به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در برنامه این هفته «از آسمان» به یکی از ناشناختهترین موضوعات دفاع مقدس پرداخته و درباره نقش تبلیغات در دوران دفاع مقدس سخن گفته شد.
سردار محمد علی آسودی یکی از مسئولان تبلیغات در دوران دفاع مقدس در ابتدای برنامه گفت: هرآنچه که شما از دوران دفاع مقدس میبینید حاصل تلاش و زحمات بچههای تبلیغات در دوران دفاع مقدس است به نحوی که اگر امروز خاطراتی از آن دوران برایمان زنده میشود، حاصل کار این افراد است.
وی ادامه داد: برترین عنصری که در زمان جنگ موجب پیروزی رزمندگان شد، عنصر معنویت بود؛ زیرا آن زمان امکانات ما در قیاس با دشمنی که همه جهانیان به حمایت از او برخواسته بودند، ناچیز بود به همین خاطر اگر همین عنصر برتر را نداشتیم شاید پیروز نمیشدیم.
سردار آسودی گفت: معنویت یعنی باور، انگیزه، روحیه، عشق به شهادت و پذیرفتن سختیها و کمبودها؛ معنویت یعنی اینکه رزمندگان با توصل به خدا و اهل بیت پیش رفتند و نقاط ضعف دشمن را شناسایی کردند و در نهایت آن را شکست دادند.
وی افزود: برای آماده کردن رزمندگان قبل از عملیاتها باید کارهای مختلفی انجام میدادیم که یکی از آن کارها، کار تبلیغات و روحیه دادن به رزمندگان بود به همین خاطر در مناطق جنگی با نصب تابلوهای احادیث، شعار نویسی شده و راه اندازی ایستگاههای صلواتی حس معنوی را به رزمندگان منتقل میکردیم.
این مسوول تبلیغات در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: وقتی در یک نقطه فضاسازی کم بود فرماندهان اعتراض میکردند و از ما میخواستند که فضاسازی را در آن نقطه را تا حد مطلوب افزایش دهیم.
وی با اشاره به یکی از مهمترین دستاوردهای کار تبلیغات در دوران دفاع مقدس گفت: یکی از مهمترین اقدامات بچههای تبلیغات در آن دوران همین وصیت نامههایی است که الان به عنوان مهمترین اسناد دوران دفاع مقدس هستند. آن زمان تصمیم گرفتیم دفترچههایی را در میان رزمندگان منتشر کنیم تا انها خاطرات و حرفهای خود را در آن بنویسند.
سردار آسودی خاطر نشان کرد: رزمندگان در لحظات آخر عمر خود در آن دفترچهها وصیت نامههای خود را مینوشتند و ما آن نامهها و وصیت نامهها را جمع آوری میکردیم و برای خانواده ایشان ارسال میکردیم و اکنون همان وصیت نامهها سند افتخار آمیز دوران دفاع مقدس هستند.
در ادامه برنامه مجید رجبی معمار یکی دیگر از مسوولان تبلیغات در دوران دفاع مقدس گفت: از همان ابتدا در سپاه در کنار نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی، نیروهای تبلیغاتی نیز تاسیس شد تا اقدامات معنوی و دینی را در جبههها انجام دهد.
وی افزود: هرچه قدر جنگ پیش میرفت و ما در زمینه رزمی و جنگ کردن اطلاعات و تجربه کسب میکردیم در زمینه نحوه تبلیغات و افزایش روحیه معنوی در میان رزمندگان نیز اطلاعات بیشتری کسب میکردیم و از ابزارهای مختلف در این راه استفاده میکردیم.
رجبی معمار تصریح کرد: از سال ۶۱ مجموعه تبلیغات به طور منسجم در سپاه شکل گرفت و مسوولیت برنامه ریزی متناسب با نیازهای رزمندگان را برعهده گرفت و از همان سال بود که مقادیر بسیار زیادی از دست نوشتهها و خاطرات رزمندگان از خاک ریزها جمع آوری شد و برای خانوادههایشان ارسال شد.
وی گفت: یکی از ظرفیتهایی که به تدریج در دوران دفاع مقدس شکل گرفت، حضور وسیع مداحان در جبههها بود که برجستهترین آنها حاج صادق آهنگران و کویتیپور بودند. آن زمان مداحان به نام ماشینهای روحی معروف بودند زیرا حضور آنها در کنار رزمندگان و نوحه سراییهایشان به اندازه یک گردان تاثیرگذار بود.
این مسوول تبلیغات در دوران دفاع مقدس ادامه داد: همچنین حضور محاسن سفیدها در کنار رزمندگان و شعار دادنهایشان صفحهای در دوران دفاع مقدس ایجاد کرد که در جنگهای دیگر نظیرش دیده نشده بود.
وی گفت: حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس باید از خود دوران جنگ شروع میشد برای همین با تلاش خوب بچههای تبلیغات از فعالیت رزمندگان در آن دوران فیلم و عکس تهیه شد تا بعدها به عنوان سند ایثار و شهادت آنان استفاده شود.
رجبی معمار افزود: در حال حاضر ۲ میلیون فریم عکس و فیلم از دوران دفاع مقدس وجود دارد که این عکس و فیلمها در آینده در موزه دفاع مقدس استفاده میشوند.
همچنین در ادامه برنامه علیرضا مزینانی از دیگر مسوولان تبلیغات در دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش روحانیون در تبلیغات در دوران دفاع مقدس گفت: آن زمان وقتی رزمندگان میدیدند که روحانیون پابه پای آنها با در دست گرفتن اسلحه میجنگند بسیار روحیه میگرفتند به همین خاطر با جلساتی که ان زمان با حوزه علمیه برگزار شد، روحانیونی به عنوان نماینده به جبههها اعزام شدند.
وی گفت: این روحانیون با ماشینهای بلندگو دار به خطوط میرفتند و با ذکر احادیث و آیات روحیه رزمندگان را برای جنگیدن آماده میکردند.