در برنامه سینماروایت عنوان شد؛

حمله به معضلات کشور بخشی از پروپاگاندای اسکار است/ «داد» فیلمی جستجوگر برای کشف فساد در کشور است

در صد و چهارمین نشست سینما روایت فیلم «داد» ساخته حجت الله عدالت پناه اکران شد و با حضور محمد صادق شهبازی و محمدتقی فهیم مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۲۲۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴ - 02January 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، صد و چهارمین برنامه «سینماروایت» شامگاه دوازدهم دی ماه در مجموعه اسوه با نقد و بررسی فیلم مستند « داد» به کارگردانی حجت الله عدالت پناه پرداخت و با حضور کارگردان، محمد صادق شهبازی (دبیراسبق جنبش عدالت خواه دانشجویی)، محمد تقی فهیم (منتقد سینما) و رسول شادمانی (مجری کارشناس) برگزار شد.

محافظه کاران، مردم را فقط برای انتخابات می خواهند!

محمد صادق شهبازی، دبیراسبق جنبش عدالت خواه دانشجویی هم در این برنامه به سه نوع جریان حاکم در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: جریان روشنفکری و غرب زده در کشور، مردم را همیشه معارض نظام می بیند و خودش را به عنوان مردم تعریف می کند، درحالی که به مشکلات مردم بی اعتناست. مثل بی توجه ای سینما به مشکلات مردم و نگاه تحقیرآمیزی که به مردم دارد.

وی درباره جریان دوم حاکم بر کشور بیان داشت: محافظه کاران هستند که می خواهند وضع موجود را حفظ کنند و همواره مردم را فقط برای نمایش در راهپیمایی ها و انتخابات می خواهند و خروجی این مساله این می شود که هر گاه گروهی برای احقاق حق خود دست به تجمعی بزنند و نقد و اعتراضی داشته باشند بلافاصله به آشوب و بر هم زدن نظم و امنیت عمومی متهم می شوند که به خارج از کشور وابسته اند!

شهبازی در ادامه این تقسیم بندی گفت: جریان سوم، جریان انقلاب اسلامی و جریان بچه هایی است که در فضای عدالت خواهی فعالیت می کنند و معتقدند انقلاب آمده است که وضع موجود کشور را تغییر دهد و وضعیت کشور را به لحاظ فقر و فساد و تبعیض دگرگون سازد. لذا این مردم اگر قرار است در این نظام تکلیف داشته باشند باید «حق» هم داشته باشند در برابر نابرابری ها در کشور امر به معروف و نهی از منکر کنند.

حمله به معضلات کشور بخشی از پروپاگاندای اسکار است / « داد» فیلمی جستجوگر برای کشف فساد در کشور است 

دبیراسبق جنبش عدالت خواه دانشجویی با اشاره به جریان رئالیسم سیاه در هنر و سینمای کشور افزود: این جریان نه تنها همه فضاهای کشور را سیاه می بیند بلکه مقید به هیچ راهی برای اصلاح هم نیستند و می خواهند همه ضعف ها را به راس نظام مرتبط کنند. به عنوان مثال در هفته های اخیر که ماجرای گورخواب ها مطرح شد دیدیم که آقایان سیاه نمای سینمای ایران، نامه هم نوشتند و از آرمان ها هم حرف زدند اما این جریان عدالت خواهی بود که بدون سردادن شعار به سراغ گورخواب ها به نصیرآباد رفت. متاسفانه بخش عمده ای از دانشگاه ها و غرب زده ها و حتی بخش زیادی از جریان سنتی ما، گرفتار اشرافیت و دوری از مشکلات مردم هستند.

مضمون فیلم داد تکان دهنده است

در ادامه، محمد تقی فهیم منتقد سینما با اشاره به فیلم مستند « داد» اظهار داشت: فیلم داد خیلی صریح و مستقیم به سراغ عدالتخواهی می رود و در سراسر فیلم این محتوا را داد می زند و این در حالی است که مضمون و موضوع فیلم واقعا تکان دهنده است. لذا من به بچه های مدرسه سینمایی عمار تبریک می گویم که راه درستی را انتخاب کرده اند و نشان دادند که فیلمساز انقلابی هستند. بنابراین اگر چه این گام های کوچک در عرصه عدالت خواهی دیر هنگام است اما درست برداشته شده است. هر جایی که انقلاب های بزرگی در دنیا صورت گرفته مثل کوبا و روسیه و ... سینما خیلی زود به کمک آنان شتافته است. بنابراین معتقدم مدرسه عمار بدون واهمه باید از تجربیات فیلمسازی دنیا استفاده کند اما کپی برداری نکند.

این منتقد سینمایی با بیان اینکه مستند داد یک نمونه از عدالت خواهی است یادآور شد: متاسفانه بحث عدالت خواهی و شکاف طبقاتی در کشور روز به روز گسترده تر می شود و فیلم داد نمونه کوچکی از خام فروشی، معدن فروشی و مسائلی است که عمار اگر می خواهد انقلاب را به لحاظ هنر مصون کند باید به سراغ این نوع مضامین برود.

این نویسنده سینمایی با اشاره معضلات اجتماعی توضیح داد: ما نباید عرصه را در اختیار کسانی قرار بدهیم که فقط می خواهند شعار بدهند و بهره برداری سیاسی از اتفاقات داشته باشند. مثل اتفاق گورخواب ها، مگر می تواند کسی زیر مجسمه اسکار بخوابد و صحبت از استعمار و استثمار بکند! این دو قابل جمع نیستند. اسکار به عنوان مجسمه و نماد بورژوازی کلان و استعمار وغارت‌گر دنیا معروف است و نمی تواند کسی به این مجسمه افتخار کند و صحبت از استعمار و گورخواب ها بکند. لذا بچه های انقلاب نباید این عرصه را خالی کنند.

حمله به معضلات کشور بخشی از پروپاگاندای اسکار است / « داد» فیلمی جستجوگر برای کشف فساد در کشور است 

فهیم تاکید کرد: در کشور امریکا با همه ادعاهایی که دارند هر شب، عده ای از گرسنگی می میرند اما در کشور ما یک نفر همین مساله را بزرگ می کند چون در مقطع اسکار قرار داریم و حمله به معضلات کشور می تواند بخشی از پروپاگاندای اسکار هم تلقی شود. ما نباید اجازه دهیم این عرصه به دست کسانی قرار بگیرد که می خواهند ریشه مساله را بزنند.

وی با بیان اینکه اوج فیلم جایی است که فیلمساز به سراغ شلاق خورها می رود گفت: سالها رهبر انقلاب در مورد عدالت و رعایت حقوق مردم تاکید می کند. عجیب است که در اُم القُرای اسلام چنین اتفاقاتی روی می دهد. لذا اقدام مدرسه سینمایی عمار و کارگردان فیلم داد قابل تقدیر است. اما باید توجه داشت که در یک اثر مستند، مساله ریتم، ضرباهنگ، نقاط عطف مهم است. فکر نکنید که فیلم مستند صرفا این است که ما موضوع و یا آدم هایی را پیدا کنیم و فقط با آنان صحبت کنیم. باید این مشکل در سینمای عمار حل شود و بچه ها بیشتر به زبان سینما توجه داشته باشند چرا که امروزه سینما یک علم است و باید به قوائد آن احترام گذاشت.

در فیلمسازی به دنبال موضوعات مهجور و ناگفته ها هستم

حجت الله عدالت پناه کارگردان فیلم مستند «داد» از مدرسه عمار برای حمایت از تولید این فیلم و همچنین از سینماروایت بابت برگزاری جلسه نقد و بررسی تشکر کرد و گفت: من در این فیلم هیچگونه ادعایی ندارم و هر آنچه را که فهمیده بودم در فیلم به صورت ساده و روان برای مخاطبین ارائه دادم. از سوی دیگر، من با یک باور قلبی از سال 90 وارد حرفه فیلمسازی مستند شدم و چندین کار هم تاکنون ساخته ام اما همواره سعی کرده ام باری از دوش نظام و کشور بردارم و تلاشم این بوده که به سراغ موضوعاتی بروم که تاکنون مهجور مانده است.

وی ادامه داد: بحث عدالت خواهی از دیرباز دغدغه من بوده است و من در جنبش دانشجویی عدالت خواهی که در سال 82 شکل گرفت حضور فعالی داشتم. لذا برایم جای سوال بود که چرا هر جایی که معلمان، پرستاران، کارگران و رانندگان تجمع صنفی می کنند با آنان برخورد قهری می شود! برایم خیلی سخت بود که چرا در جمهوری اسلامی، ما هنوز به عدالت واقعی نرسیدم. ببینم حرف حساب این جماعت چیست. آنها فقط خواستار اجرای قانون هستند و بس. لذا امیدوارم فیلم داد، داد واقعی مظلومان باشد.

حمله به معضلات کشور بخشی از پروپاگاندای اسکار است / « داد» فیلمی جستجوگر برای کشف فساد در کشور است 

کارگردان فیلم مستند «داد» تصریح کرد: من خیلی به بحث فرم و محتوا قائل نیستم و این نوع ساختار سلیقه من بوده است. ضمن اینکه من به دنبال ساخت یک مستند جستجوگر بودم و این فیلم به دنبال کشف فساد در کشور است. این فرمی است که من انتخاب کردم.

حجت الله عدالت پناه اظهار داشت: ما بعضی جاها را به صورت مخفی و با دوربین های معمولی فیلمبرداری کردیم تا جلب توجه نکند و باید مراقب پلیس هم می بودیم تا با ما برخورد نکنند. متاسفانه زمانی که شما می خواهید با فساد مبارزه کنید با شما مقابله می شود!

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار