گروه حماسه و جهاد دفاع پرس- «فاطمه علی نجفی» کارشناس فعال در امور زنان در دفاع مقدس در یادداشتی نوشت:
زمانی كه بحث دفاع از حقوق زنان در دنيا مطرح است و نظام امپرياليسم جهانی با حمايت و پشتوانه فكری انديشه پليد صهيونيسم جهانی سردمدار اين مكتب است، توجه به نگاه اسلامي به زن و تعريف كرامت و انسانيت او در قرآن و روايات بيش از پيش ضرورت میيابد. تا با شناخت شخصيت حقيقی زن، او را به كرامت و منزلت انسانیاش نزديکتر كرد.
غرب از يک طرف با طرح شعارهای فريبنده مثل آزادی زن و دفاع از حقوق زن، در ميان ملتهای جهان داعيه عدالتخواهی و ظلم ستيزی دارد و از سوی ديگر، سختترين و بيشترين ستمها را بر پيكره زن وارد میسازد.
مقاممعظم رهبری در این باره میفرمایند: «زن موجودی است که میتواند سرمایهای برای اصلاح جامعه باشد و انسانهای والا پرورش دهد، آسایش و امنیت خانواده و جامعه به برکت وجود زن و طبیعت او تحقق مییابد.»
در این مقاله به بررسی دو دیدگاه اسلام و غرب درخصوص زن میپردازیم:
نگاه اسلام و غرب به شخصیت زن، دو نوع نگاه متفاوت است. اسلام با دید کرامت به زن مینگرد و غرب با نگرشی غریزی. با دقت در نوع نگرش غرب به شخصیت زن، در مییابیم که عمده نگاه غرب به شخصیت زن، نگاهی غریزی و جنسی است.
جامعهی غرب به بهانههای مختلف سعی بر آن دارد که جلوهگری زن را از چهارچوب خانواده بیرون آورد تا به امیال نفسانی مردها پاسخ گویند. در چنین بستری جای هیچگونه تعجب نیست که مردها به جای آن که با دید تکریمی به شخصیت زن بنگرند با دید غریزی و ابزاری به او نگاه کنند.
استفادهی گسترده از اندام زن و زیر سؤال بردن شخصیت انسانی این جنس در تولید فیلمهای سینمایی، تبلیغات تلویزیونی و ... از بهترین شواهد این مدعاست. غرب با شعارهای فریبنده فمینیستی و در قالب تساوی حقوق زن و مرد، بزرگترین ظلم و خیانت را در حق زن روا داشته است. اتفاق مهمی كه از این شعارها برمیآید این است كه مقام و ارزش والای زن و مادر بودن به دست فراموشی سپرده شده و مدیریت خانواده و تربیت انسانها و به تبع آن جامعه به نابودی كشیده میشود. در واقع نادیده گرفتن نقش واقعی زن مسئلهای است كه غرب را روز به روز به نابودی نزدیکتر میكند.
زن با شخصیّت عاطفی خود، جامعه را مسخّر عواطف خویش کرده و در پرتو این عواطف، جامعهای عاطفی بنا میکند تا جایی که ایثار و فداکاری از ویژگیهای بارز چنین جامعهای شمرده میشود.
اسلام وظيفه زنان را «انسانسازی» میداند و معتقد است كه زن، مربی انسان است.
از اهداف تعليم و تربيت در ديدگاه غرب، دستيابی به برابری كامل زن و مرد است، به گونهای كه از زنان مرد بسازد. همچنين آزادی زن (بیبندوباری) از ديگر اهداف غرب میباشد.
آزادی در انديشه اسلامی با آزادی در انديشه غربی متفاوت است. در نگاه اسلام، آزادی و تساوی كه مربوط به انسان است به اين معناست كه زن به خاطر اينكه انسان است بايد از حق آزادی برخوردار باشد. در ديدگاه غرب به اين موضوع توجه نشده كه تساوی و آزادی شرط لازم است نه كافی. در اين مكتب تساوی با تشابه، و برابری با همانندی يكی شمرده شده است. اسلام با تشابه حقوق زن و مرد مخالف است. اسلام به فطرت و طبيعت زن تأكيد دارد و به اصل انسان بودن زن توجه میکند. و با توجه به اين امر در همه امور عدل و مساوات را در مورد زن و مرد رعايت كرده است. اسلام آزادی را زمينهساز حركت تكاملی انسان میداند كه در خدمت هدف خلقت و قرب الی الله است. اسلام آزادی زن را تا جايی كه به عفت و گوهر وجودی او آسيب نزند، جايز میداند.
از پيامدهای منفی آزادی بیقيد و شرط كه از بنيانهای انديشه غربی است، اختلاط زن و مرد و التذاذ و روابط نامشروع لجام گسيخته است كه زن را از زن بودن و هويت حقيقیاش تهی میكند و شأن او را تا حد حيوان پايين میآورد. اين آزادی سبب گشته كه زن از ودايع الهی كه برای تحكيم خانواده، ابقای نسل بشر، تربيت بشريت و بهشتی كردن انسانهای عالم در خدمت او گماشته شده است در راه برآورده كردن پستترين لذات مادی خود استفاده كند كه اين سودی جز براي هوسبازی مردان ندارد.
غرب با جهالت كامل با استفاده از اين بنيانهای فكری منحط در پی كسب آزادی زن و دفاع از حقوق پایمال شده زنان است و اين انديشه را با تبليغات گسترده و به صورتی جذاب برای زنان جلوه میدهد و زنان كه خام فريبهای آنها میشوند به عنوان احقاق حقوق خود، ناخواسته به نابودی خود كمک کرده و تصور میكنند كه آزادند. در حالیكه برده ارضای شهوت مردان شدهاند كه اين نتيجهای جز از بين رفتن كرامت و منزلت حقيقی زن ندارد.
اسلام برای جلوگيری از اختلاط بیقيد و شرط زن و مرد، حفظ حجاب را بر زنان واجب كرده تا انسانيت زن خدشهدار نشود و ارزش او در حد كالا و ابزار تنزل نيابد. در تكميل آيه حجاب و وجوب حجاب بر زنان به مردان نيز توصيه كرده كه از نگاهبه نامحرم بپرهيزند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان هنوز نیاسوده و خستگی یک مبارز طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر برخود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب، به ایفای نقشهای تازهتر و موثرتر در عرصههای جدیدتر بپردازند. از این رو، شرکت در بحرانهایی را که در گوشه و کنار کشور، به ویژه کردستان برپا شد، جزء وظیفه خود دانستند، ولی آنچه بعد از پیروزی، زنان را به کمک و مساعدت بیشتر طلبید، دفاع مقدس است که هشت سال نظارهگر رشادتهای زنان و مردان این مرز و بوم بود. اولین مسئولیتی که زنان در دفاع مقدس به صورت خودجوش و همپای مردان به عهده گرفتند، جنگیدن با دشمن بعثی بود. حتی آنان کوکتل مولوتف ساختند تا به جنگ با تانکهای عراقی بروند که قصد داشتند از مرز شلمچه بگذرند.
در زمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اين امر به خوبی مشهود بود كه زنان با حجاب كامل وارد ميدانهای نبرد با كفر و ستم شدند و در اين وادی، مردان را نيز با عطوفت و شفقت خود به ميدانها آوردند و به پيروزی بزرگ نايل آمدند.
حضور زن امروز ایران اسلامی در عرصههای مختلف علمی، اجتماعی و خانوادگی موضوع قابل تاملی است که به عنوان الگوی سوم نه شرقی نه غربی در جهان مطرح است.
انتهای پیام/ 131