
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «مهدویتپژوهی؛ مسئلهشناسی، 
معرفتشناسی و مبانیشناسی» نوشته حسین الهینژاد، مدیر پژوهشکده مهدویت و 
آیندهپژوهی، نخستین بار از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات 
اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.
 
این کتاب در سه بخش «مسئلهشناسی مهدویتپژوهی»، «معرفتشناسی مهدویتپژوهی» و «مبانیشناسی مهدویت» تدوین شده است.
 
نویسنده کتاب در بخش نخست در قالب سه فصل به «کلیات و مفاهیم»، «موضوع و 
مسائل مهدویتپژوهی» و «الگوی نظام مسائل مهدویتپژوهی» پرداخته است.
 
دومین بخش کتاب در سه فصل «کلیات و مفاهیم»، «ساختار نظام معرفتی 
مهدویتپژوهی» و «جایگاه معرفت و ابزار آن در نظام جهانی مهدوی» موضوع 
«معرفتشناسی مهدویتپژوهی» را تبیین کرده است.
 
در این بخش و در صفحه 294 درباره «رابطه خاتمیت با مهدویت» آمده است: 
«خاتمیت بهعنوان یک باور اصیل اسلامی، با شاخصههای کمال و جامعیت 
بهعنوان خاستگاه و علت فاعلی اندیشه مهدویت و اندیشه مهدویت با شاخصههای 
کمال و جامعیت بهعنوان باعث و علت غایی خاتمیت مطرح است. 
  
بیشک جهت بیان و
 تشریح رابطه خاتمیت با مهدویت و تاثیرات متقابل و متکامل آندو در یکدیگر 
لازم است ابتدا گزاره موردنظر (خاتمیت علت فاعلی مهدویت و مهدویت علت غایی 
خاتمیت) را به گزارههای ریزتری تقسیم کنیم و بعد در فرایند تحقیق، در مقام
 تجزیه و تحلیل گزارهها، به بیان چگونگی و کیفیت  رابطه آنها بپردازیم: 1-
 خاتمیت علت فاعلی مهدویت است. 2- مهدویت علت غایی خاتمیت است. 3- خاتمیت 
علت فاعلی عینی مهدویت و مهدویت علت فاعلی علمی خاتمیت است.»
 
همچنین در ادامه این بخش در صفحه 336 در ذیل سرفصل «مهدویت؛ تحققبخش اهداف
 امامت» میخوانیم: «امامت خاستگاه مهدویت و مهدویت بهسان غایت و اوج 
امامت تلقی میشود؛ یعنی مهدویت وجود خویش را در پرتو امامت و امامت اوج و 
بالندگی خویش را در سایه مهدویت بهدست میآورد؛ پس حقیقت و چیستی امامت و 
نیز اهداف و غایات آن در قالب باورداشت مهدویت تبلور و ظهور پیدا میکند.»
 
«مبانیشناسی مهدویت» نیز موضوع سومین بخش کتاب است که در قالب دو گفتار 
تنظیم شده است. آیندهنگری و مهدویت، قاعده قسر و مهدویت، قاعده لطف و 
مهدویت، مهدویت و ربوبیت الهی و مهدویت و نظام احسن، پنج محور بحث در گفتار
 نخست این بخش با عنوان «مبانی فلسفی و هستیشناختی مهدویت» است. در گفتار 
دوم با عنوان «مبانی دینشناختی مهدویت» نویسنده سه بحث خاتمیت و مهدویت، 
امامت و مهدویت و حتمیت سنن الهی (استخلاف و تدافع حق و باطل) را مطرح کرده
 است.
 
نویسنده در صفحه 438 کتاب در تشریح موضوع «مهدویت؛ هدف تاریخ بشر» نوشته 
است: 
 
«براساس دادههای عقلی و نقلی بهطور کلی جامعه برین انسانی در فرجام 
تاریخ، مقصد و علت غایت سیر حرکت اجتماعی انسان است؛ یعنی علت غایی و عامل 
پیشبرنده این سیر، جامعه مطلوب و برین منجی است و مقصد و منتهیالیه این 
فرایند نیز فرجام تاریخ بشریت است؛ یعنی جامعه ایدهآل منجی که هدف و غایت 
سیر حرکت جامعه بشریت است، در ظرف آخرالزمان و فرجام تاریخ قرار میگیرد؛ 
پس قرارگاه و موطن آن دوره آخرالزمان و فرجام تاریخ است. 
 
علامه طباطبایی در
 اینباره میگوید: 
 
«ظهور حق و حقیقت و برقراری عدالت، غایت و نهایت سیر 
استکمالی انسان و جامعه انسانی در تاریخ و در این دنیا، مراحل و مراتب 
گوناگونی دارد و میتوان سه مرحله ظهور، رجعت و قیامت را به ترتیب سه مرحله
 انکشاف حق و عدالت در سیر استکمالی انسان و جامعه انسانی و در فرجام تاریخ
 انسان برشمرد. از امامان اهل بیت (ع) تفسیر برخی آیات به روز قیامت و نیز 
به رجعت و همچنین ظهور مهدی (عج) وارد شده است و این نشاندهنده وحدت و 
سنخیت این معانی سهگانه است.»
 
نخستین چاپ کتاب «مهدویتپژوهی؛ مسئلهشناسی، معرفتشناسی و مبانیشناسی» 
در 488 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 32 هزار تومان از سوی پژوهشگاه 
علوم و فرهنگ اسلامی راهی بازار نشر شده است.
انتهای پیام/ 161