مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری:

انتشار کتاب جامع حضور امام خمینی(ره) در «نوفل لوشاتو»

مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری از آغاز به کار طرح «نوفل لوشاتو» در این دفتر خبر داد و گفت: این برای نخستین‌بار است که با نگاه حادثه‌محور به این برهه تاریخی که برهه‌ای تأثیرگذار در جریان انقلاب اسلامی است، نگاه می‌شود.
کد خبر: ۲۰۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲ - 05June 2014

انتشار کتاب جامع حضور امام خمینی(ره) در «نوفل لوشاتو»

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، حجتالاسلام و المسلمین سعید فخرزاده، مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری، با اشاره به طرحهای در دست تدوین این دفتر گفت: طرح «نوفل لوشاتو» یکی از پروژههای در دست اجرا است که البته انجام آن از چهار سال پیش آغاز شد، اما به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است. دفتر تاریخ شفاهی در نظر دارد که این طرح را به زودی از سر گیرد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای مهم این اثر، بررسی تاریخ انقلاب به جای شخصمحور به سمت حادثهمحور است. تاکنون بیشترین تمرکز نویسندگان و محققان بر فعالیت اشخاص حاضر در تاریخ انقلاب بود، اما این طرح تلاش دارد تا حوادث رخ داده در این برهه زمانی را مورد بررسی قرار دهد. از این جهت موضوعاتی مانند فعالیتهای شورای انقلاب، تأثیر امام(ره) در پاریس، صحبت با کشورهای خارجی و صدور پیام انقلاب، اختلاف انقلابیون، نیروهای حاضر در نوفل لوشاتو، تأثیر حضور انقلابیون در پاریس بر برقراری ارتباط بیشتر با رسانههای خارجی، تأثیر محیط فرانسه در فعالیت آزاد انقلابیون و ... مورد بررسی قرار میگیرد.

مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری یادآور شد: در مدت حضور امام(ره) در پاریس تا بازگشت ایشان به ایران، وقایع مختلفی رخ میدهد که چه نگاه حادثهمحور و چه نگاه شخصمحور به این برهه تاریخی، میتواند به مردم عامه در شناخت اندیشههای امام(ره) کمک کند. در این فاصله حوادثی رخ میدهد و برخی افراد انقلابی حاضر جهتگیریهایی میکنند که تقابل و مقایسه آنها با هم میتواند در شناخت بهتر سیره سیاسی امام(ره) کمک مؤثری کند.

فخرزاده ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما در جریان تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه شخص امام راحل(ره) داریم، این است که از وجه حادثهمحور به موضوعات انقلاب نگاه نکریدم. زمانی میتوانیم واقعهای را خوب بشناسیم که روال تاریخی آن را مورد بررسی قرار دهیم. متأسفانه ما تاکنون خاطرات مربوط به این حوزه را پراکنده دریافت کردیم به همین خاطر نمیتوانیم به صورت دقیق تعریف درستی از شخصیتهای حاضر در انقلاب به دست بیاوریم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار