گلعلی بابایی تجلیل شد

طی مراسمی، از زحمات «گلعلی بابایی» در عرصه نگارش وقایع دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد.
کد خبر: ۲۲۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶ - 08January 2017
گلعلی بابایی تجلیل شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین تجلیل از سردار گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس بعد از ظهر امروز با حضور جمعی از فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در دوران دفاع مقدس و هنرمندان و نویسندگان در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.
 
«اصغر نقی‌زاده» هنرمند و بازیگر سینما و تلویزیون طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: اولین بار که کتاب‌های گلعلی بابایی را خواندم، به یاد فیلم «دیده‌بان» حاتمی‌کیا افتادم و بسیار متاثر شدم.
 
وی در ادامه، توسل‌ها و مناجات‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس را عامل متوقف ساختن ماشین جنگی صدام دانست و تاکید کرد: کتاب‌های بابایی را باید خواند، تا با ایثارگری‌ها آشنا شد. بابایی روایتگر مجاهدت‌های مجاهدانی است که باید در یاد نسل‌ها بمانند.

نقی‌زاده گفت: آیندگان باید بدانند که چه مردانی در این مرز و بوم به دفاع پرداختند. آنان باید بدانند، تا دیگر اشغال خرمشهر تکرار نشود و دچار سرنوشتی همچون سوریه نشویم.
 
این هنرمند دفاع مقدسی بیان کرد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها به شدت در حال ساخت آثار جنگی و تکریم کشته‌شدگان جنگی خودشان هستند. ما اگر تفکر آمریکایی هم داشته باشیم، نباید یاد شهدا را فراموش کنیم.
 
در بخش دیگری از این مراسم، گلعلی بابایی در گفت‌وگو با «حسین قرایی» با اشاره به خاطرات مسجد جواد الائمه (ع) و «شهید حبیب غنی‌پور» اظهار داشت: مانند حبیب در آن مسجد بسیار داشتیم. او هنرمند و نویسنده بود و هر ساله نیز به یاد او جشنواره‌ای برگزار می‌شود.

وی افزود: مسجد جواد الائمه (ع)، مسجد برجسته‌ای بود، که به دلیل حضور انسان‌های موثر این جایگاه را یافته بود.

بابایی همچنین در خصوص مرحوم امیرحسین فردی عنوان کرد: من با مرحوم «فردی» همسایه بودم. من هر روز شاهد زندگی این مرد بودم. سکنات وی برای ما درس بود و او اجتماعی بودن را به ما آموخت.
 
وی در خصوص دوست و همکار خود یعنی «حسین بهزاد» نیز که حسین قرایی از او به عنوان «قل بابایی» یاد کرده است، به مزاح گفت: من الان با حسین قهرم. او قرار بود که امروز بیاید و قول صد درصد داد که می آید؛ اما او در چارچوبی نمی‌گنجد.
 
بابایی در ادامه صحبت‌های قرایی مبنی بر اینکه بهزاد نقش موثری در پیاده‌سازی نوارهای به جا مانده از دوران دفاع مقدس داشته و با شهدا و خاطراتش زندگی کرده است، به ذکر خاطره‌ای در رابطه با این پژوهشگر حوزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: آن روزهایی که با حسین مشغول نگارش «همپای صاعقه» بودم، حسین در منزل طالب‌زاده مستاجر بود. به سراغش رفتم، دیدم برافروخته است و ته سیگار را بر روی دستش خاموش کرد. گفتم می‌سوزی. گفت من دستم حس ندارد. دیشب سکته زدم. غرق در مکالمه 2 رزمنده بودم، که منقلب شدم و از شدت این منقلب شدن، سکته کردم.
 
وی خاطرنشان کرد: به یاد دارم، بهزاد برای پیاده کردن 45 دقیقه از صحبت‌های شهید اسماعیل قهرمانی، یک ساعت وقت گذاشت تا متن پیاده شده‌اش، مستند باشد. 
 
بابایی بیان کرد: از سردار کوثری که پایه‌گذار تدوین نقش لشکر محمد رسول الله(ص) در دفاع مقدس بودند، تشکر می‌کنم و اگر حمایت‌ها نبود این کار انجام نمی‌شد.
 
نویسنده کتاب‌های «ضربت متقابل» و «همپای صاعقه» عنوان کرد: تاکنون توفیق شده است، سه، چهار مرتبه خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده‌ام. آن چیزی که برایم جالب بود، نکته سنجی ایشان و میزان اشرافیت ایشان بر مطالب و موضوعات بود. از اینکه رهبرمان برای ادبیات دفاع مقدس این مقدار وقت می‌گذارند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
 
وی در پایان با تقدیر و تشکر از زحمات همسر خود بیان داشت: توان جبران زحمات همسرم را ندارم. او در این راه مرا بسیار کمک کرده است. من کتاب‌هایی را در منزل و در کنار خانواده نگاشته‌ام.
 
محمداسماعیل کوثری فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله(ص) در دوران دفاع مقدس نیز در این مراسم گفت: آقایان بابایی و بهزاد با نگارش کتاب‌های لشکر توانمندی خود را نشان دادند. آبان و آذر سال 86 که رهبری کتاب‌های همپای صاعقه و ضربت متقابل را مطالعه فرمودند، از بیت با بنده تماس گرفتند تا در خصوص این کتاب‌ها خدمت ایشان برسیم. به همراه چند نفر از لشکر خدمت رهبری رفتیم. قبل از آغاز توضیحات، حضرت آقا درباره بهزاد که غایب بودند، پرسیدند. بهزاد چون که برای خدا کار می‌کند، دوست دارد کمتر دیده شود.
 
وی در ادامه گفت: دو نفر از فرزندان حضرت آقا در دوران دفاع مقدس در لشکر بودند، آقا در زمان جنگ پیام دادند که مراقب باشید فرزندانم اسیر نشوند. آن سال که خدمت رهبری رسیدیم، حاج حسن محقق پرسیدند که آقا منظورتون از آن توصیه چه بود. حضرت آقا فرمودند: چون که سوال کردید، پاسخ می‌دهم. اگر فرزندانمان شهید می‌شدند، من هم مانند بسیاری از پدران شهدا، پدر شهید می‌شدم و اگر مجروح می‌شدند من نیز پدر جانباز می‌شدم و این برای من افتخار بود. اما گفتم سعی کنید که اسیر نشوند چرا که اگر شناخته می‌شدند به من فشار می‌آوردند و از من امتیازی می‌خواستند تا آنان را آزاد کنند ولی من امتیاز بده نبوده و نیستم.
 
سردار «محسن کاظمینی» فرمانده سپاه تهران بزرگ نیز در این مراسم با تقدیر از زحمات گلعلی بابایی و حسین بهزاد از تدوین جلد چهارم کارنامه لشکر 27 محمد رسول الله(ص) در دوران دفاع مقدس خبر داد و در رابطه با حسین بهزاد و لطف و عنایت رهبر معظم انقلاب به ایشان گفت: سال گذشته که با شهید همدانی و آقای بابایی برای ارائه گزارش در خصوص تولیدات لشکر خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده بودیم، ایشان در مورد آقای بهزاد پرسیدند و اینکه چرا غایب است و ما گفتیم: چون که عادت دارند همواره سیگار بکشند، تا دم در آمدند اما رفتند. حضرت آقا نیز فرمودند: آقای بهزاد از خودمان است و عیب ندارد.
 
وی همچنین بیان کرد: قرار است کارنامه لشکر در دوران دفاع مقدس در 8 جلد کتاب تدوین بشود و امیدواریم که آقایان بابایی و بهزاد با عمر بابرکتی که خواهند داشت این کار را به سرانجام برسانند و آیندگان بهره ببرند.
 
در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات خانم طاهری، همسر گلعلی بابایی، هدایایی از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان هنری رسانه‌ای اوج و حوزه هنری توسط فرزندان سرداران شهید همت، همدانی، کریمی و دستواره، برادران شهیدان پستی و وزوایی و بردار سردار جاویدالاثر احمد متوسلیان به گلعلی بابایی اهدا شد و از زحمات و تلاش‌های ربع قرن این نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس تقدیر و تشکر شد.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار