جعفر زمردیان خبر داد:

شهید «ایرج خرم‌جاه» بعد از 27 سال شناسایی شد+عکس

شهید ایرج خرم‌جاه که 27 سال پیش به نام جعفر زمردیان در گلزار شهدای همدان به خاک سپرده بود، شناسایی شد.
کد خبر: ۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶ - 20August 2013

شهید «ایرج خرم‌جاه» بعد از 27 سال شناسایی شد+عکس

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ایرج خرمجاه بیست و هفتم دیماه 1365 ( مرحله اول عملیات کربلای 5) در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسیده است. این شهید از غواصان لشکر 10 سیدالشهدا بوده است.

این شهید متولد 1351 در روستای «سیبستان» منطقه سیفآباد استان البرز است. پدر این شهید فوت کرده، اما مادرش در قید حیات است.
 
 
برنامه «ماه عسل» روز 28 تیرماه گذشته تصویر پیکر نوجوان شهیدی را برای چند بار پخش کرد که پیکرش سال 1366 در منطقه عملیاتی «کربلای4» پیدا شده بود اما پیکر این شهید نوجوان به دلیل شباهت بیش از اندازه به «جعفر زمردیان» از رزمندگان گردان تخریب «لشکر32 انصارالحسین(ع)» استان همدان و به نام وی به خاک سپرده شده بود.
 
در بخشهایی از این برنامه که میزبان جعفر زمردیان، مادر، دایی و یکی از برادرانش بود، تصویر نوجوان شهیدی برای چند بار پخش شد تا مخاطبان این برنامه او را شناسایی کنند.
 
جعفر زمردیان که هماکنون مدیرکلی بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان را بر عهده دارد و سال 1365 و در جریان عملیات «کربلای4» توسط نیروهای عراقی اسیر شده بود.
 
 
 
جعفر زمردیان صبح امروز در کمیته برگزاری آیین بزرگداشت شهید ایرج خرمجا، اظهار کرد: این شهید متولد سال 1351 بوده ودر تاریخ 27 دی سال 65 در عملیات کربلای 5 در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسید.
 
وی افزود: شهید خرمجا از اهالی روستای سیبستان، بخش صیفآباد شهرستان ساوجبلاغ، استان البرز و جزو غواصان عملیات کربلای 5 بود که در حین عملیات شهید شد و پیکر این شهید از طریق کانال آب منتقل شده و نیروهای کمیته او را از آب میگیرند.

زمردیان درباره نحوه تشخیص هویت این شهید اظهار کرد: حدود دو سال احسان علیخانی مجری برنامه ماه عسل پیگیر این ماجرا بود و امسال در ماه مبارک رمضان در برنامه حضور یافته و عکس شهید را در برنامه زنده تلویزیونی به نمایش گذاشتیم.

وی افزود: با اتمام برنامه تلفنها زنگ خورد و تماسهای متعددی داشتیم که نسبت به شناسایی این شهید بزرگوار ابراز علاقه کرده و برخی از آنها ادعای داشتند شهید متعلق به آنهاست.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس همدان تصریح کرد: هشت مورد از آدرسهای اعلام شده از طریق تماسهای تلفنی به مشخصات شهید نزدیک بود و به همین علت از طریق ستاد معراج شهدا تحقیقات لازم انجام شد و ستاد کل نیروهای مسلح نیز آزمایشات لازم را انجام داد.

زمردیان گفت: عصر دیروز کمیسیون نهایی تشکیل و هویت این شهید گمنام شناسایی شد و به این ترتیب پیکر مطهر شهید به شهید ایرج خرمجا تعلق دارد و خانواده این شهید روز پنجشنبه برای تعویض سنگ قبر شهید به همدان میآیند.
 
 
 
 

فرماندار همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: روز پنجشنبه همزمان با ورود مادر شهید به همدان، آیین بزرگداشت و تکریم شهید ایرج خرمجا برگزار میشود.

حسن قهرمانی مطلق افزود: مراسم استقبال از خانواده شهید در میدان فرودگان انجام شده و سپس ساعت 18 با حضور در گلزار شهدا مراسم تعویض سنگ قبر و بزرگداشت شهید انجام میشود.

وی با اشاره به اینکه اگر انسان گمشدهای داشته باشد همیشه چشم به راه است، گفت: ذهن آدمی برای گمکرده خود همیشه مغشوش است و چنانچه این گمکرده از جنس آدمی و پاره تن انسان باشد، خیلی متفاوت است.
 
قهرمانی به حوادث هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در طول جنگ حوادث تلخ و شیرین بسیاری را شاهد بودیم اما در سه عملیات کربلای 4، کربلای 5 و والفجر 8 اتفاقات نادری رخ داد و بیشترین شهدا، به ویژه شهدای گمنام را در این عملیاتها داریم.

وی گفت: شناسایی این شهید جزو دعاهای مستجاب شده مادر شهید است و باید بدانیم نفس مادر شهید حق بوده و جایگاه مقربی نزد خدای متعال دارد.

فرماندار همدان در خصوص احراز هویت این شهید اظهار کرد: کمیسیون احراز هویت ستاد کل نیروهای مسلح با حضور کارشناسان خبره و پس از انجام آزمایشات متعدد به این نتیجه رسیدهاند و این پیکر مطهر شهید ایرج خرمجا است.
 
ایرج خرمجاه از شهدای «گردان غواصی» حضرت زینب (س) لشکر 10 سیدالشهدا(ع) به فرماندهی سردار معز خادم حسینی و جانشینی علیمحمد اسدی است.
نظر شما
پربیننده ها