نویسنده دفاع مقدس در گفت وگو با دفاع پرس؛

دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتی از هم جدا نیستند/ به دنبال معرفی شهدای بدون تریبون هستم

علی‌الله سلیمی گفت: اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس از هم دور نیستند، سبک زندگی شهدا و رزمندگان دفاع مقدس و جوانانی که امروزه با روحیه بسیجی در جامعه کار و تلاش می‌کنند، نشانه‌هایی از فرهنگ اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۲۱۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ - 08December 2016

 سبک زندگی شهدا فرهنگ اقتصاد مقاومتی است/ دفاع مقدس و اقتصاد مقاومتی از هم جدا نیستندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، علی‌الله سلیمی نویسنده دفاع مقدس و از اعضای انجمن قلم ایران است و نخستین مجموعه داستان مستقل وی با عنوان «زنی شبیه حوا» در سال ۱۳۸۴ توسط نشر قو چاپ شده‌است. «باران جنوب»، «سفر معمولا صبح اتفاق می‌افتد» و «زمستان و چله‌ها» از دیگر آثار علی‌الله سلیمی است.

در ادامه خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس به گفت وگو با این نویسنده دفاع مقدس پرداخته است که مشروح آن از منظر مخاطبان می‌گذرد:

دفاع پرس: آیا آثار جدیدی با موضوعیت دفاع مقدس در حال نگارش دارید؟

2 اثر جدید به نام «سفر صبح» و «باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد» توسط سوره مهر چاپ و روانه بازار کتاب شده است . 10 داستان‌ کوتاه هم در مقاطع مختلف نوشته‌‌ام که به محض آماده شدن در یک جلد منتشر خواهم کرد.

دفاع پرس: در عرصه دفاع مقدس چه کارهایی زمین مانده که باید اهل قلم به آنها بپردازند؟

سال‌های گذشته در حوزه دفاع مقدس بیشترین آثار در بخش خاطره نگاری بود که در جای خود قابل تقدیر است، اما در این سال‌ها داستان به اندازه خاطره نگاری رشد نداشته است. ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس نسبت به سایر قالب‌ها هنوز جای کار دارد که امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

دفاع پرس: اقتصاد مقاومتی را چگونه می‌توان به دفاع مقدس پیوند داد؟

اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس از هم جدا نیستند، وقتی ما زندگی یک رزمنده‌ای را روایت می‌کنیم، بخشی از زندگی و عمر این رزمنده با سال‌های دفاع مقدس گره خورده است، لذا روایت‌گری زندگی این انسان می‌تواند بخشی از فرهنگ اقتصاد مقاومتی را بازتاب دهد. چون این آدم‌ها چهره‌های خاصی بودند. کسانی‌که به‌عنوان رزمنده می‌شناسیم از اسراف دوری می‌کردند و به کار و تولید بها می‌دادند. بنابراین ما در سبک زندگی شهدا و رزمندگان دفاع مقدس و جوانانی که امروزه با روحیه بسیجی در جامعه کار و تلاش می‌کنند، نشانه‌های از فرهنگ اقتصاد مقاومتی را مشاهده می‌کنیم.

دفاع پرس: چه راه کارهایی برای انتقال تجربیات دفاع مقدس به عرصه‌های مدیریتی کشور پیشنهاد می‌دهید؟

دفاع مقدس یک فرهنگ است، خوشبختانه ویژگی این فرهنگ این است که تمام اقشار را در بر می‌گیرد، یعنی می‌تواند هنرمندان، صنعتگران، کشاورزان و دیگر اصناف را در بر گیرد و نیاز به تفکیک این فرهنگ در تمام عرصه‌ها نیست. از آنجا که فرهنگی فراگیر است، تمام ابعاد جامعه را در بر می‌گیرد.

دفاع پرس: چه فعالیت‌هایی را در کارنامه هنری‌تان در مورد دفاع مقدس در آینده مد نظر دارید؟

در مورد دفاع مقدس کار انجام نشده زیاد است، هر چه از سال‌های دوران دفاع مقدس دور می‌شویم به همان اندازه می‌توانیم به عمق آن حادثه پی ببریم. چون زمانی ما در سال‌های دفاع مقدس بودیم و عمق این فاجعه را آن طور که باید و شاید احساس کنیم، احساس نمی‌کردیم، امروز متوجه می‌شویم که انقلاب اسلامی که برگرفته از همان دوران مقدس است، آنچه که ایران را در برابر تمام توطئه‌ها واکسینه کرده فرهنگ مقاومت است؛ فرهنگی که در هر مقطعی از زمان بر جامعه ما فراگیر شد و توسعه پیدا کرد. امروز هم ایثار و شهادت مدافعان حرم برگرفته از همان روحیه و فرهنگ ایثار و شهادت رزمندگان در دوران دفاع مقدس است. فرهنگ دفاع مقدس از آن موضوعاتی است که می تواند در هر مقطعی از تاریخ متناسب با آن وقایع تجدید شود و شکل نو به خود گیرد. با شکل گرفتن جریان‌های تکفیری ما شاهد این بودیم که رزمندگانی از جنس رزمندگان دفاع مقدس، در قالبی نو به نام مدافعان حرم جهاد کردند و این نشانگر این است که فرهنگ ایثار و مقاومت در جامعه ما نهادینه شده است.

دفاع پرس: در مورد شهدای مدافع حرم کار خاصی در دست انتشار دارید؟

برای داستان نویسی از شهدای مدافع حرم زمان نیاز است، در آینده‌ای نزدیک ما شاهد خلق آثار ادبی در حوزه داستان و رمان با محوریت مدافعان حرم خواهیم بود.

دفاع پرس: دوست دارید در مورد شهدای دفاع مقدس قلم بزنید یا شهدای مدافع حرم؟

در دوران دفاع مقدس تمام اقشار مردم در جبهه‌ها حضور داشتند و در طول این سال‌ها بیشتر در مورد شهدای شاخص کار شده است. ما باید در مورد شهدایی که بنا به هر دلیلی معروف نبودند و از روستاها و شهرهای دور افتاده به عرصه‌های نبرد قدم گذاشته‌اند، هم کار کنیم. وظیفه نویسنده این است که این عزیزان را که رسانه‌ها در معرفی آنها به جامعه ضعیف عمل کرده‌اند، کشف کنند و به نظر من فضا برای کار هم زیاد است. من خودم اگر بخواهم در حوزه دفاع مقدس کاری انجام دهم سراغ کسانی خواهم رفت که تریبونی نداشتند و شناسایی این عزیزان مستلزم فعالیت‌های تحقیقی است و نهادهایی برای تحقیق و تفحص باید باشند و نویسنده به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

باید مؤسسه و نهاد و یا ارگان‌هایی باشند، تحقیق و پژوهش کنند چون کار نویسنده خلق اثر است و باید بنشیند و قلم بزند، نهادهای فرهنگی باید در زمینه تحقیق و پژوهش به کمک نویسندگان بشتابند که در کمترین زمان آثار ادبی در حوزه مقاومت و دفاع مقدس توسط نویسندگان خلق شود.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها