مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان مطرح کرد؛

ضرورت تهیه دایره المعارف دفاع مقدس در استان سمنان

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان گفت: تهیه دایره المعارف دفاع مقدس استان یک کار علمی بزرگ، تعیین کننده و اثر گذار می باشد و نباید هیچ زوایایی از تلاش های دوران دفاع مقدس استان که در آن دوران شکل گرفته غفلت کنیم.
کد خبر: ۲۱۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶ - 29December 2016

به گزارش دفاع پرس از سمنان، اولین نشست هیئت اندیشه ورز  اتاق فکر مداخل  دایره المعارف دفاع مقدس استان سمنان  به منظور  شناسایی و قطعی نمودن  مداخل  دانشنامه با حضور  نماینده های  نیروهای مسلح و نهاد و سازمان های فرهنگی و اجرایی، پیشکسوتان دفاع مقدس، نویسندگان دفاع مقدس، گروههای تالیف جغرافیا آموزش و پرورش و  استادان دو واحد درس اشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان برگزار شد.

 در  این نشست  سرهنگ پاسدار محمد حسن سلامی مدیرکل حفظ آثارو نشر ارزش های دفاع مقدس  با گرامیداشت  ایام الله 9 دی  افزود : علی‌رغم اقدامات فتنه‌گران و حامیان آنها ملت بصیر ما در حماسه 9 دی 88 نشان دادند دشمنان را به خوبی می‌شناسند و فریب دسیسه‌های رنگارنگ آنها را نمی‌خورند.

سلامی  افزود:  ما این تجربه را نداشتیم  که ماحصل  پیروزی ها  و دلاور مردهای  رزمندگان در دوران جنگ را  مستند سازی نماییم  تا به نسل جوان  انتقال دهیم ، در آن دوران   ملت ایران  در کنار  همه دشمنان  انقلاب و اسلام قرار گرفته و با اتکا به  ایمان  ،وحدت ، انسجام  و پیروی از ولایت  فقیه و امام  بزرگوارر پیروزی های  بزرگ در تاریخ  کشور ما  رقم  زد که می تواند  رمز پیروزی ملت ایران  در همه صحنه ها مواجهه با دشمن  در طول تاریخ  باشد .

 وی با توجه به این که  مقام معظم رهبری تاکید داشتند   ، " دفاع مقدس یک گنج است  که باید  تاریخ ما را تغذیه  کند "  اظهار داشت :  بنابر این ما باید به تمام آن چه  درآن  مقطع تاریخی اتفاق  افتاد  که برگرفته از عزت ، اقتدار انقلاب اسلامی  و مجاهدت های  مخلصانه جوانان آن دوران  که  شجاعانه جنگیدند و مقاومت کردند را  ثبت و به نسل آینده  انتقال دهیم.

سلامی تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم فعالیت های  دقیق و مستندی در موضوع  دفاع مقدس که مرجعیت  داشته باشد و همه حماسه  های بزرگ را احیا کند  را  ضبط و ثبت کنیم.

وی افزود: ما باید  بتوانیم  به اتکا  به دانشنامه های  استانی و دایره المعارف دفاع مقد س روحیه ایثارگری و زمینه بهره گیری از تجربیات  دوران دفاع مقدس را برای نسل های  آینده فراهم کنیم.

سلامی اظهار داشت: تهیه  دایره المعارف دفاع مقدس یک کار بزرگ، تعیین کننده  و اثر گذار می باشد  و نباید هیچ  زوایایی از تلاش های  دوران دفاع مقدس که در استان  در تمامی اقشارجامعه  در آن دوران شکل گرفته جا بماند.

وی در خصوص  شیوه نامه دایره المعارف، ساختار دانشنامه و   مداخل ( موضوعات )  شناسایی شده   بیاناتی را فرمودند  و ادامه  دادند:   تا کنون بیش از 300 مدخل در 4 گروه  شهدا و اشخاص،  جغرافیا و نظامی،  فرهنگی و هنری،  سیاسی و اجتماعی  تهیه   و شناسایی شده است  که  در  روند ادامه کار  می باشد.

سلامی با  بیان این  نکته که  دفاع مقدس  بزرگترین  حماسه  و عزت در تاریخ  کشور ما  می باشد افزود : محدودیت هایی را درتهیه دایره المعارف مواجهه هستیم  از جمله : بسیاری از افراد  که خود شاهدان  بسیاری از وقایع  و اتفاقات  در دوران دفاع مقدس بودند  امروز در دسترس  ما نمی باشند و با کمبود منایع  و اسناد  ، محقق و نویسنده ماهر   روبرو هستیم که مطلبد  با روحیه جهادی و بسیج  این محدویت های را کاهش د هیم.

 وی در خصوص نقش نیروها ی مسلح  افزود: نیروهای مسلح  دراستان  نقش اساسی  را در دوران دفاع مقدس به عهده داشتند  که باید تمامی آنها  ثبت  شود  و در تاریخ  دفاع مقدس به عنوان بزرگترین  افتخارات  این استان اعلام  شود.

سلامی تاکید  داشت:  همه حماسه های جبهه های مقاومت  امروز در دنیا  برگرفته از   حماسه  دفاع و   روحیه حماسی رزمندگان  و شهدای  گرانقدر آن دوران  می باشد.

وی خاطر نشان کرد:  کار دایره المعارف دفاع مقدس استان  یک کار علمی  بزرگ، ماندگار و تاثیر گذار در استان می باشد  و باید  با روحیه بسیجی  و بهره گیری از  امکانات و ظرفیت های استان  برای  جمع اوری و مستند سازی اثار  دفاع مقدس و محتوای دایره المعارف استان بهترین کار را ارائه نماییم.

محمد حسن سلامی گفت: هر سازمان  و نهادی در استان  باید نقش  خود را در تدوین  دایره المعارف و دانشنامه  استانی به  خوبی ایفا کند  تا  یک سند  و مدال افتخار برای خود آن سازمان  ثبت شود .

در ادامه این  نشست، ساختار دانشنامه مطرح شد و حاضرین در جلسه  نظرات خود را بیان داشتند و مقرر شد اعضا حاضر در جلسه نظرات  تکمیلی خود را  پیرامون ادامه روند تهیه دانشنامه  و نیز مباحث مطروحه در  جلسه  را به اداره  کل  ارائه نمایند،  شورای علمی  و برنامه ریزی مشخص و نهایی گرددو  مسئولین گروهها  مورد نظر  تعیین  شود ،  تمهیدات  و اقدامات لازم  برای تامین  اعتبارات  مورد نیاز از مجموعه اعتبارات ملی و استانی فراهم گردد. ، مدیر علمی ، دوره آموزشی مقاله نویسی  را برای اعضا  برنامه ریزی نماید.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار