دیدگاه چند مقام سیاسی و مذهبی در باره قیام 15 خرداد

چند مقام سیاسی و مذهبی گفتند: قیام 15 خرداد 1342 روزی سرنوشت ساز در تاریخ کشور و مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی است و باید پاسداشت این روز جاودان بماند.
کد خبر: ۲۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵ - 05June 2014

دیدگاه چند مقام سیاسی و مذهبی در باره قیام 15 خرداد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایرنا، اظهارات چند مقام سیاسی دربارهی قیام پانزده خرداد، نقش ارزنده مردم در این قیام و شناخت بیشتر راه امام راحل(ره) را در ادامه میخوانیم.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: خون شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ نهال انقلاب را آبیاری کرد و در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رساند.

حجت الاسلام والمسلمین سید حبیب الله حسنی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب به ویژه شهدای قیام ۱۵ خرداد افزود: امام خمینی(ره) صاحب و ایجادکننده این انقلاب بزرگ بودند و فکر ایجاد این انقلاب سالها قبل از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ در ذهن و اندیشههای آن یار سفر کرده بود.

وی با اشاره به این فرمایش حضرت امام در سال ۴۲ که فرزندان این انقلاب هم اکنون در گهوارهها هستند اظهار داشت: امام راحل ۱۵ سال زودتر از سایر مردم این انقلاب را پیش بینی و هدایت کردند.

حسنی گفت: امام راحل به رغم تمام فشارهایی که در عراق و یا از طرف شاه بر ایشان وارد میشد با دستان خالی و از طریق اعلامیه و نوار این انقلاب را هدایت و خداوند نیز این حرکت را مدیریت کردند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ یادآور فداکاری و جانفشانی های مردم همیشه در صحنه و امام راحل است.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی اظهار کرد: ۱۵ خرداد در تاریخ ایران فراموش نشدنی است، چرا که در این روز وحدت، همبستگی و پیوند معنوی ملت ایران، زمینه یک اتفاق بزرگ و مقدس را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: قیام ۱۵ خرداد علاوه بر اینکه زمینه ساز جنبشها و قیامهای مردمی دیگر شد، مسیر رسیدن به انقلاب اسلامی را هموار ساخت و رژیم وقت را متوجه عظمت جنبش مردمی با اراده و توکل خدایی ساخت.

امام جمعه اراک گفت: ۱۵ خرداد، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ملت ایران و روز قیام خونین مردم جان برکفی است که به نام اسلام و برای اسلام به میدان آمدند تا سلطه طاغوتیان را از کشورشان برچینند.

آیت الله دری نجف آبادی گفت: روحانیان و استادان دانشگاه باید واقعه ۱۵ خرداد را برای جوانان و نوجوانان ایران اسلامی تشریح و تبیین کنند تا همه بدانند که این انقلاب به آسانی به دست نیامده و برای پیروزی آن زحمات بسیار زیادی کشیده شده است.

سحرگاه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانهی امام (ره) در قم یورش بردند وآن حضرت را که در یک سخنرانی در مدرسه فیضیه، جنایات شاه را بر ملأ کرده بود، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.

هنوز چند ساعتی از دستگیری امام (ره) نگذشته بود که مردم قم به قصد اعتراض از خانههایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبر خود پرداختند و مردم تهران و چند شهر دیگر نیز دست به اعتراض زدند.

مردم ایران که با قیام گستردهی خود نشان دادند خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی هستند با هجوم نیروهای شاه مواجه شده و عده زیادی به شهادت رسیدند.

 نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با گرامیداشت سالروز قیام ۱۵ خرداد گفت: قیام ۱۵ خرداد، تجلی و تبلور عشق مردم به روحانیت بود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی پنجشنبه افزود: مردم در قیام خونین ۱۵ خرداد جان خود را هدیه کردند و این روز تاریخی وفادار بودن مردم به اسلام و روحانیت را ثابت کرد و امام راحل این حقیقت بزرگ را مشاهده کردند.

وی اظهار کرد: حمله بیرحمانه رژیم طاغوت به مدرسه فیضیه و به شهادت رساندن بسیاری از طلاب و بی حرمتی به روحانیت باعث شد امام راحل در تمام سخنرانیهای خود مردم را آگاه و افکار پلید طاغوت را برای همه آشکار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: قیام ۱۵ خرداد نشان داد مردم ایران هرگز از روحانیت رویگردان نخواهند شد چنانکه در برابر اعمال وحشیانه شاه دست به اعتراض زدند و بی حرمتی او را به باد انتقاد گرفتند.

وی افزود: این قیام بزرگ متعلق به حزب و جناح خاصی نیست بلکه متعلق به تمام ملت ایران است و مردمی بودن اصل اساسی این قیام است.

حجت الاسلام قریشی اضافه کرد: طاغوت گمان میکرد با تبعید امام (ره) و زندانی کردن اش علاقه مردم به او کم شده و از ذهن مردم پاک خواهد شد اما تصور شاه نتیجه معکوس داد و ملت ایران در مقابل ستمگری طاغوت و بی احترامی او به حوزه و روحانیت و مهمتر از همه معمار کبیر انقلاب با جان و دل وارد مبارزه شدند.

امام جمعه ارومیه افزود: ۱۵ خرداد صداقت و اعتقاد راسخ ملت ایران را به تصویر کشید و ثابت کرد این ملت میتواند به عمر طاغوت خاتمه دهد و همین امر باعث شد امام راحل در تبعیدگاههای دشمن با امید زندگی کرده و همواره از نیمه خرداد به خوبی یاد کند.

 امام جمعه اهل سنت ارومیه گفت: قیام خونین ۱۵ خرداد، جوهره اصلی و ریشه و منشاء انقلاب اسلامی است.

ملأ عبدالقادر بیضاوی افزود: اخلاص و قاطعیت در رهبری مهمترین ویژگی قیام ۱۵ خرداد بود.

وی اضافه کرد: بیگانه ستیزی و عدم تمایل به گروهای انحرافی ویژگی دیگر این قیام بود، ۱۵ خرداد ارتباطی با جریانهای انحرافی و وابسته به بیگانگان نداشت.

وی با اشاره به جدیت امام (ره) در مبارزه با طاغوت گفت: در دورانی که طاغوت و اربابان او فرمان دادند در ایام محرم روحانیت هنگام سخنرانی علیه شاه و اسرائیل چیزی نگویند و دائم به گوش ملت نخوانند اسلام درخطر است، امام راحل از روحانیت خواست با اقتدار تمام در مساجد حضور یافته و پرده از چهره کریه طاغوت بردارند.

ملأ بیضاوی اظهار کرد: جدیت امام (ره) و مبارزه خالصانه او باعث شد رژیم طاغوت برای حفاظت از حکومت خود امام (ره) را راهی زندان کند و این عمل او بزرگترین ضربه ای بود که توانست کاخ ۲۵۰۰ ساله رژیم طاغوت را درهم شکند.

وی با اشاره به کشتار بیرحمانه کفن پوشان ورامین و سایر خونهای ریخته شده در این روز گفت: این کشتار و جنایت بی شرمانه و بی احترامی به روحانیت بستری مناسب برای تولد انقلابی به بزرگی تاریخ خلق کرد انقلابی که امروز الگوی ملتهای جهان شده است.

امام جمعه اهل سنت ارومیه ادامه داد: قیام ۱۵ خرداد نشانگر اوج نفرت ملت ایران از طاغوت و اربابان او بود و بی تردید میتوان گفت نقطه عطف انقلاب ایران است.

امام جمعه اهل سنت جزیره کیش با بیان اینکه امام راحل، غربت و تبعید را برای عزت بخشیدن به مردم ایران تحمل کرد گفت: مردم ایران مدیون زحمات بزرگ مردی چون امام راحل هستند.

شیخ یعقوب شمس امام را مردی بزرگ عنوان کرد و گفت: هیچ حادثه ای در طول تاریخ انقلاب عمیق تر و جانکاه تر ازفقدان امام خمینی (ره) برای ما نبوده و نیست.

وی با یاد آوری اینکه ایشان آسایش خود و خانوادهاش را صرف مبارزه با ظلم و استبداد و عزتمندی مردم ایران کرد، افزود: او تمامی مشکلات، غربت و تبعید را تحمل کرد تا مردم ایران را عزت ببخشد.

امام جمعه اهل سنت جزیره کیش گفت: در آن دوران سرنوشت مردم را استبداد تعیین میکرد و ثروت این سرزمین نیز توسط اجانب و بیگانگان به یغما میرفت، امام در آن دوران از حقوق ملت دفاع و جنایات حکومت استبداد را برملا کرد.

وی گفت: ملت ایران مدیون این مرد بزرگ هستند چرا که او عزت و سربلندی را به آنان ارزانی داشت و دست ابرقدرتها را از کشور کوتاه کرد، او با دست خالی و با تکیه بر سلاح ایمان و توکل به خدا در مقابل قدرتهای شرق و غرب ایستاد.

شیخ یعقوب شمس ادامه داد: امام خمینی (ره) حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارد و اگر امروز آرمان، اندیشهها و کلام او بین مردم زنده است به خاطر این است که مردم قلبا امام را دوست دارند.

وی با بیان اینکه مردم باید رهرو راه و اندیشههای امام راحل باشند اظهار داشت: ۱۴ خرداد ماه فرصتی برای تجدید بیعت دوباره مردم با آرما ن های امام راحل و میثاق با خون شهدا است، گام برداشتن به غیر از این مسیر سبب منحرف شدن از انقلاب خواهد شد.

یعقوب شمس گفت: پیشرفتهای امروز کشور در عرصه نظامی، پزشکی، فضایی و... همه به خاطر این است که امام به مردم آموخت که میتوان به تواناییها و اراده خود تکیه کرد و بی نیاز از بیگانگان و هر نوع وابستگی کشور را اداره کرد.

وی یکی از تاکیدات امام راحل به مردم را استقلال طلبی عنوان کرد و افزود: درسهای امام خمینی (ره)به مردم آموخت که حتی اگر تمام دنیا برعلیه یک کشور باشد میتوان با اراده و ایمان به خدا به سربلندی و عزتمندی رسید.

امام جمعه اهل سنت کیش با بیان اینکه در ۱۵ خرداد چهره کریه استبداد آشکار شد افزود: مردم باید این واقعه را زنده نگهدارند و همواره آن را سرمشق و الگویی برای مبارزه با ظلم و ستم قرار دهند.

نماینده شهرستانهای کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: قیام ۱۵ خرداد در تاریخ انقلاب اسلامی برای همیشه ماندگار است.

محمد جواد کولیوند افزود: در این روز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به طور رسمی کلید خورد و مبارزه علیه رژیم ستمشاهی فراگیر شد.

وی ادامه داد: مردم قم، ورامین و تهران درقیام ۱۵ خرداد ۴۲ در واقع بسترساز پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شدند.

کولیوند اظهار کرد: همچنین قیام ۱۵ خرداد ۴۲ در واقع بستری شد برای ترویج تفکر مبارزه با رژیم ستمشاهی، هر چند در آن زمان قیام به سرانجام نرسید.

وی افزود: باید یاد وخاطره همه کسانی که برای پیروزی انقلاب اسلامی و شهدایی که در هشت سال دفاع مقدس برای پاسداری از ایران اسلامی و مرزهای عقیدتی این سرزمین جانفشانی کردند، گرامی بداریم.

نماینده شهرستانهای کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هدف اصلی امام (ره) از قیام ۱۵ خرداد و پیروزی انقلاب اسلام، حاکمیت قوانین و اجرای شریعت اسلامی، قطع وابستگی ایران به کشورهای استعماری مانند آمریکا بود.

کولیوند بر زنده نگه داشتن سالروز قیام ۱۵ خرداد تاکید کرد و گفت: خاطرههای قیام ۱۵ خرداد از اذهان پاک نخواهد شد.

مدیر حوزههای علمیه استان کرمانشاه گفت: جرقه پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ در جوار مرقد کریمه اهل بیت (س) زده و پس از آن ستونهای انقلاب بنا شد.

حجت الاسلام سید حبیب الله موسوی افزود: در قیام ۱۵ خرداد، مردم انقلابی قم با هدف دفاع از مرجعیت و مبارزه با ظالمین به ندای حضرت امام (ره) در سخنرانی ماندگار مدرسه فیضیه قم در عصر ۱۳ خرداد ۴۲ لبیک گفتند و به مبارزه با حکومت دیکتاتوری شاهنشاهی پرداختند.

وی با تاکید بر اینکه این حرکت انقلابی به تاسی از قیام ماندگار عاشورای حسینی در ایران رقم خورد، گفت: هدف حکومت پهلوی با الگوبرداری از حکومت بنی امیه، از بین بردن دین و مبارزه با ارزشها بود.

وی گفت: هر چند این حرکت انقلابی مردم قم باعث شد کشتار بزرگی در کنار حرم حضرت معصومه (س) رخ دهد اما از سوی دیگر پایههای پیروزی انقلاب در سال ۵۷ را نیز پایه ریزی کرد.

امام جمعه دماوند با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و نیز شهدای قیام ۱۵ خرداد گفت: پرچم وحدت و همدلی جهان اسلام امروز در دستان ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای است.

حجت الاسلام محمد علاء الدینی چهارشنبه شب در آیین بزرگداشت سالگرد عروج ملکوتی امام راحل و بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد در سمنان افزود: وجود رهبری معظم انقلاب نتیجه تربیت دینی و اسلامی امام خمینی (ره) و آرمانهای الهی انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به شخصیت عرفانی و نیز تالیفات گسترده روح خدا خمینی کبیر گ

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار