به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «مهدویتپژوهی؛ مسئلهشناسی،
معرفتشناسی و مبانیشناسی» نوشته حسین الهینژاد، مدیر پژوهشکده مهدویت و
آیندهپژوهی، نخستین بار از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات
اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.
این کتاب در سه بخش «مسئلهشناسی مهدویتپژوهی»، «معرفتشناسی مهدویتپژوهی» و «مبانیشناسی مهدویت» تدوین شده است.
نویسنده کتاب در بخش نخست در قالب سه فصل به «کلیات و مفاهیم»، «موضوع و
مسائل مهدویتپژوهی» و «الگوی نظام مسائل مهدویتپژوهی» پرداخته است.
دومین بخش کتاب در سه فصل «کلیات و مفاهیم»، «ساختار نظام معرفتی
مهدویتپژوهی» و «جایگاه معرفت و ابزار آن در نظام جهانی مهدوی» موضوع
«معرفتشناسی مهدویتپژوهی» را تبیین کرده است.
در این بخش و در صفحه 294 درباره «رابطه خاتمیت با مهدویت» آمده است:
«خاتمیت بهعنوان یک باور اصیل اسلامی، با شاخصههای کمال و جامعیت
بهعنوان خاستگاه و علت فاعلی اندیشه مهدویت و اندیشه مهدویت با شاخصههای
کمال و جامعیت بهعنوان باعث و علت غایی خاتمیت مطرح است.
بیشک جهت بیان و
تشریح رابطه خاتمیت با مهدویت و تاثیرات متقابل و متکامل آندو در یکدیگر
لازم است ابتدا گزاره موردنظر (خاتمیت علت فاعلی مهدویت و مهدویت علت غایی
خاتمیت) را به گزارههای ریزتری تقسیم کنیم و بعد در فرایند تحقیق، در مقام
تجزیه و تحلیل گزارهها، به بیان چگونگی و کیفیت رابطه آنها بپردازیم: 1-
خاتمیت علت فاعلی مهدویت است. 2- مهدویت علت غایی خاتمیت است. 3- خاتمیت
علت فاعلی عینی مهدویت و مهدویت علت فاعلی علمی خاتمیت است.»
همچنین در ادامه این بخش در صفحه 336 در ذیل سرفصل «مهدویت؛ تحققبخش اهداف
امامت» میخوانیم: «امامت خاستگاه مهدویت و مهدویت بهسان غایت و اوج
امامت تلقی میشود؛ یعنی مهدویت وجود خویش را در پرتو امامت و امامت اوج و
بالندگی خویش را در سایه مهدویت بهدست میآورد؛ پس حقیقت و چیستی امامت و
نیز اهداف و غایات آن در قالب باورداشت مهدویت تبلور و ظهور پیدا میکند.»
«مبانیشناسی مهدویت» نیز موضوع سومین بخش کتاب است که در قالب دو گفتار
تنظیم شده است. آیندهنگری و مهدویت، قاعده قسر و مهدویت، قاعده لطف و
مهدویت، مهدویت و ربوبیت الهی و مهدویت و نظام احسن، پنج محور بحث در گفتار
نخست این بخش با عنوان «مبانی فلسفی و هستیشناختی مهدویت» است. در گفتار
دوم با عنوان «مبانی دینشناختی مهدویت» نویسنده سه بحث خاتمیت و مهدویت،
امامت و مهدویت و حتمیت سنن الهی (استخلاف و تدافع حق و باطل) را مطرح کرده
است.
نویسنده در صفحه 438 کتاب در تشریح موضوع «مهدویت؛ هدف تاریخ بشر» نوشته
است:
«براساس دادههای عقلی و نقلی بهطور کلی جامعه برین انسانی در فرجام
تاریخ، مقصد و علت غایت سیر حرکت اجتماعی انسان است؛ یعنی علت غایی و عامل
پیشبرنده این سیر، جامعه مطلوب و برین منجی است و مقصد و منتهیالیه این
فرایند نیز فرجام تاریخ بشریت است؛ یعنی جامعه ایدهآل منجی که هدف و غایت
سیر حرکت جامعه بشریت است، در ظرف آخرالزمان و فرجام تاریخ قرار میگیرد؛
پس قرارگاه و موطن آن دوره آخرالزمان و فرجام تاریخ است.
علامه طباطبایی در
اینباره میگوید:
«ظهور حق و حقیقت و برقراری عدالت، غایت و نهایت سیر
استکمالی انسان و جامعه انسانی در تاریخ و در این دنیا، مراحل و مراتب
گوناگونی دارد و میتوان سه مرحله ظهور، رجعت و قیامت را به ترتیب سه مرحله
انکشاف حق و عدالت در سیر استکمالی انسان و جامعه انسانی و در فرجام تاریخ
انسان برشمرد. از امامان اهل بیت (ع) تفسیر برخی آیات به روز قیامت و نیز
به رجعت و همچنین ظهور مهدی (عج) وارد شده است و این نشاندهنده وحدت و
سنخیت این معانی سهگانه است.»
نخستین چاپ کتاب «مهدویتپژوهی؛ مسئلهشناسی، معرفتشناسی و مبانیشناسی»
در 488 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 32 هزار تومان از سوی پژوهشگاه
علوم و فرهنگ اسلامی راهی بازار نشر شده است.
انتهای پیام/ 161