همرزم شهید «غفور جدی اردبیلی» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تسویه‌حساب‌های شخصی پله پرواز «غفور» شد

در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی افراد سودجوی فرصت‌طلب به دنبال تسویه‌حساب‌های شخصی بودند، از این رو نام «شهید غفور جدی اردبیلی» را در لیست اخراجی‌های نیروی هوایی قرار دادند؛ اما وی تسلیم نشد و به راه خود ادامه داد.
کد خبر: ۲۱۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸ - 27November 2016
گروه حماسه وجهاد دفاع پرس: شهید خلبان «غفور جدی اردبیلی» یکی از نمادها و سمبلی از مقاومت و ایستادگی جوانمردی در هشت سال دفاع مقدس است، که همه مردم ایران و به خصوص مردم اردبیل به خوبی نقش موثر این خلبان شهید را در روزهای اول جنگ می دانند، به همین خاطر برای ارج نهادن به خدمات و رشادت های او در اردبیل تندیسی در یکی از میدان های شهر نصب شده است و نیز یکی از خیابان‌های مهم اردبیل به نام او نامگذاری شد. همچنین در منطقه 22 تهران نیز خیابانی به نام سرلشکر خلبان غفور جدی مزین شد.

امیر سرتیپ دوم «فرج‌الله برات‌پور» خلبان بازنشسته نیروی هوایی و همرزم شهید «غفور جدی اردبیلی» در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس درباره ویژگی‌های اخلاقی این شهید اظهار داشت: غفور جدی اردبیلی انسانی میهن‌پرست و متعصب بود و علاقه وافری به هواپیماهای شکاری و جنگی داشت. غفور ابتدا در ایران و بعد در آمریکا تحصیلات تکمیلی و دوره های مختلف خلبانی را فرا گرفت.

وی بیان کرد: آن‌چنان در زمان تحصیل تبحر پیدا کرد، که استادانش برای ماندن او در آمریکا اقدام کردند و قصد داشتند از این شاگرد ممتاز و متبحر برای خودشان بهره ببرند؛ اما پدر شهید غفور رضایت نداده بود و به آنها گفته بود: «من فرزندم را برای وطنم پرورش داده‌ام». از این رو شهید غفور به ایران بازگشت تا  به وطنش خدمت کند.

نخبه خلبان خدمت به وطنش رابه حضور در آمریکا ترجیح داد
 
امیر برات‌پور ادامه داد: شهید غفور در یکی از پروازهای برون‌مرزی توانست جنگنده فانتوم خود را که به شدت آسیب دیده بود، با مهارت به زمین بنشاند. وی فردی متعصب و باغیرت بود. شهامت و رشادت مثال‌زدنی که او در این پرواز برای نجات هواپیمایی گرانقیمت به خرج داد، زمینه پیشرفت بیشتر و اعزام دوباره او به آمریکا را برایش فراهم آورد.
 
لیدر عملیات هوایی «حمله به H3» یادآور شد: در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی افراد سودجوی فرصت‌طلب به دنبال تسویه‌حساب‌های شخصی بودند، از این رو نام شهید غفور را در لیست اخراجی های نیروی هوایی قرار دادند؛ اما وی تسلیم نشد و همچنان به کار خود ادامه داد. وی با شروع جنگ تحمیلی اعلام آمادگی کرد تا با حضور در صحنه جنگ دین خود را به مردم ایران زمین ادا کند. او می‌گفت، می‌خواهم در این شرایط بجنگم و موقعیت شغلی‌ام مهم نیست. با موافقت فرمانده وقت «شهید فکوری» اجازه پرواز گرفت و درجه‌هایش هم به او برگردانده شد.

وی خاطرنشان کرد: شهید غفور همانند اسمش فردی جدی، فعال، کوشا و دلسوز بود. در دوستی رفیقی باوفا، خوش‌برخورد و با شخصیت بود. در انجام وظایف و کارهایی که به او سپرده می شد، نهایت دقت و تلاش خود را می کرد. به عنوان نمونه وی مسئول برقراری امنیت پرواز بود، از این رو خیلی مراقبت می‌کرد و مرتب عملکرد خلبانها را مورد بررسی قرار می‌داد، تا پرواز غیر ایمنی صورت نگیرد.

انتهای پیام/ 191
نظر شما
پربیننده ها