به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «محمد رسولاف» از فیلمسازانی که در جریان فتنه و اغتشاشات 1388 همراه «جعفر پناهی» حضوری فعال داشت فرم جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «لِرد» پر کرده است. این فیلمساز که جزء کارگردانان ممنوعالکار سینمای ایران به حساب میآید، در حالی که به قید وثیقه آزاد است، مشغول ساخت فیلمی با نام «لِرد» است. واژه «لِرد» به معنای «میز مخصوص شراب» است و انتخاب این نام برای فیلمی از جانب کارگردانی که موضعش نسبت به نظام روشن است، نکته قابل تاملی است.
به گفته بعضی منتقدان غیر وطنی «توجه به زمینههای اجتماعی و تأثیر متقابل فرد و جامعه، تحت سلطه ساختار اقتدارگرا و ناشنوای حکومت، موضوع اغلب فیلمهای اوست».
رسولاف در پی حوادث 88 به همراه جعفر پناهی در حال تهیه فیلمی بودند که با کلیه عوامل تهیه و تولید حاضر در محل فیلمبرداری بازداشت شدند. او پس از محاکمه در آذر ماه سال ۱۳۸۹ به شش سال حبس محکوم شد، (پنج سال حبس با اتهام اجتماع و تبانی به منظور اقدام علیه امنیت ملی و یک سال حبس با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام) که در دادگاه تجدید نظر، او از اتهام اقدام علیه امنیت ملی تبرئه شد و حکم زندان او به یک سال کاهش پیدا کرد.
در سال ۱۳۹۰ ممنوعیت خروج وی از ایران، به دلیل نمایش فیلم «به امید دیدار» در شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن لغو شد. پس از ساخت فیلم «دستنوشتهها نمیسوزد» و نمایش آن در شصت و ششمین جشنواره فیلم کن، در شهریور ۱۳۹۲مجددا پاسپورت و وسایل شخصی او در فرودگاه ضبط شد. او در حال حاضر با قید وثیقه آزاد است. در سال ۲۰۱۳ در جریان برگزاری چهلمین جشنواره تلوراید، مدال نقره این فستیوال به محمد رسول اف، برادران کوئن و رابرت ردفورد اهدا شد.
جالب توجه این که برادران کوئن از جمله فیلمسازان هالیوود بودند که در اوریل سال 2010 مصادف با اردیبهشت 1389 به بازداشت جعفر پناهی کارگردان ایرانی واکنش نشان دادند؛ آنها به همراه دیگر فیلمسازان هالیوودی چون «استیون اسپیلبرگ» و «فرانسیس فورد کاپولا» در نامه ای به آیت الله لاریجانی، رییس قوه قضائیه در سال 1389 خواهان آزادی پناهی شدند.
فیلم دست نوشتهها نمیسوزد، نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزه فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم شد. این فیلم بطور همزمان در جشنواره بینالملل فیلم کانادا نیز به نمایش درآمد. داستان فیلم به ترور نویسندگان ایرانی و نیز ماجرای اتوبوس حامل تعدادی از شاعران و نویسندگان در سفر ارمنستان میپردازد که رسولاف به دلیل ممنوعالخروج بودنش نتوانست برای حضور در جشنواره کن و دریافت جایزهاش به کن سفر کند.
حضور این کارگردان با آثار ضد ایرانی و مغرضانهاش در جشنواره فجر چه ضرورتی دارد. در حالی که آثار ضد ایرانی او در کن خواهان دارد و فیلمسازان یهودی ـ صهیونیستی در اعتراض به بازداشت او و جعفر پناهی به رییس قوه قضایی نامه مینویسند. این کارگردان درحالی که به خاطر آخرین فیلم ضد ایرانیاش دست نوشتهها نمیسوزد به قید وثیقه آزاد است در سکوت خبری اقدام به ساخت فیلم کرده است.
جشنواره فیلم فجر در سال گذشته با درشت کردن «ابد و یک روز» و نادیده گرفتن آثاری چون «سیانور» و «بادیگارد» نشان داد دچار سیاستزدگی شده است. آمدن رسولاف به فجر ادامه ندیدن سیانور در جشنواره فجر است. هر چند که راه یافتن فیلم تازه رسولاف قطعی نیست اما نفس ساخت فیلم و پر کردن فرم جشنواره نکتهای است که باید روشن شود.
هیچ مرجعی نمیتواند مانع فعالیت فیلمسازی امثال رسولاف باشد، مشروط برآنکه این کارگردانان رسما از ملت ایران عذرخواهی کنند.
انتهای پیام/ 161