پژوهشگر مسائل بالکان:

سفر 5 رئیس دولت از منطقه بالکان به ایران، دستاورد سیاسی برجام است

پژوهشگر ارشد مسائل بالکان با اشاره به گذشت یک سال از اجرایی شدن توافق هسته‌ای (برجام) و رویکرد مثبت مقامات سیاسی منطقه بالکان در این زمینه گفت: سفر پنج رئیس دولت از کشورهای منطقه بالکان به ایران پس از اجرای برجام، نشانگر موفقیت این توافقنامه است.
کد خبر: ۲۲۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸ - 17January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «وحید پرست تاش» در گفت وگوی اختصاصی افزود: توافق هسته‌ای که نتیجه رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری، مقاومت ملی ایران و هنر دیپلماسی مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود، دستاوردهای زیادی به همراه داشت که در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به تفکیک قابل بحث است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم از عرصه سیاست خارجی به آن نگاه کنیم، مهمترین نتیجه برجام را می توان ارتقاء جایگاه ایران بعنوان یک کنشگر قدرتمند در عرصه جهانی خصوصاً در میان کشورهای اروپایی دانست که مصداق بارز آن حضور هیات های سیاسی عالیرتبه کشورهای اروپایی در ایران است.

پرست تاش با اشاره به اهمیت جایگاه منطقه بالکان در سیاست خارجی کشورمان تصریح کرد: مقامات سیاسی کشورهای زیادی در طول یکسال گذشته به ایران سفر کردند که در این میان، منطقه بالکان جایگاه درخور توجهی داشته است.

وی گفت: برای آنکه تصویر دقیقی از توسعه روابط با این کشورها بعد از اجرایی شدن برجام داشته باشیم، لازم است به سفرهای مقامات سیاسی عالی رتبه این منطقه به ایران بعد از 27 دی ماه 1394 اشاره کنیم.

اولین رئیس جمهوری از منطقه بالکان که از بعد اجرایی شدن توافق هسته ای به ایران سفر کرد، «تومیسلاو نیکولیچ» رئیس جمهوری صربستان بود. وی در بیست و نهم فروردین سال جاری در دیدار با دکتر روحانی با ابراز علاقه به توسعه روابط با کشورمان با تجلیل از توافق هسته ای ابراز داشت که مقاومت سرسختانه جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم ها و پیروزی در مذاکرات هسته ای، بیانگر قدرت فرهنگی و بزرگی ایران است و صربستان آماده توسعه روابط همه جانبه با ایران است.'
پرست تاش افزود: دقیقاً یک ماه بعد یعنی در بیست و نهم اردیبهشت ماه، سفر «کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس جمهوری کرواسی به تهران انجام شد.

رئیس جمهوری کرواسی با اشاره به اینکه تلاش ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای نشان داد که دستیابی به دشوارترین مسایل جهانی از طریق گفت و گو امکان‌پذیر است، اظهار داشت: این توافق فضای بسیار خوبی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و بین‌المللی میان دو کشور بوجود آورده که باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.

کیتاروویچ همچنین گفته بود که کرواسی از توسعه همکاری‌ها و روابط اتحادیه اروپا با ایران استقبال کرده و از آن حمایت می‌کند.'

نویسنده کتاب سرنوشت کوزوو اضافه کرد: بیست و یکم تیرماه امسال، «بویکو بوریسف» نخست وزیر بلغارستان وارد تهران شد. بوریسف در این سفر ضمن ملاقات با مقامات عالیرتبه کشورمان در خصوص اهمیت برجام اظهار داشت 'به عنوان نخست وزیر به کشورهای مختلفی سفر کرده‌ام اما برای نخستین بار در بلغارستان است که تقریبا همه رسانه‌ها متفق القول روی این نکته تاکید داشتند که سفر به ایران یک سفر تاریخی و بسیار مهم است'.
'
وی همچنین در ملاقات با مقامات ایران گفته بود که صوفیه مصمم به توسعه همکاری های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران است.'

پژوهشگر ارشد روابط بین الملل افزود: چهارم آبان ماه 'باقر علی عزت بگوویچ' رئیس وقت شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین به همراه هیاتی عالی رتبه از وزرا راهی تهران و اصفهان شد.

عزت بگوویچ در دیدار با دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران، در باره اهمیت توافق هسته ای اظهار داشت «با خوشحالی اخبار مربوط به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را دریافت کردیم و این زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط دو کشور بوجود آورده است.»

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین همچنین گفت: مصمم هستیم با لغو موانع از جمله ارایه تسهیلات ویزایی و تسهیل در نقل و انتقالات پولی، زمینه مناسبی برای فعالیت تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور ایجاد کنیم.'

پرست تاش اضافه کرد: سفر «باروت پاخور» رئیس جمهوری اسلوونی در دوم آذرماه به جمهوری اسلامی ایران که برای اولین بار طی 25 سال گذشته انجام شد و نیز بازگشایی سفارت این کشور در تهران، بیانگر اراده قوی دو کشور در راستای توسعه روابط قلمداد می شود.
رئیس جمهوری اسلوونی در این سفر با اشاره به اهمیت توافق هسته ای گفته بود: این توافق نشان می‌دهد می‌توان همه مناقشات بین المللی را از راه های دیپلماتیک و مذاکره حل و فصل کرد.

پاخور در دیدار با دکتر روحانی بر علاقمندی کشورش به استفاده از همه ظرفیت های موجود تاکید کرد و گفت: اسلوونی مصمم است با رفع تمامی موانع، روابط خود را با ایران به سطح عالی ارتقاء بخشد.

پرست تاش اضافه کرد: در ادامه سفرهای مقامات سیاسی منطقه بالکان به ایران می توان به سفرهای «نیکولا پوپوسکی» وزیر امور خارجه مقدونیه، «ایگور سرناداک» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین، «ایویتسا داچیچ» معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان، «لازار کومانسکو» وزیر امور خارجه رومانی، «راسیم لیاییچ» معاون نخست وزیر و وزیر تجارت-گردشگری و ارتباطات صربستان و «صفت سوفتیچ» رئیس مجلس اقوام بوسنی و هرزگوین اشاره کرد که سخنان هر یک از آنان نشانگر اهمیت بسیار زیاد توافق هسته ای است و از عزم مقامات سیاسی کشورهای بالکان برای توسعه روابط در فضای مثبت ایجاد شده بعد از توافق هسته ای با ایران حکایت دارد.

پژوهشگر ارشد روابط بین الملل افزود: آخرین مقام سیاسی منطقه بالکان تنها دو روز مانده به سالروز اجرایی شدن برجام از آلبانی وارد تهران شد. «دیتمیر بوشاتی» وزیر خارجه آلبانی در این سفر طی دیدار با دکتر روحانی با بیان اینکه برجام افق های جدیدی را در همکاری ایران با جهان و از جمله آلبانی گشوده است، گفت: آلبانی با تدوین نقشه همکاری مصمم است تا با ارتقا سطح همکاری های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی؛ بستر مستحکمی را برای روابط آینده دو کشور ایجاد کند.

پرست تاش تصریح کرد: در تمامی این سفرها تاکید طرف ایرانی بر آن بوده است که برجام نه تنها دستاوردی بزرگ برای ایران بلکه برای اروپا و تمام کشورهای جهان است. دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران نیز در تمامی این ملاقات ها تاکید داشتند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و اگر طرف مقابل هم در مسیر اجرای برجام به تعهداتش به طور کامل عمل کند، همه از آثار آن بهره مند خواهند شد.

کارشناس ارشد مسائل بالکان با اشاره به بنیه ضعیف اقتصادی کشورهای این منطقه گفت: با توجه به اینکه منطقه بالکان سرشار از منابع طبیعی نظیر چوب و زغال سنگ و مواد معدنی است و نیروی کار ارزان نیز دارد، می تواند به عنوان یک شریک اقتصادی در مجاورت اتحادیه اروپا برای ایران نقش بسیار مهمی ایفا کند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها