چین و روسیه به‌دنبال دستیابی به اسرار RQ-۱۷۰

درخواست روس‌ها از ایران برای دستیابی به تکنولوژی پهپادهای دوربرد نشان می‌دهد که بعد از شکار RQ-۱۷۰ توسط ایران، چین و روسیه به‌دنبال دستیابی به فرمول ساخت این پهپاد هستند.
کد خبر: ۲۱۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ - 23December 2016
چین و روسیه بدنبال دستیابی به اسرار RQ-۱۷۰به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» متعلق به دفتر مطالعات خارجی نظامی ارتش آمریکا در جدیدترین شماره خود در بخش رصد ایران به علاقه روسیه به دانش پهپادهای دوربرد ایران، طراحی و ساخت موتورهای سنگین توربوجت و شلیک موشک جدید بالستیک ذوالفقار پرداخته است.

«دیده‌بان محیط عملیاتی» در این شماره صحبت‌های سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح را این گونه آورده است: «روس‌ها به‌شدت دنبال کمک ما برای دستیابی به تکنولوژی پهپادهای دوربرد هستند. امروز پهپادهایی با برد بلند، پایگاهی در حد یک مترمربع را مورد شناسایی و هدف قرار می‌دهند که علم این پهپادها در اختیار یکی دو کشور است. البته آمریکایی‌ها هم این علم را دارند و اسرائیلی‌ها به‌واسطه آمریکا از این دستاورد برخوردارند».

بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: «صنعت تولید پهپاد در ایران ریشه در سالهای 59 تا 67 یعنی زمان جنگ عراق دارد. در عین حال سریع‌ترین پیشرفت چشمگیر در صنعت نظامی ایران، مربوط به همین پهپاد است. در همین ماه‌های اخیر بود که دولت ایران خبر از تجهیز پهپادهای دوربرد خود به GPS داد و حتی خبر از خط تولید پهپادهایی بر اساس مدل پهپاد بدست‌آمده آمریکایی موسوم به US RQ-170 Sentinel در میان است. ایران، نه تنها پیشرفت صنعت نظامی و پهپادی خود را به رخ می‌کشد، که حتی اقدام به فروش و صادرات پهپاد نیز کرده است. از نمونه‌های آن می‌توان فروش مهاجر 2 به ونزوئلا و ابابیل 3 به سودان اشاره کرد. همچنین گزارش‌هایی از فروش پهپاد به ارمنستان هم وجود دارد. ایران نه تنها پهپادهای خود را در سوریه و عراق عملیاتی می‌کند، بلکه حزب‌الله لبنان و نیروهای مردمی عراق را هم مورد حمایت پهپادی قرار می‌دهد. در اینجاست که تازه می‌توان سخنان رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران مبنی بر تمایل روس‌ها به کمک‌گیری از ایران در صنعت پهپادهای دوربرد را فهمید.

وقتی در نمایشگاه هوایی 2015 ماکث «منوچهر منطقی» مدیرعامل سابق سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح ایران، سخن از مساعدت‌طلبی روس‌ها از ایران برای پیشرفت در صنعت پهپادهای دوربرد به میان آورد، چندان نمی‌شد آن را جدی گرفت، اما تکرار دوباره همان سخن از زبان سرلشگر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران اهمیت و جدیت آن را نشان می‌دهد. بخشی از این امر می‌تواند به شکار پهپاد RQ-170 آمریکایی توسط ایران بازگردد که چین و روسیه را به صرافت و تلاش برای دستیابی به فرمول آن و مهندسی معکوس انداخت. این نکته بسیار اهمیت دارد که ایران از شرایط سوریه و عراق برای آزمایش پهپادهای خود به نحو احسنت استفاده برده و می‌برد و این دو کشور را می‌توان آزمایشگا‌ه‌های پهپادی ایران دانست.

«دیده‌بان محیط عملیاتی» در این قسمت، ابتدا سخنان سردار حسین دهقان وزیر دفاع در مراسم تجلیل از طراحان و سازندگان نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما به نام اوج را آورده است: «موتور "اوج" حاصل همکاری و تعامل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 30 شرکت دانش بنیان و 10دانشگاه کشور با سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع است؛ گام بعدی در این زمینه طراحی و ساخت موتورهای سنگین توربوجت و توربوفن است که انتظار داریم ظرف 2 سال آینده به نتیجه برسد».

بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: «ایران در صنعت هوایی نظامی پیشرفت چشمگیری داشته و طبق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل قادر خواهد بود که تسلیحات دفاعی را خیلی سریع و تسلیحات تهاجمی را طی مدت 7 سال به داخل خاک خود وارد کند. اخبار رسانه‌ای و مستندات از این قرار است که ایران موتور جت جدید خود با اتکا بر ظرفیت‌های داخلی رونمایی کرده است. تولید اولین جت ملی، سکوی پرتابی برای موتورهای توربوجت و جت‌های سنگین آینده خواهد شد. همچنین با توجه به شرایط ایرودینامیک، توربوفن می‌تواند دستیابی ایران به حرکت فراصوت برای جنگنده‌های خود را تسهیل نماید و در آینده نزدیک شاهد دستیابی ایران به جنگنده‌هایی در حد و اندازه کنکورد (با حداکثر 2 ماخ سرعت) خواهیم بود، کما اینکه موتو توربوجت موجود در تصویر ما را به یاد J85 جنرال الکتریک می‌اندازد. هم‌اکنون صنعت نظامی ایران در حال مهندسی معکوس قطعات هواپیماهای جت است. این امر، می‌تواند موجب پیچیدگی مسئله فروش یکصد فروند هواپیمای بوئینگ به ایران شود».

«دیده‌بان محیط عملیاتی» بعد از اشاره به خبر شلیک موشک بالستیک ذوالفقار و همچنین خبر افتتاح خط تولید این موشک توسط وزیر دفاع ایران، در تفسیر آن آورده است: «بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که برجام محدودکننده برنامه‌های موشکی ایران نیست. در مارس 2016، عده‌ای از سفرای سازمان ملل در نامه‌ای به «بان کی مون» -دبیر وقت این سازمان- آزمایش‌های موشکی این کشور را در تناقض با قطعنامه 2231 این سازمان خواندند. در هر حال، ایران رسما به آزمایش موشک‌های بالستیک خود ادامه داد. برخی از این موشک‌های بالستیک دور برد بودند. ایران، بخش اعظم آزمایش‌های موشکی خود را به موشک‌های کوتاه‌ برد بالستیک خود اختصاص داده است.

اخیرا، وزیر دفاع ایران سخن از آزمایش موشک ذوالفقار با برد 435 مایل به میان آورد. موشک مذکور، در رزمایشی در بندر عباس مورد آزمایش قرار گرفت. ممکن است که اسراییل از دسترس این موشک خارج باشد، اما برد این موشک به ریاض عربستان، منامه بحرین، آنکارای ترکیه و کراچی پاکستان می‌رسد و آنها را عملا در تهدید قرار می‌دهد. ذوالفقار را می‌توان ادامه نسل SCUD-C که ایران در گذشته از کره شمالی خریداری کرده، دانست. پیشرفت موشک‌های بالستیک ایران به میزان نگرانی‌ها در منطقه افزوده است و عملا موجب رقابت موشکی بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با خود می‌شود. همچنین باید توجه داشت که وزیر دفاع ایران، آزمایش ذوالفقار را اولین آزمایش از سری آزمایش‌های محتمل بعدی زرادخانه موشک‌های بالستیک ایران دانسته و خبر از رونمایی از موشک سوخت جامد غدیر، موشک‌ هدایت‌شونده سجیل، و موشک خرمشهر تا پایان سال شمسی ایران داده است».

رصد فعالیت‌های جمهوری اسلامی از داخل رسانه‌های ایرانی یکی از ماموریت‌های ارتش آمریکا است. «دفتر مطالعات خارجی نظامی» متعلق به ستاد فرماندهی اصول و آموزش ارتش آمریکا به مدت بیش از 25 سال است که پژوهش‌های منابع آشکار مربوط به دیدگاه‌های برون مرزی عرصه دفاع و امنیت را انجام می‌دهد. این دفتر، بر روی موضوعاتی که پتانسیل پژوهش را دارا هستند و یا به آنها پرداخته نشده است، تمرکز دارد.

منبع: مشرق
نظر شما
پربیننده ها