مهدی چمران:

شهید چمران از تمام داشته‌های خود در مسیر مبارزه استفاده کرد

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: شهید چمران از هر آنچه که داشت در مسیر مبارزه و مدیریت استفاده می‌کرد.
کد خبر: ۲۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴ - 19June 2014

شهید چمران از تمام داشته‌های خود در مسیر مبارزه استفاده کرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، «مهدی چمران» رئیس شورای عالی استانها در همایش فرهنگ و مدیریت جهادی چمران در سالن تربیت معلم مشهد مقدس اظهار کرد: وقتی بحث مدیریت جهادی چمران مطرح است باید به زندگی او اشاره کنیم.

وی افزود: حرکت مدیریتی او یک حرکت خاص بود، حرکت مدیریتی او بر مبنای خاصی استوار بود، چمران مدیریت خودش را با اصول تربیتی یا به گفته خودش تربوی آمیخته بود و این امرخیلی مهم بود، اصولش اداره کردن یک گروه نظامی و غیر نظامی و یک سازمان نبود، مدیریتی بود که با تربیت انسانها، هم تربیت خود و هم تربیت دیگران همگام و همزمان بود.

رئیس شورای عالی استانها گفت: زمانی در جنگهای داخلی لبنان به لبنان رفته بودم که همراه با او به سنگرهایی در بیروت سرکشی میکردیم، در سخت ترین و خطرناک ترین نقاط به دیدار رزمندگانی میرفت که آن روزها در سنگرها بودند.

چمران تصریح کرد: وی به دیدار رزمندهها میرفت و در شرایط خیلی دشوار با آنها نماز میخواند، غذا میخورد و به آنها روش مبارزه و زندگی را میآموخت. مدیریت او آن گونه بود که زمانی که شب عید همه به دیدار خانوادههایشان رفته بودند او در مدرسه صنعتی جبل العامل که یتیمهای شیعه لبنانی در آن بودند، میماند، مدرسهای که سید صرف الدین آن را پایه گذاری کرد و امام موسی صدر آن را تکمیل و چمران مدیریتش را قبول کرد.

وی گفت: مدیریت جهادی او به گونهای بود که زمانی که میخواستند کارگاهی در مدرسه بسازند، اگر سر زده وارد میشدی، او را نمیشناختی، زیرا در انتهای ساختمان او را مشاهده کردم که در حال کار کردن بود.

چمران بیان کرد: زمانی که این کشور درگیر جنگ بود و تمام ارگانهای آن از جمله شهرداری تعطیل بودند، نیروهای خود را برای نظافت شهر بسیج میکرد و به آنها میگفت با این کار هم یاد میگیرید شهرتان را تمیز نگه دارید هم سبب میشود غرور بیجای بچه ها شکسته شود.

رئیس شورای عالی استانها گفت: همین روحیه و مدیریت بود که از این جوانان، مقاومت اسلامی ساخت، همچنین در لبنان حرکت المحرومین را به وجود آورد، به هر کجا که می رفت فعالیت پویایی داشت.

چمران عنوان کرد: در ایران، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران را برگزار کرد، به آمریکا رفت و انجمن دانشجویان ایرانی را در آمریکا به عهده گرفت که هنوز هم هست و 14 یا 15 سالی که در آمریکا بود همه را اداره میکرد.

وی خاطرنشان کرد: هر آنچه که داشت در مسیر مبارزه و مدیریت به کار میگرفت، به مصر هم که آمد سازمانی مخفی به نام سوما را تشکیل داد که حرکتهای ضد شاه و ضد حکومت را در آنجا دنبال میکردند.

رئیس شورای عالی استانها اظهار کرد: امروز ایران اسلامی پشتیبان شیعیان لبنان است، شاه طاغوت تروریست میفرستاد تا چمران را به قتل برسانند ولی زمانی که زندگی او را میدیدند پشیمان میشدند، مقاومت اسلامی و انقلاب اسلامی تشدید شد و جان گرفت و ثمره آن حزب الله امروزی است.

چمران گفت: امروز میبینیم که شیعیان در خاورمیانه و آسیا حرف اول را میزنند، نخستین پایه و حرکت جهادی، ایمان است که این چنین اسطورههایی را میپروراند.

وی تصریح کرد: تمامی حرکات شهید چمران براساس علم استوار بود، علم او با عرفان او و خلوص و زهد و تقوای او در کنار یکدیگر با هم هماهنگ بود.

چمران عنوان کرد: زمانی که به ایران آمد، حادثه قطور و گردنه حصار پیش آمد و بعد کردستان و مریوان و بعد حادثه بزرگ پاوه، این ها حماسههای ملی ماست، حادثه پاوه که اتفاق افتاد کمونیستها فهمیدند که چمران آمده است به ایران و دوباره کار خودش را شروع کرده است ولی او در مسیرمدیریت جهادی خودش خللی راه نداد.

رئیس شورای عالی استانها اظهار کرد: شهید چمران به حکم حضرت امام(ره)، پاکسازی ارتش و اصلاح قوانین ارتش را شروع کرد.

نظر شما
پربیننده ها