برنامه‌های کمیته علمی و پژوهشی جشنواره فیلم مقاومت اعلام شد

نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در جهت تبیین برنامه‌های کمیته علمی و پژوهشی جشنواره و تشریح جزئیات همایش علمی سینمای مقاومت در محل مرکز فرهنگی اسوه برگزار شد.
کد خبر: ۲۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹ - 15June 2014

برنامه‌های کمیته علمی و پژوهشی جشنواره فیلم مقاومت اعلام شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، نشست خبری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت و شهاب اسفندیاری دبیر کمیته علمی پروهشی همایش فیلم مقاومت در جهت تبیین برنامههای کمیته علمی و پژوهشی جشنواره و تشریح جزئیات همایش علمی سینمای مقاومت در محل مرکز فرهنگی اسوه برگزار شد.

در ابتدای این نشست یزدان عشیری با اعلام انزجار سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت نسبت به جنایات جریانهای تکفیری که به نام اسلام چهره منطقه و جهان اسلام را لکهدار کردهاند گفت: لازم است که محافل فرهنگی و اجتماعی با انتشار بیانیهها و واکنشها نسبت به این جنایات واکنش نشان دهند. ما خوشحالیم که در فراخوان جشنواره پیشبینی توجه به موضوع جنایات تکفیریها لحاظ کردیم.

عشیری با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم مقاومت از قدیمیترین و ریشهدارترین جریان فیلمسازی انقلاب است گفت: این جشنواره در گام سیزدهم خود با گستردگی در سطح استانی، ملی و بینالمللی بزرگترین جشنواره به لحاظ جغرافیایی است که در تهران و 400 شهر دیگر و 7 کشور جهان برگزار میشود.

در ادامه نشست، شهاب اسفندیاری صحبتهای خود را براساس اهداف و سیاستهای کمیته پژوهش همایش علمی سینمای مقاومت تبیین کرد و در بخش دوم صحبتهای خودش محورهای همایش ارائه شد.

اسفندیاری در مقدمه ی سخنانش گفت: مفهوم سینمای مقاومت در ادبیات دانشگاهی جهان بیشتر از کشور ما جا افتاده است. این مفهوم در سینمای جهان از دهه 60 میلادی تحت عنوان نظریه سینمای سوم در کشور آرژانتین از سوی دو فیلمساز «مولتاج» و «گتینو» ظهور و بروز پیدا کرد. این فیلمسازان مدعی بودند که در برابر سینمای هالیوود و سینمای روشنفکرانه اروپا باید سینمایی تحت عنوان سینمای سوم ارائه شود.

وی اضافه کرد: در کشورهای دیگر همچون هندوستان از سال 2006 همایشی با عنوان سینمای مقاومت برگزار میشود در دانشگاه UCL لندن در سی به نام سینمای مقاومت تدریس میشود. حتی جشنوارهای در دانشگاه بیرمنگام در برابر سلطه فرهنگی ایالات متحده جشنوارهای را بنا هست در تابستان امسال برپا کنند.

دبیر کمیته علمی پروهشی همایش فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: پس با این نگاه شاید ما در ورود به مفهوم سینمای مقاومت دیر عمل کرده باشیم اما از اینکه فرصتی پیش آمده تا بخش علمی و پژوهشی برای سینمای مقاومت در نظر گرفته شود خوشحالیم و امیدواریم با استقبال دانشگاه و اساتید همراه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکلگیری کلیدواژه دانشگاهی سینمای مقاومت گفت: اولین مسئلهای که باعث شکلگیری سینمای مقاومت شد مسئله استعمار بود و بسیاری از فیلمهای تاریخ سینمای مقاومت همزمان با دوران استعمار است و سینماهای آزادیخواه در جریان مبارزات استقلالطلبانه کشورها شکل گرفت.

اسفندیاری افزود: یکی دیگر از عرصههای مقاومت فرهنگی مقاومتی بود در برابر همگنسازی محصولات فرهنگی، جریان تهاجم آمریکا به فرهنگ کشورها که این نوع مقاومت در کشورهایی مثل فرانسه هم دیده میشود.

وی اضافه کرد :نوع دوم سینمای مقاومت در قالبهای داستانی و مستندی شکل گرفت که در پی بحران اقتصادی نظام سرمایهداری نئولیبرال و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن به وجود آمد.

دبیر کمیته علمی پروهشی همایش فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر هم ماجرای افشاگری اسنودن و لو رفتن شنود گسترده آمریکا نسبت به کشورهای دیگر زمینه رسوایی دیگری برای دولت آمریکا شد تا نوع دیگری از سینمای مقاومت ایجاد شود و بسیاری از آزادیخواهان با توهم دموکراسی مواجه شوند که توسط دولت آمریکا مطرح میشود.

وی با اشاره به نسبت انقلاب اسلامی با مفهوم سینمای مقاومت گفت: امروزه سینمای مقاومت، سینمای رادیکال و سینمای سیاسی عناوینی است که سینمای جهان برای مفهوم مقاومت در نظر گرفته اما انقلاب اسلامی در مواجهه با مفهوم مقاومت جنبه دیگری را اضافه کرده است که فراتر از مقاومت در برابر نظام سرمایهداری غرب و نظام کمونیستی شرق است. انقلاب اسلامی در برابر تفکرات سکولاری که خاستگاهش در غرب بود مقاومت کرد و این انقلاب در برابر گفتمان محو شدن دین از زندگی بشری مقاومت کرد.

اسفندیاری به اشاره به محورهای همایش علمی سینمای مقاومت گفت: یکی از مسائلی که در همایش علمی سینمای مقاومت مطرح میشود مسئله نقد است. ما در حوزه نقد ضعفهایی زیادی داریم و این  بیشتر به خاطر نقدهایی است که با غرضهای سیاسی صورت میگیرد و امیدواریم نقدی فرهنگی با نگاهی دانشگاهی بر مدیران فرهنگی صورت بگیرد.

وی افزود: بخش دیگری که در این همایش بررسی میشود سینمای دفاع مقدس و سینمای ضد دفاع و صحبتهای صریحی است که با نگاه آکادمیک به این موضوع میپردازد. موضوع نقش زنان در سینمای ایران و دفاع مقدس، استفاده از الگوهای ایرانی در سینمای اقتباسی از دیگر بخشهای نشستهای تخصصی این همایش است.

اسفندیاری با اشاره به 4 جلد کتاب که همزمان با جشنواره در دانشگاهها عرضه میشود گفت: یک جلد از این کتابها نوشتههای آکادمیکی است که در خارج ایران در مورد سینمای دفاع مقدس جمعآوری شده است و تحت عنوان سینمای دفاع مقدس از نگاه دیگران منتشر میشود.  «سینمای دفاع مقدس» عنوان کتاب دیگری است که  که به آثار سینمایی حوزه دفاع مقدس میپردازد. دو جلد دیگر هم سینمای هالیوود و نسبت سیاستگذاران با سینمای هالیوود را از نگاه دانشگاهیان بررسی میکند.

دبیر کمیته علمی پروهشی همایش فیلم مقاومت ادامه داد: نشستهای تخصصی با محوریت آموزش فیلمسازی، نقد و بررسی فیلمهایی با مضامین اسلامهراسی و ایرانهراسی نیز در این همایش برپامیشود.
اسفندیاری در آخر گفت: مهلت ارسال برای چکیده مقالات تا اول تیرماه بود اما تا دهم تیرماه تمدید شده است و تا اوایل مردادماه برای ارسال اصل مقالات فرصت باقی است.

منبع تسنیم

نظر شما
پربیننده ها