گزارش دفاع پرس/

امیر پوردستان؛ از عضویت در گردان فتح بسیج تا جانشینی فرمانده کل ارتش

«احمدرضا پوردستان در جزیره مجنون مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به شدت از ناحیه دست و صورت مجروح شد، تا جایی که شهادتین را خواند؛ اما تقدیر بر شهادت وی نبود...»
کد خبر: ۲۱۵۱۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹ - 27November 2016
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، آنچه که در ذیل می‌آید بخشی از زندگینامه امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» است، که چندی پیش از سوی فرمانده معظم کل قوا به سمت جانشین فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
 
پیروزی انقلاب اسلامی با دوران نوجوانی امیر پوردستان که در آن زمان در استان خوزستان زندگی می‌کرد مصادف بود. در آن دوران که به طور طبیعی ناامنی‌هایی در مناطق غربی و جنوبی کشور ایجاد شده بود، ارتش برخی بسیج‌های مردمی را در گروه‌های مختلف جهت مقابله با این گروه‌ها سازماندهی می‌کرد، وی در سن 18 سالگی جزو گروه‌های اولیه بسیجی بودند و سپس در دورانی که شهیدان نامجو و کلاهدوز افسران ارتشی و پاسدار را تبادل می‌کردند، وارد گردان فتح شد.

گردان فتح دومین گردان تشکیل شده از نیروهای بسیجی در ارتش بعد از انقلاب اسلامی بود که امیر پوردستان نیز جزو نفرات شاخص این گردان بود.

امیر پوردستان از قهرمانان ورزشی بودند و در رشته‌های بسکتبال و بوکس صاحب افتخاراتی در سطح کشوری بودند.  وی در خرداد سال 58 در امتحان ورودی دانشگاه افسری شرکت کرده و در 16 مهرماه 59 با مدرک دیپلم وارد دانشگاه افسری امام علی(ع) شدند.
 
امیر پوردستان؛ از عضویت در گردان فتح بسیج تا جانشینی فرماندهی کل ارتش
نفر چهارم ایستاده از سمت چپ

 
در آن دوران دانشجویان دانشگاه افسری به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی و تدابیر سلسله مراتب فرماندهی جهت آبدیده شدن، درک فنون نظامی و بکارگیری تاکتیک‌های جنگی در میادین رزم حاضر شده و از نزدیک در جریان امور قرار می‌گرفتند. از این رو امیرپوردستان نیز در این دوران در کنار دیگر دانشجویان دانشگاه افسری در تمامی عملیات‌های بزرگ دوران دفاع مقدس شرکت نمودند.

وی بعد از اتمام دوره دانشگاه افسری و در تاریخ 16 مهر 62 با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شد.
 
پوردستان در فروردین 61 بصورت داوطلبانه تقاضای ملحق شدن به یگان‌های عملیاتی جنوب کشور را داشتند و با موافقت شهید اقارب پرست که در آن دوران سمت جانشینی داشتند به گردان پیاده مکانیزه تیپ یکم گردان 121 لشکر 92 زرهی اهواز ملحق شدند. و در همین تیپ فرماندهی دسته و سپس گروهان را بر عهده گرفتند.
 
امیر پوردستان؛ از عضویت در گردان فتح بسیج تا جانشینی فرماندهی کل ارتش

وی در دورانی که در گردان 121 حضور داشت در عملیات‌های متعددی شرکت نمود، که یکی از این عملیات‌ها والفجر 8 در 21 بهمن 64 بود که وی به عنوان خط شکن در محور عملیاتی کانال ابرویی که کانالی غیر قابل نفوذ و با استحکامات قابل توجه بود، حاضر شد. پوردستان با گردانی که تحت فرماندهی داشت با زحمت و مشقت زیاد از این کانال عبور کرد و جزو اولین خط شکن‌های این محور عملیاتی بود تا بعثی‌ها به خطا بیافتند و متوجه محور اصلی عملیات یعنی «فاو» که برادران پاسدار بر عهده داشتند، نشوند.
 
امیر سرتیپ دوم محمدی ودود یکی از همرزمان امیر پوردستان در دوران دفاع مقدس، در خصوص وی می‌گوید: پوردستان افسری مکتبی، با دانش، ولایتمدار و در عین حال فردی ورزشکار با سجایای پهلوانی و جوانمردی بود و از همان دوران دانشجویی مشخص بود که در آینده یکی از برجستگان ارتش اسلام خواهد شد.
 
وی در جزیره مجنون مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به شدت از ناحیه دست و صورت مجروح شدند، تا جایی که شهادتین را می‌خواند، اما تقدیر بر شهادت وی نبود.
 
پوردستان بعد از طی کردن دوره درمانی ناشی از مجروحیت و بدست آوردن سلامتی، به عنوان معاون نظامی در سازمان عقیدتی سیاسی نزاجا خدمت کرد و بعد به خاطر شایستگی‌ها و قدرت فرماندهی که داشت به عنوان یک افسر نمونه به تهران معرفی شد و در آموزشگاه درجه داری و نظامی تهران به عنوان فرمانده گردان انتخاب شد و مدتی نیز در این سمت به تربیت درجه داران ارتشی پرداخت.
 
امیر پوردستان؛ از عضویت در گردان فتح بسیج تا جانشینی فرماندهی کل ارتش

وی همچنین دوره‌های مختلف رنجری و چتربازی را در زمان دانشجویی در دانشکده افسری گذرانده است و دوره عالی را نیز در سال 71 در مرکز پیاده شیراز گذراند.
 
جانشین کنونی فرمانده کل ارتش سپس برای گذراندن دوره دافوس در سال 75 به دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش رفت و این دوره را با موفقیت و رتبه بالایی طی کرد.
 
برای ارزشیابی افسرانی که قرار بود فرمانده یگان‌ها شوند و بعد از آن به تیپ 25 تکاور در شمالغرب منتقل شوند، دوره‌ای برگزار شد که پوردستان در این تیپ مراحل معاونت جانشین و فرماندهی را نیز گذراند و خیلی سریع طی کرد و چند سال هم فرمانده این تیپ ممتاز 25 تکاور شد که در آن دوران بارها و بارها با اشرار و منافقین درگیری‌های پیروزمندانه‌ای داشت و مورد تشویق سلسله مراتب فرماندهی نیز قرار گرفت.
 
وی سپس به انتخاب فرمانده وقت نیروی زمینی به عنوان فرمانده لشکر 84 خرم آباد منصوب شد. لشکر 84 یکی از لشکرهای قدرتمندی است که در غرب کشور حضور مقتدرانه‌ای داشته و در سرکوبی اشرار و منافقین نیز تاکنون توفیقاتی را کسب نموده است.
 
پوردستان بعد از خدمت در لشکر 84 به علت لیاقت و شایستگی‌ها به عنوان فرمانده لشکر 77 ثامن الائمه خراسان منصوب شد و سالها با آیت الله واعظ طبسی نماینده امام و مقام معظم رهبری و دیگر روحانیون ارتباط تنگاتنگی داشت.
 
وی سپس به عنوان فرمانده دانشگاه افسری امام علی(ع) ارتش منصوب شد و چند سالی در این دانشگاه به تربیت جوانان مومن و متخصص پرداخت.  بعد به عنوان فرمانده مرکز پیاده شیراز معرفی و مسئولیت افسران دوره عالی را بر عهده گرفت. و مدتی به عنوان فرمانده قرارگاه و ارشد نظامی ارتش در استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد و خدماتی را در این مقطع انجام داد.
 
امیر پوردستان؛ از عضویت در گردان فتح بسیج تا جانشینی فرماندهی کل ارتش
 
 
امیر پوردستان سپس به عنوان جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش انتخاب شد و بعد از مدت کوتاهی که در این سمت بود به پیشنهاد فرمانده کل ارتش از سوی مقام معظم فرماندهی کل قوا به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب شد. و به مدت 8 سال در سمت فرماندهی نزاجا خدمت و در این مدت بسترساز تغییرات اساسی در سطح این نیرو شد.

وی در دوران تصدی خود در نیروی زمینی اقدامات گسترده‌ای را در راستای چابک سازی یگان‌های نظامی در قالب طرح ثامن الائمه انجام داد و بسیاری از تغییرات ساختاری متناسب با نیازها را در سطح نیرو ایجاد کرد.
 
امیر پوردستان؛ از عضویت در گردان فتح بسیج تا جانشینی فرماندهی کل ارتش

اجرای رزمایش‌های گسترده و متناسب با تهدیدات پیشرو، ایجاد یگان‌های واکنش سریع، ایجاد و ارتقای ظرفیت پهپادی در نزاجا، ارتقای یگان‌های زرهی نزاجا با ساخت تانک‌های ذوالفقار و تیام، تاسیس مدرسه تک تیرانداز در سطح نیرو، ارتقای ظرفیت‌های بالگردی و نصب موشک‌های هدایت لیزری بر روی آن، ارتقای یگان موشکی نزاجا از جمله اقدامات وی در دوران فرماندهی در نیروی زمینی ارتش است.

وی همچنین طراح  تاکتیک‌های رزمی متناسب با جنگ‌های نیابتی بود و در این راستا نیز رزمایش‌هایی برگزار کرد.
 
انتهای پیام/221
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
میلاد خدادادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
درود به شرفش
نظر شما
پربیننده ها