روزنامه نگار و فعال رسانه ای در گفت و گو با دفاع پرس؛

نهم دی ماه انعکاس همبستگی ملت ایران بود

روزنامه نگار و فعال رسانه ای روز نهم دی ماه را آیینه از همبستگی ملت ایران دانست و نقش پررنگ مردم را در صحنه ارزشمند عنوان کرد.
کد خبر: ۲۱۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ - 01January 2017

نهم دی ماه انعکاس همبستگی ملت ایران بودگروه اخبار داخلی دفاع پرس - مهری کارخانه: حماسه نهم دی ماه 88 یکی از روزهایی است که همچون 22 بهمن و هزاران تاریخ دیگر در تقویم ملت ایران دارای اهمیت است که می توان آن را از زوایای مختلفی مورد بررسی و تشریح قرار داد که یکی از این ابعاد می تواند نگاه رسانه ها به خلق این حماسه و تلاش افزون قلم آنها در مسیر روشنگری آحاد جامعه در جریان فتنه 88 باشد.

سالگرد این حماسه ما را بر آن داشت که از قاب رسانه این حماسه را بررسی کنیم و محسن مهدیان روزنامه و فعال رسانه ای است که روی گفت و گوی ما شده است که در زیر مشروح این کفتکو را می خوانیم.

دفاع پرس: از دیدگاه شما فعالیت رسانه ها در جریان فتنه 88 و اتفاقات پس از آن چگونه بود؟

آنچه که مسلم و مشخص است روشنگری وظیفه سنگین رسانه ها است و باید در مواقع مختلف انعکاسی از حقایق موجود در جامعه داشته باشند.

در جریان فتنه 88 برخی از رسانه ها در این موضوع ناکام مانده و نتوانستند تصویر روشنی از این موضوع را به مخطبان خود منتقل کنند که این موضوع همچنان فضا را  غبارآلود می کرد اما شخص رهبری با تدابیر داهیانه خود توانستند این شرایط را مدیریت کرده و روشنی بخش جامعه باشند.

البته در گام نخست باید این نکته را یادآور شد که فتنه با ادعای تقلب در انتخابات آغاز و در ادامه به سمت اهداف اصلی اش کشانده شد تا بتواند در این فضای غبارآلود گردو غبار به مقاصد شوم نفع برندگان این بازی دست یابد.

حق که روشن شد مردم به صحنه آمدند

البته ماجرای عاشورا و اهانت به ساحت به حضرت امام و بعد هم ائمه اطهار بیشترین کمک را به روشن شدن حق و حقیقت کرد و همین نیز اهل حق را به میدان آورد تا حماسه ساز شوند.

ماجرای فتنه هرچه زمان می خورد و جلوتر می رفت از غبارش کمتر می شد و کار به آنجا کشید که کارگردانان این بازی کاملا عریان شد و این موضوع به مردم اطلاع رسانی شد.

دفاع پرس: فکر می کنید  رکن اصلی و مهم شکل گیری حماسه نهم دی ماه  چیست؟

پرونده نهم دی ماه به نقش پرنگ مردم و حضور موثر آنها تاکید می کند و نشان داد که هر زمان که مردم حضور یابند جایی برای اوباش نیست. بازخوانی 9 دی را باید با توجه به نقش مردم و حضور موثرشان در صحنه تحلیل کرد. اینکه هر حرکتی و هر اصلاحی و هر مقاومتی بدون حضور مردم موثر نیست.

خواص نقش روشنگری داشته باشند

یکی دیگر از ضرورت های پرداختن به نهم دی ماه انعکاس نقش مهم خواص است. اینکه خواص اگر به موقع و در لحظه تصمیم نگیرند و نقش آفرینی نداشته باشند جبهه حق ضررهای جبران ناپذیر می بیند.

ضعف خواص همیشه در سکوت شان نیست. در بسیاری موارد نیز در نقش آفرینی غلط و پرهزینه است. در شرایط غبارآلود وظیفه خواص روشنگری است  که این نکته ای بسیار کلیدی و مهم است.

دفاع پرس: فتنه 88 فکر می کنید چه اندازه توانست مفهوم نفوذ را در جامعه معنا دهد؟

نکته کلیدی در رابطه با این سوال این است که نفوذ را معنا کرده و در گام اول آن را تحلیل کنیم. تقلیل دادن مفهوم نفوذ تنها به اقدامات امنیتی دشمن خطای فاحشی است. نفوذ ساحات مختلفی دارد. نفوذ امنیتی و جاسوسی تنها یک شق این هجمه است که تمرکز بیش از اندازه بر نفوذ امنیتی دیگر بخش ها را نفوذ پذیر می کند.

نفوذ می تواند در حوزه فرهنگ و به روش ابزار فرهنگی بوده و در حوزه برنامه ریزی  با بهره مندی از ابزارهای فرهنگی باشد. نفوذ در شکل دیگر خود می تواند در  بعد حوزه اعتقادی وارد شده و انقلاب را از درون تهی کند.

نکته ای که نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد این است که  فرد نفوذی تنها جاسوس نیست بلکه می تواند مدیری باشد که از جمهوری اسلامی قدرت و امکانات گرفته است اما با اعتقاد غلط و انحرافی در نقطه مقابل انقلاب ایستاده باشد.

فتنه 88 هم نمونه ای نفوذ دشمن بود که بسترهایش در افراد داخلی فراهم شد اما نمی توان گفت که شکل فتنه و نحوه پرورش چیزی شبیه به اتفاق 88 است.
 

دفاع پرس: دشمن شناسی چه قدر می تواند ما را در مقابله با فتنه های مختلف دشمنن بیمه کند؟

مهمترین نکته در دشمن شناسی فهم درست از دوقطبی انقلابی ضدانقلابی است. امروز نیاز کشور وسیع دیدن جبهه انقلاب و نقطه ای دیدن ضدانقلاب است. سطح دعوا و اختلاف نیز باید در همین دوقطبی تحلیل شود نه دوگانه های کاذب و غیرواقعی.

امروز  دشمن باید به کسی خطاب شود که مقابل انقلاب است. برای ایستادگی مقابل جبهه باطل همواره نیازمند جبهه متحد انقلابی هستیم.

بنابراین دو نکته از این دوقطبی باید متوجه بود. یکی اینکه سطح بحث و اختلاف را باید در دو نقطه انقلاب و ضدانقلاب دید و دیگر اینکه برای ایستادن مقابل ضدانقلاب نیاز به وحدت حداکثری داریم.

فتنه 88 نشان داد که دشمن در هرحال به دنبال نفوذ و ضربه زدن است و از هر زمان و موقعیتی برای این موضوع استفاده می کند اما آنچه که روشن و مشخص بوده این است که باید هوشیاری خود را داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار