گزارشی از تروریست های تکفیری در ایران؛

اقدامات تروریستی هدف اصلی گروهک جندالشیطان بود/ ریگی تحت حمایت امریکا و عربستان قرار داشت

گروهک "جندالشیطان" با اهداف اجرای عملیات های تروریستی و خرابکارانه در منطقه جنوب شرق کشور تشکیل شد و تحت حمایت کشورهایی نظیر امریکا، عربستان و پاکستان فعالیت های خرابکارانه خود را اجرا می کرد.
کد خبر: ۲۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱ - 28August 2013

اقدامات تروریستی هدف اصلی گروهک جندالشیطان بود/ ریگی تحت حمایت امریکا و عربستان قرار داشت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، هر چند گروهک جندالشیطان (جندالله) با گرایشات سلفی و وهابی فعالیت های تروریستی و خرابکارانه خود را تحت حمایت سرویس های اطلاعاتی و امنیتی کشورهایی نظیر امریکا، عربستان و پاکستان برای چند سال در منطقه جنوب شرق کشور اجرا می نمود؛ ولی با درایت و قدرت نمایی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورمان، سرکرده و بیشتر اعضای این گروه دستگیر و مجازات شدند.

گروهک جندالشیطان که خود را با عنوان به نام "جنبش مقاومت ملی ایران" (جندالله) معرفی کرده است یک گروه سلفی و افراطی وهابی در منطقه سیستان و بلوچستان است که به فعالیت های تروریستی علیه شهروندان و نظام مشغول بود.

رهبر این گروه "عبدالمجید (عبدالمالک) ریگی"  بود و طی یک عملیات موفقیت آمیز توسط نهادهای امنیتی کشورمان دستگیر شد. این گروه از سوی جمهوری اسلامی ایران و دولت پاکستان و برخی کشورهای دیگر به عنوان یک «گروه تروریستی» شناخته شده هر چند مورد حمایت برخی از این کشورها نیز قرار داشته است.


از موارد فعالیت های تروریستی این گروه که برآمده از اندیشه ها و ایدئولوژی وهابی آنها می باشد می توان به «قاچاق مواد مخدر، آدم ربایی و به شهات رساندن غیرنظامیان، علما و روحانیون شیعه یا سنی، نظامیان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی» اشاره کرد.

ریگى و گروهش، اگر چه خود را مدافع مطالبات اهل سنت بلوچستان معرفی کرده اند، اما مردم این بخش از کشورمان و از جمله اهالی اهل سنت بلوچستان با این ادعا موافق نیستند. بیشتر نیروهای این گروهک در خاک پاکستان و مناطقی که دولت پاکستان تسلط کمتری دارد فعال بوده و عملیات تروریستی را ساماندهی می کردند.


جندالله و حامیان منطقه ای و غربی آن


نوع فعالیت این گروه نشان از امکانات پشتیبانى گسترده اى مى دهد که تاکنون در میان سایر گروههای مشابه ملاحظه نشده است. این امکانات نشانگر پشتیبانی مالی گسترده از این جریان توسط قدرتهای فرامنطقه ای و منطقه ای مانند سعودی ها، پاکستانی ها، اماراتی ها و آمریکایی ها در برهه های زمانی مختلف است.

حتی در بسیارى از عملیات مسلحانه این گروه، شیوه هاى کار طرفداران القاعده در عراق، به شکل گسترده اى تقلید شده است. محل آموزش نیروهاى تروریست "جندالله " نیز عمدتا در پاکستان است و آموزش ها به زبان فارسى و انگلیسى صورت مى گیرد و اکثر افراد مانند نیروها و بسیارى از جریان هاى وابسته به القاعده براى عملیات پول مى گیرند و باید مدارک انجام عملیات، مانند فیلم و عکس را تحویل بدهند تا پول شان را دریافت کنند.


مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران همواره مدعی بودهاند که گروه جندالشیطان توسط سرویسهای اطلاعاتی امریکا، انگلیس، اسرائیل و پاکستان و عربستان حمایت می شود در حالی که امریکا و انگلیس این اتهام را رد کرده اند. اما گزارشهای برخی کارشناسان امور منطقه و مقامات امنیتی از جمله سخنان یکی از فرماندهان بازنشسته ارتش پاکستان حکایت از آن دارد که جندالله از کمکهای آمریکا و پاکستانیها سود برده و همچنین به جنگجویان ضد شیعه مرتبط با عربستان هم نزدیک شده است. علاوه بر این بر اساس اعترافات عبدالمالک ریگی در زندان، مقامات امنیتی کشورمان گزارش داده اند که آمریکا به ریگی و گروه جندالله قول همکاری و حمایت داده است.


از دیگر دلالت های حمایت کشورهای غربی و گروه های ایرانی وابسته به غرب از گروهک تروریستی جندالشیطان می توان به حمایت رسانه ای آنها از اقدامات تروریستی اعضای این گروه و بازتاب عملیات های آنها اشاره داشت.

بدین شکل که ریگی از شبکه اینترنت و همچنین از رسانه هاى گروهى تلویزیونى و رادیویى عمدتأ وابسته به سلطنت طلبان، در انعکاس خبر عملیات و طرح دیدگاهایش استفاده مى کرد. از دیگر رسانه های مرتبط با جندالله، پایگاه اینترنتی "روزآنلاین" بود که توانست مصاحبه ای تلفنی با ریگی انجام دهد و لحنی همدردانه با آنها داشته باشد وحتی با گروگانهای ایرانی او نیز مصاحبه تلفنی انجام داد.

همچنین شبکه تلویزیونی "صدای آمریکا " موسوم به " VOA" برای نخستین بار با عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالله با عنوان "رهبر جنبش مقاومت مردمی ایران " بطور زنده مصاحبه کرد.

نمونه ای از جنایات گروهک جندالشیطان

از مهم ترین جنایات گروهک جندالشیطان می توان به انفجار در مسجد علی بن ابی طالب(ع) و حادثه تاسوکی اشاره داشت. 
 
این گروه تروریستی علاوه بر بمبگذاری در مسجد علی بن ابی طالب که باعث کشته شدن تعداد زیادی از مردم مسلمان منطقه شده و دشمنی خود را با مردم منطقه نشان داد، با لباس مأموران انتظامی و نظامی در منطقه تاسوکی، ایستگاه ایست و بازرسی ایجاد کرده و با متوقف ساختن خودروهای حامل مسئولان محلی و مردم عادی، سرنشینان آنها را پیاده و تعدادی را در همان منطقه بصورت دست بسته به گلوله بستند و شماری را به گروگان گرفتند. اغلب قربانیان افراد معمولی بودهاند که برای تعطیلات آخر هفته و ایام عید در حال مسافرت بودند.
 
در این حمله تعدادی نوجوانان و دانش آموز سیزده و چهارده ساله نیز به قتل رسیدند. علاوه بر این جنایات می توان به ترور تعداد زیادی از افراد روحانی و سپاهی توسط اعضای این گروهک و همچنین اقداماتی مانند گروگانگیری و شرارت اشاره کرد.
 
منابع مالی

یکی از منابع جدی مالی این گروهک قاچاق مواد مخدر است. ریگی سرکرده این گروهک حتی در مصاحبه های خود با رسانه های وابسته به جهان غرب، هرگز از این موضوع را که قاچاق یکى از مشاغل آنهاست، انکار نکرده است.
 
گروه ریگى قصد داشته با گروگان گیری در منطقه فضاى بازى براى خودش ایجاد کند تا هم از طریق فروش گروگان، هم قاچاق در منطقه، هم باج گیرى از قاچاقچیان و هم از طریق کمک هاى مالى دولتهاى خارجى مانند پاکستان، سعودی و ... قدرت و ثروت کسب کند و در نهایت خود را به منطقه تحمیل کند.

نحوه دستگیری رهبر جندالشیطان

عبدالمجید ریگی با نام مستعار «عبدالمالک» در یک عملیات پیچیده امنیتی در روزهای پایانی سال 88 به دام سربازان گمنام امام زمان افتاد و در نهایت در 30 خرداد 89 با اجرای مجازات اعدام به سزای اعمال ننگین خود رسید.

شناسایی و دستگیری عبدالمالک ریگی سر کرده معدوم گروهک تروریستی جندالشیطان که مورد حمایت سرویس های جاسوسی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی قرار داشت، از عملیات های پیچیده اطلاعاتی بود که با همکاری دستگاه امنیتی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نهادهای حافظ انقلاب اسلامی در تاریخ 4 اسفند 88 صورت گرفت.
 
ماجرای دستگیری ریگی به شرح زیر است:

براساس ردگیری های انجام شده در چند ماهه اخیر، از سوی یک منبع اطلاعاتی در امارات، ریگی به عنوان مسافر قصد سفر به کشور قرقیزستان را دارد که به دنبال این گزارش مسئولان امنیتی مربوطه تصمیم می گیرند عملیات فرود اجباری هواپیما و دستگیری ریگی، توسط نیروی هوایی صورت گیرد.

بر پایه گزارش این منبع اطلاعاتی که ساعت 10 شب به وزارت اطلاعات ارسال و مشخص می شود که «عبدالمالک ریگی» با نامی مستعار برای ملاقات و دیدار با ریچارد هالبروک نماینده ویژه اوباما در امور افغانستان که در قرقیزستان به سر می برد با هواپیما در حال مسافرت از دبی به مقصد بیشکک است.

به محض مخابره این خبر دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران وارد فاز عملیاتی شده و بلافاصله فرمانده کل ارتش از طریق معاون اطلاعات وی در جریان رهگیری هواپیمای مذکور قرار می گیرد. به این ترتیب روند اجرای عملیات پیچیده اطلاعاتی امنیتی برای دستگیری ریگی در یک مجرای خاص با طبقه بندی سری توأم با رعایت تمام مقتضیات و مناسبات امنیتی در کمترین زمان ممکن با دستور فرمانده کل ارتش کلید می خورد و با اجرای موفقت آمیز عملیات و فرود اجباری هواپیمای حامل ریگی وی دستگیر و پس از مدتی اعدام شد.

فعالیت گروه انصار السنت در منطقه

بعد از عدم موفقیت گروه جندالشیطان در منطقه سیستان و بلوچستان در دسترسی به اهداف خود به واسطه اجرای عملیات های تروریستی و خرابکارانه و در نهایت دستگیری و اعدام سرکرده و بیشتر اعضای این گروه، با تلاش و حمایت برخی کشورهای منطقه به خصوص عربستان گروه های دیگری نیز فعالیت خود را برای اقدامات خرابکارانه در منطقه آغاز کرده اند. در این میان گروه موسوم به "انصار سنت ایران" که دارای گرایشات وهابی و همچنین تروریستی است، فعالیت های خود را در نقاط مرزی ایران و پاکستان آغاز کرده است.

از جمله اقدامات تروریستی این گروه می توان به حمله تروریستی به مقر فرماندهی نیروهای امنیتی در بندر چابهار اشاره داشت. در این رابطه فردی به نام "ابوحفص بلوچی" که خود را سخنگوی این گروه معرفی کرده است در گفتوگو با شبکه "العربیه" اعلام کرد که گروه انصار سنت ایران مسوول این عملیات بوده است.

این شخص با بیان این ادعا که این اقدام در پاسخ به حمایتهای ایران از نظام بشار اسد انجام شده است، مدعی شد که در این حمله انتحاری هفت تن از جمله دو افسر ایرانی کشته شدهاند. البته در رابطه با فعالیت های این گروه نیز باید به حمایت رسانه ای، ایدئولوژیک و مالی کشورهایی نظیر عربستان اشاره داشت به گونه ای که حتی شبکه های تلوزیونی عربستان به اغراق فعالیت های تروریستی امثال این گروه ها را پوشش می دهند.
نظر شما
پربیننده ها