ایزدی تشریح کرد؛

چگونگی خدمات‌رسانی بنیاد شهید به خانواده شهدای «منا» و «حله»

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بهره‌مندی خانواده شهدای منا از کلیه خدمات بنیاد شهید به غیر از خدمات معیشتی گفت: خانواده شهدای حله و شهدای اقدام تروریستی همچون دیگر خانواده شهدا از تمامی خدمات بنیاد شهید بهره‌مند می‌شوند.
کد خبر: ۲۱۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳ - 13December 2016
چگونگی خدمات‌رسانی بنیاد شهید به خانواده شهدای «منا» و «حله»

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، «مهدی ایزدی» معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری صبح امروز (سه‌شنبه 23 آذرماه) که با حضور اصحاب رسانه در ساختمان بنیاد شهید برگزار شد، با اشاره به قانون نحوه تعیین مصادیق شهید اظهار داشت: در قانون و آیین‌نامه‌های تعیین مصادیق شهید، کسانی‌که در معرکه جنگ و به صورت مستقیم از سوی گروه‌های معارض به شهادت می‌رسند، شهید محسوب می‌شوند.

در صورت کمبود بودجه ناچار به اعمال اولویت در خدمات رسانی هستیم

وی افزود: افرادی که در رفت‌و‌آمد مأموریتی، در سوانحی همچون سقوط باگرد و یا مأموریت‌های نظامی از دنیا می‌روند در حکم شهید هستند.

ایزدی با بیان این موضوع که پیش از این در خدمات‌رسانی بنیاد شهید کسانی‌که در حکم شهید هستند، در اولویت بعدی از شهدا قرار می‌گرفتند، افزود: در آیین‌نامه سال 93 این قید از قانون در رابطه با اولویت‌بندی شهدا برداشته شد ولی اگر در ارائه خدمات با محدودیت مواجه شویم ناچار به اعمال اولویت‌ها هستیم.

بهره‌مندی خانواده شهدای منا از کلیه خدمات بنیاد شهید منوط به حکم دولت و تصویب مجلس

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید با اشاره به وضعیت خدمات‌رسانی به شهدای فاجعه منا بیان داشت: وضعیت شهدای منا یک وضعیت خاص بود. هیچ مقام رسمی و نهادی به‌صورت رسمی بیان نکرده است که توطئه دشمن منجر به جان باختن این عزیزان شده است اگرچه مسئولان در صحبت‌هایی از دست داشتن دولت سعودی در این اتفاق خبر دادند ولی این موضوع از مراجع قانونی اعلام نشد.

وی تصریح کرد: با توافق بنیاد شهید و سازمان حج و زیارت قرار شد به خانواده این افراد حکم شهید داده شود و از تمامی خدمات بنیاد شهید به جز خدمات معیشتی که شامل پرداخت حقوق، مستمری، کمک‌های نقدی، تسهیلات مسکن و استخدام و خدمات اشتغال اولیه می‌شود از سایر خدمات همچون دیگر خانواده‌های شهدا بهره مند شوند.

ایزدی ادامه داد: تعدادی از خانواده‌های شهدای منا امسال از سهمیه ایثارگری در دانشگاه‌ها استفاده کرده‌اند و می‌توانند از تسهیلات رفاهی هم‌چون بلیط نیم‌بها نیز استفاده کنند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید ارائه کلیه خدمات بنیاد شهید به خانواده شهدای منا را منوط به حکم دولتی و تصویب مجلس دانست و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از این شهدا سرپرست خانوار بودند و امروز خانواده‌های آنان با مشکلاتی مواجه هستند در صورتی از کلیه خدمات بنیاد شهید بهره‌مند می‌شوند که در مجلس تصویب یا از سوی دولت حکم داده شود.

وی با اشاره به وضعیت شهدای حله در بنیاد شهید بیان داشت: شهدای اقدامات تروریستی از جمله شهدای حله از تمامی امکانات بنیاد شهید برخوردار می‌شوند.

محیط بانان کشته شده شهید محسوب می‌شوند

ایزدی با اشاره به وضعیت احراز شهادت محیط بانان گفت: به محیط بانان حکم قانونی تعلق گرفته است و چون در درگیری با گروه‌های معارض به شهادت می‌رسند، شهید محسوب می‌شوند و تحت پوشش کامل بنیاد شهید قرار می‌گیرند.

وی در خصوص روند تشکیل پرونده شهدا در بنیاد شهید به منظور دریافت خدمات گفت: بلافاصله پس از تشکیل پرونده در بنیاد شهید خدمات به شهدا داده می‌شود. البته برای دریافت خدمات باید تا از زمان تشکیل پرونده تا سال آینده که اعتبارات برای پرداخت به آنان لحاظ می‌شود حقوق خود را از یگان و نهادهای مربوطه دریافت کنند.

ارائه خدمات مراقبت از جانبازان و خانواده شهدا با همکاری بیمه ایران


وی با اشاره به جانبازان مشمول حق پرستاری افزود: موظف هستیم به منظور حمایت از سلامت جانبازان 50 درصد به بالا و شیمیایی و اعصاب و روان پس از ارجاع به کمیته پزشکی اقدامات لازم برای برخورداری جانبازان از حق پرستاری را لحاظ کند.

ایزدی با بیان این نکته که بالغ بر 46 هزار جانباز مشمول دریافت حق پرستاری هستند بیان داشت: در سه سال گذشته در قراردادی که با بیمه ایران بستیم سایر جانبازان و خانواده‌های شهدا که به دلیل ابتلا به بیماری‌های سخت زمین‌گیر شدند از خدمات مراقبت در منزل بهره‌مند شدند.


وی در خصوص افراد یا کودکانی که بر اثر مین‌های باقی مانده از جنگ مجروح می‌شوند نیز توضیح داد: در رابطه با این افراد شورای تامین استان‌ها کار اولیه را انجام می‌دهند و در صورت تطابق اسناد، برای آن‌ها تشکیل پرونده خواهد شد و پرونده آنها به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید ارائه می‌شود تا از خدمات درمانی بهره مند بشوند.  

چگونگی رفع اختلاف درصد جانبازی در بنیاد شهید و یگان‌های خدمت

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به چگونگی رفع اختلاف بنیاد شهید و یگان‌های نظامی در خصوص شهدا و جانبازان گفت: یگان و محل‌های خدمت طی جلساتی شهدا و جانبازان خود را معرفی می‌کنند و سپس پرونده آنان به بنیاد ارجاع داده می‌شود. ممکن است در برخی موارد بنیاد شهید با یگان خدمت مربوطه اختلاف نظر داشته باشد که در این صورت طبق قانون کمیسیون مشترکی ترتیب داده می‌شود و در جلسه‌ای شهادت و جانبازی فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت گرفتن نتیجه رأی نهایی صادر می‌شود و در صورت اختلاف پرونده به ستاد کل نیروهای مسلح ارجاع داده می‌شود که نظر نظر ستاد کل فصل الخطاب خواهد بود.

وی تصریح کرد: کسانی‌که در این خصوص و یا میزان درصد جانبازی خود مشکلی دارند با ارائه درخواست پرونده آنان جهت بررسی به کمیسیون پزشکی ارجاع داده می‌شود.

ایزدی با اشاره به اقدامات نامتعارف برخی جانبازان برای رسیدن به حق و حقوق خود گفت: تعداد این افراد اندک است ولی با این وجود پاسخگوی آنان هستیم و این افراد می‌توانند درخواست خود را مطرح کنند تا در صورت ضابع شدن حقی از ایشان به آن رسیدگی شود.

وی افزود: عموما افرادی که دست به تحصن یا اقدامان نامتعارف می‌زنند افرادی هستند که تسهیلات به آنان تعلق گرفته ولی نتوانسته‌اند از آن استفاده کنند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نظر بنیاد شهید مبنی بر زمزمه‌های تبدیل این نهاد به وزارتخانه گفت: این صحبت خلاف نظر مقام معظم رهبری است چرا که ایشان در سال 83 تاکید داشتند تا بنیاد شهید شکل نهادی خود را حفظ کند. بنابراین در صورت تغییر و تحول جدید باید طبق نظر ایشان صورت بگیرد.

وضعیت معوقات پرداخت شده و باقی مانده بنیاد شهید به جامعه ایثارگر

ایزدی با اشاره به میزان معوقات مانده بنیاد شهید عنوان کرد: مطالبات معوق تا سال 91 پرداخت شده است که شامل مطالبات معوق خانواده‌هایی است که 30 سال خدمت شهیدشان تا سال 91 به پایان رسیده است و باید پاداش خدمت و ذخیره مرخصی را دریافت می‌کردند.
وی با بیان اینکه کلیه مطالبات پاداش خدمت سال 94 پرداخت شده است، تصریح کرد: خانواده شهدا و ایثارگران از سه دولت قبل سه‌هزار و 800 میلیارد تومان طلب داشتند که این مبلغ به‌طور کامل پرداخت شده است. میزان مطالبات سال 92 و 93 در حدود هزار میلیارد و 800 میلیون تومان است که به دلیل کسری بودجه پرداخت نشده است.

ایزدی به وضعیت استخدام جامعه ایثارگران اشاره کرد و افزود: نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری 4 درصد است که به نسبت نرخ بیکاری در کشور این مقدار بسیار پایین است. در حال حاضر نرخ بیکاری در جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری در سنین اشتغال به کار جامعه ایثارگری حدود 7 هزار نفر است. ابتدای کار دولت 67 هزار نفر از جامعه ایثارگری متقاضی کار بودند اکنون این میزان به 56 هزار نفر رسیده است که 8 هزار نفر آنها فرزندان شهید هستند.


افزایش 1 درصدی بودجه بنیاد شهید در سال 96/ کسانی با بالا بردن مطالبات جامعه ایثارگری به دنبال ضربه زدن به دولت هستند

ایزدی در رابطه با بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 96 گفت: ما در سال 95 با دو هزار میلیارد کسری بودجه روبرو شدیم که همین باعث شد به حدود 800 میلیارد به بیمه ایران، 60 میلیارد به بیمه البرز، دانشگاه آزاد، تهیه خودروی مخصوص جانبازان،‌ هزینه ازدواج فرزندان آنها و هزینه کفن و دفن آنها، یکسری از بخش‌های دیگر بدهکار شویم. در سال 95 بودجه‌ای که برای ما در نظر گرفته شده بود 8 هزار 600 میلیارد تومان بود براساس برآوردهای ما حداقل باید 36 درصد به این بودجه اضافه شود. یعنی 11 هزار و 800 میلیارد تومان به تصویب برسد تا بنیاد بواند وظایف فعلی خود را انجام بدهد اما متاسفانه تنها یک درصد این بودجه در سال 96 رشد داشته است ولی موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که هزینه درمان جامعه ایثارگران از بنیاد جدا خواهد شد در این شرایط ما برای سال 96 با 15 درصد کسر بودجه مواجه خواهیم بود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان این نشست خبری گفت: خارج از دولت و مجلس کسانی به دنیال این هستند که مطالبات جامعه ایثارگری را بالا ببرند تا به این وسیله به دولت ضربه بزنند. قاعدتا تصویب هر قانونی باید ارتباط معقولی با اعتبار و توان مالی کشور داشته باشد اما با این شرایط برخی از نمایندگان مجلس بدون توجه به بحث بودجه برخی از قوانین و تسهیلات را اضافه می‌کنند. برای اضافه کردن گروه‌های جدید باید مبلغ متناسب با آن نیز تامین شود. بدون‌ شک افزایش مطالبات جامعه ایثارگری ضربه بزرگی به کاری که ایثارگران و خانواده شهدا کرده‌اند، وارد می‌کند.

 انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار