غلامعباس فاضلی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: زنده یاد علی حاتمی کارگردانی بود که شیوه کارش نه به کارگردانهای پیش از خودش شباهت داشت و نه کسی بعد از او توانست این راه را ادامه دهد و مسیر او را برود. او درکار خود منحصر به فرد بود.
وی افزود: بسیاری از کارگردانها از کارگردانهای بزرگ سینما تاثیر گرفته اند و سبک و شیوه کاری آنها را اجرا می کنند اما علی حاتمی به هیچ وجه از کسی تاثیر نگرفته بود و بعد از خودش هم کسی نتوانست راه او را برود.
منتقد سینما وتلویزیون تصریح کرد: در اواخر دهه شصت منتقدان مواجه ای خام دستانه با آثار حاتمی در پیش می گیرند و تا سالها به این رفتار ادامه می دهند. عدم درک آثار حاتمی توسط منتقدان در نوشته های آنها به خوبی دیده می شود، منتقدان آن زمان همه سعی و تلاش خود را می کردند تا آثار حاتمی را با متر و معیار خودشان بسنجند و آن را در ترازویی قرار دهند که ریشه در سینمای غرب داشت.
وی اذعان داشت: بسیاری از منتقدان زمانی که فیلم کمال الملک را دیدند گفتند که علی حاتمی دکوپاژبلد نیست اما هر چه زمان به جلو آمد و آثار حاتمی بهتر و بیشتر دیده شد رفتار منتقدان هم با علی حاتمی بهتر و بهتر شد. علی حاتمی بسیار جلوتر از زمانه خود حرکت می کرد.
فاضلی اظهار داشت: در سال 1367که سریال هزاردستان از تلویزیون پخش شد با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه نشد. در سال 1371 که این سریال دوباره پخش شد مردم استقبال بهتری از آن کردند و حالا در سال 92 و دهه نود ارزش و اعتبار این سریال به حدی رسیده که مردم سی دی آن را تهیه می کنند و برای چندمین بار آن را می بینند.
وی گفت: آثارعلی حاتمی هم قبل ازانقلاب وهم بعد از انقلاب به هیچ وجه سیاسی نیست و ارتباط چندانی به مناسب های روز و درخواستهایی که از سوی حاکمیت صادر می شود ندارد. حاتمی کسی بود که سینمایش را خودش کشف کرد و چهارچوب آن را براساس فرهنگ مردم بنا کرد وبه دلیل بی توجهی او به مسائل سیاسی و تمرکزش روی فرهنگ مردم ، آثارش هم در قبل از انقلاب و هم در بعد از انقلاب توسط روشنفکران و منتقدان جدی گرفته نشد.
غلامعباس فاضلی تاکید کرد: اوهم در قبل از انقلاب و هم در بعد از انقلاب در حوزه کاری خودش آدم تنهایی بود و با اراده محکم و بسیارقوی توانست دنیای خودش را در سینمایش بنا و آن را به مردم معرفی کند . در حال حاضر فیلم های او همانند خانه ای تاریخی است که جزیی از فرهنگ ما شده و به هیچ وجه نمی شود آنها را از تاریخ فرهنگ این مرز و بوم حذف کرد.