یا بخاطر مشکلات اجتماعی در انزوا قرار گرفتند و یا گرفتار دنیا پرستی شدند، شما (نسل چهارم و پنجم) هم که بعد از 25 سال خانه نشینی و گذشت 45 سال از بعثت، چیزی از افتخارات و مجاهدتهای گذشته نمیدانید.

آیا حوادث انقلاب و دفاع مقدس را فهرست کردهاید؟

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم با یادآوری دیدار سالهای گذشته جمعی از هنرمندان با مقام معظم رهبری گفت: در آن دیدار ایشان از هنرمندان مطالبه کردند آیا تابه حال افتخارات و حوادث انقلاب و دفاع مقدس در صحنه نبرد و پشت جبهه و هر نهادی که نقش آفرینی کرده را فهرست کردهاید؟

وی با اشاره به اینکه جنگ عراق علیه ایران بزرگترین جنگ تاریخ معاصر بود، به ارائه آمار و ارقامی از این جنگ پرداخت و سپس عنوان کرد: در طول 95 ماه جنگ، از 50 کشور از جمله کشورهای همسایه، کشورهای مسلمان و کشورهایی که دشمنان سرسخت ما بودند، اسیر داشتیم.

حسینی با بیان اینکه در یک برنامه ورزشی فوتبال به طور مرتب و هفتگی ساعتها بحث و تحلیل میکنند که چه کسی، از کدام زاویه، چه شمارهای، چه پولی، چه قراردادی، چه ساعتی، چه داوری، چه زمینی، چه زمانی، چه مکانی، چه سوتی و در چه زمانی گل زد، لازمست برای تبیین فرهنگ دفاع مقدس نیز تلاشهای عمیق و چشمگیری صورت پذیرد.

ماجرای پنج ایران کوچک چه بود؟

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم در ادامه با بیان اینکه دشمنان قصد داشتند ایران را طوری سرجایش بنشانند که دیگر هیچ کشوری بر علیه استکبار قد علم نکند اما خدا نخواست، یادآور شد: این جمله از طارق عزیز وزیر امور خارجه وقت عراق ثبت شده که "پنج ایران کوچک بهتر از یک ایران واحد است و ما از شورشهای ملت ایران در همه نقاط حمایت و پشتیبانی میکنیم".

وی ادامه داد: آنها به خیال خام خود تقسیم ایران را به پنج بخش آذربایجان، کردستان، عربستان (خوزستان)، بلوچستان خود مختار و باقیمانده به عنوان ایران را در سر میپروراندند تا اروند را در اختیار خود داشته و نام جعلی را بر خلیج همیشه فارس گذارند اما کور خواندند.

لزوم توجه به بعد علمی و عقلانی جنگ   

سرهنگ حسینی با اشاره به وجود سه بعد معنویت، شور و حماسه و علمی و عقلانی در جنگ ابراز داشت: در سالهای اخیر به معرفی دو بعد معنویت و شور و حماسه پرداخته شده اما بعد علمی و عقلانی جنگ مغفول مانده و کمتر به آن اشاره شده است.

وی یادآور شد: در طول دوران دفاع مقدس، هیچ تصمیمی بدون تحقیق و کار کارشناسی و نظر فرماندهان ارشد اجرا نمیشد و لازمست زوایای پنهان این موضوع برای همگان مشخص گردد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم در بخش پایانی سخنان خود با ذکر خاطرهای از فرهنگی شهید مصطفی عسکری خطاب به فرهنگیان بسیجی ابراز داشت: این شهید بزرگوار با شهامت و شجاعت تمام لوله تیربار دشمن را به سوی خودشان برگرداند و مانع از آسیب رسانی به رزمندگان اسلام شد و شما هم لازمست در عرصه جنگ نرم، قلم هایتان را در مسیر مبارزه با استکبار و تربیت نیروی جوان متعهد بکار گیرید.

لازم به ذکر است در همایش فرهنگیان بسیجی کانون بسیج فرهنگیان شهید بیطرفان ناحیه سه آموزش و پرورش قم، عباس روحی مسئول سازمان بسیج فرهنگیان و ملکی رئیس به همراه معاونان اداره نیز حضور داشتند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار