تکمیل چرخه خلاقیت زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: تکمیل چرخه خلاقیت زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد بود تا آثار فعالیت های آن حوزه بیش از پیش موثر و قابل لمس باشد.
کد خبر: ۲۱۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸ - 06November 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، احمد تویسرکانی در دیدار برخی کارشناسان سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) )که در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی "دسترسی به فناوری برای نوآوری و ایجاد مراکز حمایت از فناوری و نوآوری (TISC ) " انجام شد، با اشاره به نیاز به شکل گیری چرخه مدبّرانه برای حمایت بیشتر و عینی تر از مخترعین و مبتکرین افزود: در این چرخه باید تمامی بخش های حاکمیتی اعم از دولت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشورو نهاد های علمی و دانشگاهی و صنعتگران و تولید کنندگان بخش خصوصی حضور یافته تا بتوان در امر حمایت از اختراعات و تجاری سازی آنها موفق تر عمل کرد.
 
وی با ابراز خرسندی از برگزاری  کارگاه آموزشی در انتقال تجارب به کارشناسان و مخترعین، گفت: حضور چشمگیر کارشناسان اختراع در این کارگاه آموزشی رشد و توسعه کشورما را در خصوص مالکیت معنوی و ثبت اختراعات نشان می دهد.
 
وی  تاکید کرد که که استفاده از توان و ظرفیت کارشناسی و حمایتی وایپو در کشور باید مستمر باشد.
 
تویسرکانی ادامه داد: یکی از نیازهای مهم کشور  روند تجاری سازی اختراعات و ساز و کارمناسبی که مخترعین بتوانند از اختراع و نوآوری خود بهره لازم و مناسب را ببرندکه انجام این مهم قطعا باعث رشد و توسعه اقتصادی و زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد شد.
 
تویسرکانی با بیان این مطلب که شاید عمل به رویه ای که در حوزه  مالکیت معنوی در کشور های صنعتی وجود دارد در کشور ما نتیجه مطلوبی را نداشته باشد و این رویه ها باید بومی سازی و با اقتضای کشور خودمان طرح ریزی شود ،  گفت: در کشور های صنعتی امر مالکیت معنوی بر عهده نهادهای بزرگ و خصوصی است و دولت در این امر هیچ‌گونه دخالتی ندارد زیرا چرخهاختراع و تجاری سازی آن در کشور های صنعتی به حرکت درآمده و منافع تمام افراد جامعه را تامین می کند.
 
معاون قوه قضاییه افزود: در کشور ما به علت وجود مشکلات و کمبودها باید از همه ظرفیت های داخلی  در کنار توجه ظرفیت های بیرونی برای رشد و شکوفایی و حرکت رو به جلوی مالکیتمعنوی بهره گیری شود.
 
وی در بخش دیگر از صحبت های خود به اهمیت اجرای اقتصاد مقاومتی در کشورمان اشاره کرد و گفت : بدون شک حمایت از مخترعین و ایجاد انگیزه و شتاب در آنان برای تجاری سازی  محصول و ایده هایشان مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را کوتاه تر کرده و پویایی و حرکت علمی و اقتصادی را تضمین می کند.
 
ریچارد کاهون از کارشناسان سازمان جهانی مالکیت معنوی و شرکت کننده در کارگاه آموزشی مذکور نیز ضمن اذعان به پیشرفت های علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران از خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک در زمینه حمایت از حقوق مالکیت معنوی قدردانی و نقش این سازمان را مهم ارزیابی کرد.
 
وی ابراز امیدواری کرد؛ بابرگزاری این سلسله نشست ها و کارگاه های آموزشی بتوان دسترسی مراکز پژوهشی به آخرین یافته های تحقیقات و علمی را تسهیل و ارتقاء داد و بر ارتباط مستمر با مرکز مالکیت معنوی سازمان تأکید کرد .
 
لازم به ذکر است کارگاه آموزشی دسترسی به فناوری برای نوآوری و ایجاد مراکز حمایت از فناوری و نوآوری (TISC ) از شانزدهم آبان ماه به مدت پنج روز در تهران در حال برگزاری است.
 
محمد حسن کیانی رئیس مرکز مالکیت معنوی این سازمان در این رابطه گفت : این کارگاه از سوی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و همکاری مرکز مالکیت معنوی و با حمایت سازمانجهانی مالکیت معنوی (وایپو) و مشارکت مراکز تحقیق و توسعه ( R&D )به عنوان سومین نشست کارشناسان وایپو و در قالب پروژه دو سالانه TISC برگزار می شود .
 
وی افزود : در این کارگاه هیئت علمی متشکل از کارشناسان وایپو مباحث مربوط به نحوه آموزش و ظرفیت سازی و توانمند سازی آن دسته از مؤسسات علمی و پژوهشی کشور که توانایی وظرفیت لازم برای تبدیل شدن به مراکز انتقال فناوری را دارند را در کنار نحوه جستجو در پایگاه داده های اختراعات همچون patent Scope را به شرکت کنندگان برای کسب مهارت لازم  درراستای ایجاد خلاقیت ها و ابتکارات جدید آموزش می دهند .
 
منبع:ایسنا
نظر شما
پربیننده ها