با حضور مسعود ده نمکی؛

نفرات برتر جشنواره ادبی«خط آخر» در قم تقدیر شدند

نفرات برتر جشنواره ادبی «خط آخر» با حضور مسعود ده نمکی کارگردان فیلم سینمایی اخراجی ها در دانشگاه قم مورد تقدیر قرار گرفتند.
کد خبر: ۲۱۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶ - 09November 2016

به گزارش دفاع پرس از قم، مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره «خط آخر» با همکاری مشترک اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم، انجمن ادبی دانشگاه قم و سازمان بسیج هنرمندان استان روز گذشته در سالن همایش های دانشگاه قم برگزار شد.

احمد فتوحی جانشین فرماندهی لشکر 17در دوران دفاع قدس طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: امام خمینی(ره) در خصوص حمله عراق به ایران دو مولفه می فرماید، مولفه اول مستقل بودن ایران از سلطه شرق و غرب و مولفه دوم اسلامی بودن آن هم نه اسلام امریکایی بلکه اسلام ناب محمدی بودن انقلاب اسلامی ایران بود.

فتوحی افزود: ما حمله کننده به عراق نبودیم بلکه ما دفاع کردیم ،به فرموده امام خمینی(ره) جرم ایران در جنگ تحمیلی، مخالفت با آمریکا بود، جرمی که پیش صدام حسین بخشودنی نیست.

وی ادامه داد: عده ای این شبهه را مطرح می کنند که جنگ عراق و ایران به خاطر اختلافات مرزی بود و ایران نباید بعد از آزادی خرمشهر جنگ را ادامه می داد، باید به این سوال پاسخ داد که ایران چه کاری انجام داده بود که 38 کشور به صورت مستقیم و بیش از50 کشور هم به صورت غیر مستقیم به ما حمله کرد؟

وی گفت: در خرداد 59 کنفرانسی در شهر طائف برگزار شد که کشورهای مصر عربستان و کشورهای خلیج فارس حضور داشتند و گزارش کاملی که سازمان سیا آمریکا با کمک چهل هزار مستشار داخل ایران تهیه شده بود به صدام هدیه می دهند و اعلام می کنند با بررسی های انجام شده ایران یک هفته بیشتر نمی تواند مقاومت کند.

فتوحی بیان داشت: اختلاف عراق با ایران اختلاف مرزی نبود چون شاه حسین اردنی که هیچ مرز مشترکی با ایران نداشت روز اول جنگ در کنار صدام یک گلوله تانک به سمت ایران شلیک می کند و جنگ را اغاز می کند پس اختلاف مرزی یک فریب است که مطرح می شود.

وی در پایان بسیج را معجزه امام خمینی(ره) نامید و گفت: بسیج معجزه ای است که امروز با الگوگیری از آن در سوریه و عراق در حال مبارزه با تروریست ها هستند.

مسعود ده نمکی کارگردان فیلم اخراجی ها نیز اظهار داشت: مسئله اصلی که به عهده نسل امروز است همان مسائل بعد از جنگ است، مسئله جنگ بخشی از مسئله است و نقل آن برای آیندگان یک بخش دیگر مسئله است.

ده نمکی بیان داشت مسئولیت انتقال آنچه در جنگ رخ داد بر عهده هنرمندان بسیجی است به تعبیری کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود، وظیفه نسل امروز هم همان کار حضرت زینب(س) است تا حماسه ها و رشادت های شهدایی که روزی پشت این نیمکت ها نشسته بودند را منتقل کنند.

وی گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی باعث کشف استعدادها خواهد شد.

قرائت دلنوشته ای توسط علی سامانلو فرزند شهید مدافع حرم سعید سامانلو و شعر خوانی علوی از شاعران آیینی کشور، بخش های دیگر مراسم جشنواره ادبی خط آخر بود.

در این مراسم از بین 650 اثر رسیده، 12 اثر برگزیده و خالقان آثار با حضور حجت الاسلام والمسلمین دیرباز عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه قم، احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم و محمود علامه روشن مسئول بسیج هنرمندان تقدیر شدند.

محمدجواد الهی پور و فاطمه سلیمان پور نفرات اول و دوم و محسن کاویانی و حسن خسروی وقار مشترکا نفر سوم در رشته شعر بودند؛ همچنین زینب امامی نیا، حامد جلالی و محمد رودگرد، منتخبان داستان کوتاه، حدیث حاتمی منتخب عکاسی و علی فلاح زاده ابرقویی برگزیده مقاله نویسی و نیز حمیده رضایی، عباس عرفانی مهر و محمد شجاعی نفرات برتر بخش خاطره نویسی جشنواره ادبی خط آخر بودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها