به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی همزمان با برگزاری نهمین جشنواره بینالمللی تجسمی فجر با حضور اعضای این کمیسیون و برگزار کنندگان جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
«مجید ملانوروزی» مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، «مجتبی آقایی» دبیر جشنواره تجسمی، «جمشید حقیقتشناس» دبیر هنری جشنواره، «رحمت امینی» «حسن بلخاری»، «محمدرضا جعفری جلوه»، «حسن ریاحی»، «غلامرضا اسلامی»، «محمدعلی رجبی»، «مجید شریف زاده»، «اسماعیل آذر»، «محمدحسین نیرومند» و «محمدعلی خبری» در این جلسه کمیسیون حضور داشتند.
«مجتبی آقایی» دبیر جشنواره تجسمی فجردر ابتدای این نشست گفت: امسال توقع جامعه هنری و جشنواره کمی بالاتر رفته است و رویکردی جدی تر پیدا کرد.
وی ادامه داد: می توان بی تکلف گفت که تا پیش از این جشنواره تجسمی جدی گرفته نمی شد اما ما مسیری را در پی گرفتیم که این جشنواره کمی جدی تر گرفته شود .
دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت:در جشنواره امسال که در دو بخش برگزار می شد 103 اثر از 6 هزار اثر دریافتی به نمایش در آمد و در کنار این موضوع ما پروژه های هنری که توسط شورای هنری ارائه شده بود را در برنامه خود جای دادیم و هنرمندانی که تجربیات ارزشمندی داشتند به جشنواره دعوت شدند.
آقایی گفت: ما در فرهنگسرای نیاوران بخش ملل و نمایشگاه مفاخر را برگزار می کنیم. ما در روز افتتاحیه با ابتکاری که آقای ملانوروزی از جشنواره هفتم در انداخت که به نوعی تولیت حوزه تجسمی هستند ، همزمان با معرفی حامیان این حوزه که امسال هم برگزار شد به دنبال ایجاد یک جریان حامی است.
وی اظهار داشت: در واقع حوزه تجسمی دارد رصد می شود و جریانات کلی تجسمی کشور که فقط به لحاظ تولید اثر نیست، چه به لحاظ ناشر، خبرگزاری و حتی رخداد و رویداد سال رصد میشود و معرفی میشوند.
دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت: اتفاقی که در افتتاحیه جشنواره امسال رخ داد این بود که جشنواره به سمتی رفت که شاکله خودش را بشناسد. در این جشنواره در استفاده از نمادهای تصویری گرفته تا دیگر اتفاق ها نوعی هویت سازی به وجود امد و ما سعی کردیم چه هویت بصری و چه هویت نشانه شناسی را در این جشنواره مورد توجه ویژه قرار دهیم.
آقایی گفت: این زیر ساختها به نظر میرسد که در مسیر بهبود شرایط جشنواره استاندارهایی را به خودش گرفته است.
«مجید ملانوروزی» مدیر کل هنر های تجسمی وزارت ارشاد نیز در این نشست گفت: موضوعی که در حوزه تجسمی دارد اتفاق می افتد این است که ما یک تفکیک رشته ای داریم. بینال نقاشی، گرافیک، عکاسی داریم و اگر جشنوارهای هم هست این جشنواره ها به صورت تفکیک شده صورت میگیرد.
وی ادامه داد: ما شانزده جشنواره داریم که دارد توسط بخش خصوصی و عمومی انجام میشود، که همه این ها تفکیک شده است و اگر مبنی بر برگزاری نمایشگاه خوشنویسی است دیگر نقاشیخط هم در آن جای نمیگیرد.
رئیس موزه هنرهای معاصر گفت: اما در صد و سی بینال مطرح دنیا هیچ کدام از این شاخهها تفکیک شده نیست و یک بینال آرت است مثل ونیز و شانگهای. در واقع آن ارزشهای هنری است که در این دو سالانهها لحاظ میشود حال میخواهد چیدمان باشد، ویدئو آرت باشد یا هر گرایش دیگری. تفکیک رشتهای مفهومی و محیطی نمیتوان نه ده رشته تجسمی داشت و هر کدام خودشان زیر شاخه دارند.
ملانوروزی گفت: برای اولین بار قابل حل حل نیست که باید چند رسانهای برخورد کرد چرا که مرزهای علوم انسانی هم برداشته شده است. این جشنواره فجر تنها جشنوارهای است که شاخصهای خودش را دارد و اولین جشنواره ای است که در ایران مبنی بر آرت هست.
وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که در ایران این رویداد را به جشنواره ملی بدل کنیم. یک زمانی در ایران بینال هنر تهران که همه رشتهها در ان وجود داشت را برگزار میکردیم از این منظر جشنواره تغییراتی پیدا کرده و هویت خود را به دست آورده است.
قبلا جشنوارهها تحقیقات و هنرمندان شرکت میکردند. جشنواره ای است که مانندش را نداریم و باید بر روی آن کار بشود و حتما سه، چهار سال دیگر بینالی که همه رشتهها در آن وجود داشته باشد. در ایران جشنواره تجسمی نداشتیم که همه هنرها را پوشش بدهد. در نیا هم این اتفاق میافتد.
«جمشید حقیقت شناس» مدیر هنری جشنواره هم گفت: وقتی ما وارد این جشنواره شدیم مخاطب اصلی جامعه تجسمی خود هنرمندان این حوزه بودند بود و این اشکال بزرگی بود. قرار شد که مخاطبانمان را عوض کنیم و فضایی را برای مردم که مصرف کنندگان واقعی این آثار هستند ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: بر این اساس ما کسانی که به ظاهر اساتید بودند و سال ها در جشنواره حضور داشتند را به بخش آثار اساتید تغییر دادیم. ما در واقع جشنواره را اثر محور کردیم و فکر کردیم اگر قرار باشد از کسی دعوت کنیم باید آثاری را به نمایش بگذاریم که مردم ما با آن ارتباط بر قرار کنند و این دهان به دهان بچرخد و مخاطبان بیشتری را به موزه بکشیم.
این هنرمند نقاش گفت: ما دههای به نام فجر داریم که در ان اتفاق بزرگی افتاده چقدر خوب میشد که این رشته هایی که در قالب هنرهای تجسمی وجود دارد اینها همه دست به دست هم بدهند و یک جشن بشوند و از آن حالت جزیره ای در بیایند. کاری که ما دو سال است که داریم در حوزه تجسمی می کنیم اما باز هم این کفایت نمیکند.
حقیقت شناس بیان کرد: ما باید جشن بزرگی داشته باشیم که وقتی مردم وارد شهر میشوند این آثار را ببینند نه از طریق چراغانی کردن بلکه از طریق زیرساختهای هنری و پیشنهادات هنرمندان. امروز هنرمندان پتانسیلهای بسیاری دارند که در یک ظرف کوچک مثل بنای ساختمان نمایشگاه در یک فضای نمایش تئاتر یا کنسرت به درستی آزاد نمیشود.
وی اظهار داشت: اگر موسیقی، تئاتر و سینما همه در روز وارد شهر بشوند من فکر میکنم سرنوشت بچههای ما خیلی عوض میشود و من فکر میکنم بچههای ما یک نگاه خیلی متفاوتی از هویت خودشان و از نسبتهایی که وجود داشته و حالا فراموش کردهاند و تهاجمهای فرهنگی میشود این یک مقابله مهم خواهد بود.
این هنرمند نقاش گفت: به نظر میرسد که خیلی دیر داریم این کار را انجام می دهیم و همان شکل جزیرهای دارد ادامه پیدا می کند و تولید اثر هنری برای هنرمند و مصرف آن توسط هنرمند تمام نمیشود هنوز معمارها برای معمارها، نقاشها برای نقاشها، شعرا برای شعرا شعر میگویند و این باید یک جایی جا به جا بشود و ما با کمک بازخوردش را که میبینیم و مقایسه میکنیم.
وی گفت: دیگه الان قدرت قلم دارد اهمیت ندارد کسی که اندیشه دارد و کسایی که اندیشهها و ایدههای خوب دارند وارد جشنواره میشوند و ما در همه زمینهها به دنبال این مسئله هستیم.
در ادامه این نشست اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی از نمایشگاه نهمین جشنواره تجسمی فجر دیدن کردند.
انتهای پیام/121