به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مهران فیروزبخت با فیلم مستند «کوپریتو» در بخش مسابقه ملی دهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت حضور دارد. فیلمی که به بیان سیر تحولات و تغییرات کبریت میپردازد و با استفاده از تصاویر آرشیوی ساخته شده است.
این مستندساز درباره عنوان مستند خود اظهار داشت: «کوپریتو» اسم آرامی کبریت است (از زبانهای سامی که بیش از 3000 سال قدمت دارد) و نام فیلم هم از همین اسم تاریخی گرفته شده است. کبریت روزی کالایی اساسی و استراتژیک بوده است و امروزه رو به نابودی است.
وی درباره شکلگیری ایده ساخت فیلمی پیرامون تاریخچه کبریت توضیح داد: این ایده با دیدن فیلمهایی از کارخانه کبریت زنجان در ذهن من زده شد. کارخانهای هشت هکتاری که حال در وسط شهر قرار گرفته و بخشی از آن موزه شده است. به مدت یک سال و نیم تحقیقات این فیلم ادامه داشت و من همان ابتدای تحقیقات متوجه شدم که ماجرا مفصلتر از این حرفها است.
این مستند ساز در ادامه افزود: هنگام انجام تحقیقات با مهدی صادقی آشنا شدم که او هم درباره موضوع کبریت تحقیق میکرد. از طریق او فهمیدم در تهران انجمنی به نام کبریت داریم که کلکسیونرهای کبریت در آن حضور دارند. صادقی تحقیقات بسیاری درباره کبریت کرده بود و براساس تحقیقات او و خودم، مستند «کوپریتو» با استفاده از تصاویر آرشیوی ساخته شد.
کارگردان «سرگذشت تلخ کبریت» با بیان اینکه در مرحله تحقیق دربارهی صاحبان کارخانههای کبریتسازی، پیدا کردن افرادی که اسم خاص داشتند راحتتر از دیگران بود، بیان داشت: نام صاحب کارخانهها را که پیدا میکردم با یکی از اعضای خانواده مثل نوهشان ارتباط میگرفتم و بهواسطه او به آرشیوهای عکس خانوادگی یا ویدیوییشان دسترسی پیدا میکردم؛ اما بههرحال مرحله تحقیقات و پیدا کردن اسناد بسیار زمانبر بود چون همکاری چندانی از سوی کتابخانهها وجود نداشت و حتی به لحاظ بودجهای هم هیچ ارگانی از فیلم حمایت نکرد.
فیروزبخت با انتقاد از بیتوجهی جامعه ایران به تاریخ کشور و مستندهای آرشیوی توضیح داد: در بسیاری از نقاط دنیا مستند آرشیوی را یک ژانر میدانند، اما در کشور ما چندان به آن بها داده نمیشود. من طرح را به انجمن سینمای جوان بردم و آنها گفتند این نمیتواند یک ژانر باشد، درحالیکه این واقعاً یک ژانر است و من آن را در کلاسهایم تدریس میکنم؛ ژانری قدرتمند که معمولاً ما به آن بها نمیدهیم و هیچ تصور نمیکنیم امروز خیلی زود تبدیل به دیروز و تاریخ میشود.
وی در پایان گفت: «کوپریتو» را بصورت مستقل و با سرمایه شخصی ساختم و به دلیل بودجه اندک به دنبال آهنگساز برای آن نرفتم. برای هر دوره از اتفاقات فیلم از یک موسیقی ایرانی استفاده کردم و بهرام بهبهانی هم نریشنهای آن را گفته است.