دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن موشک‌های کروز دریایی و بالستیک می‌توانند تجهیزات و شناورهای هر تهدیدگر متجاوزی را در خلیج فارس به اعماق دریا بفرستند و یا پایگاه‌های آنان در منطقه را با خاک یکسان کنند.
کد خبر: ۲۲۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۳ - 02February 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، پایگاه اینترنتی میدل ایست آی به تازگی خبری مبنی بر برگزاری رزمایشی در آب های خلیج فارس توسط نیروهای مشترک آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی با فرماندهی نیروهای انگلیسی منتشر کرد. در بخشی از خبری که این رسانه منتشر کرده است، عنوان شده این سه کشور در این رزمایش نابودی هواپیماها، کشتی ها و موشک های ساحلی ایران را شبیه سازی و تمرین می کنند. این در حالی است که آدمیرال لورد وست، فرمانده سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس با «نگران کننده» دانستن زمان برگزاری این رزمایش گفته است: فرماندهان نظامی در واقع از افزایش تنش ها در منطقه بعد از اظهارات ترامپ آگاه هستند.

همانطور که در رسانه ها منتشر شده است سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه در تدارک برگزاری رزمایش جدیدی در منطقه استراتژیک خلیج فارس که شاهراه دسترسی منطقه غرب آسیا به آبهای بین المللی است و مقادیر هنگفتی از انرژی جهان از این منطقه می گذرد، هستند.

آنچه که همواره از دیرباز زمینه ساز حضور قدرتهای فرامنطقه ای در خلیج‌ فارس شده و مبنای اهمیت آن در بین کشورهای دیگر بوده است، وجود منابع عظیم انرژى نفت و گاز، وجود مهمترین خطوط کشتیرانى، دارا بودن منابع عظیم شیلاتى به‌ ویژه مروارید و منابع بسیار غنى کانى و معدنى است که سبب شده این کشورها برای جذب منافع ارزشمند همواره برای حضور در این منطقه بهانه هایی را ایجاد کنند.

این منطقه با داشتن 622 هزار میلیون بشکه نفت خام، نیمی از مهم‌ترین ذخیره انرژی جهان را به خود اختصاص داده و قطعا در تامین انرژى آینده جهان که یکی از مهمترین دغدغه های قدرتهای بزرگ است، نقش اصلى را ایفا می کند.

نفت استخراج شده از این منطقه در وهله اول به  آمریکا و کشورهای اروپاى غربى و در درجات بعدى کشورهاى آسیاى جنوب شرقى صادر می شود.
 
ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟

بررسی‌هاى به‌عمل آمده نشان مى‌دهد که، وابستگى کشورهاى صنعتى غرب و آمریکا به نفت منطقه خلیج‌فارس افزایش خواهد یافت؛ و به تبع خلیج‌فارس در آینده نقش مهم‌ترى در تامین انرژى جهان به عهده خواهد داشت.

لذا این کشورها در راستای منافع حیاتی که برای خود در این منطقه احساس می کنند، همواره بدنبال افزایش قدرت خود در خلیج فارس هستند و در این رابطه کشور ایران را که مهمترین تامین کننده امنیت این منطقه بشمار می رود و به لحاظ ژئوپلتیکی حق حضور نظامی در این منطقه را دارد همواره به عنوان یک خطر در برابر زیاده خواهی های خود می بینند. از این رو از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس و بویژه در سالهای اخیر همواره شاهد رویارویی و برخوردهایی در این منطقه مابین ایران و برخی از این کشورها بوده ایم.

این در حالیست که نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران بارها اعلام کرده اند که قادرند بدون دخالت دیگر کشورها امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را تامین کنند و حضور کشورهای فرامنطقه ای  را موجب اختلال امنیت در این منطقه حساس اعلام کرده اند.

دستگیری ملوانان انگلیسی پس از ورود به منطقه ممنوعه و همچنین بازداشت ملوانان آمریکایی بعد از تجاوز به آبهای ساحلی نمونه هایی از این رویارویی ها است که ادامه داشتن این رفتارها از سوی نیروهای فرامنطقه ای می تواند امنیت منطقه را در آینده با چالشهایی مواجه کند.
 
ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟ 
 
برگزاری این رزمایش را بعد از دلایل امنیتی و نظامی می توان در جهت ارتقای روحیه نیروهای آمریکایی که در آخرین برخورد با شکست مفتضحانه ای مواجه شدند ارزیابی کرد.

ایران اسلامی که از نیات این کشورها برای دسترسی و حضور در منطقه استراتژیک خلیج فارس کاملا آگاه است برای مقابله با هر سطحی از تهدید خود را آماده کرده است، و در این رابطه جهت مقابله با اهداف شناور در سطح سبک، سنگین و نیمه سنگین در مسافت های گوناگون تکنیک ها و تاکتیک های موشکی، شناوری و هوایی متنوعی را در نظر گرفته که در اینجا به بخش هایی از این توان عملیاتی و تسلیحاتی اشاره می کنیم.

کروزهای دریایی بخشی از استراتژی نیروهای مسلح ایران برای ایجاد امنیت و بازدارندگی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان است. این موشک ها که نیروهای مسلح به طور گسترده ای از انواع آن بهره می برند در استراتژی دریایی کشور جایگاه خود را پیدا کرده و در رزمایش های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته اند. شعاع تخریبی این موشک ها متناسب با سرجنگی و میزان قدرت با یکدیگر متفاوتند و از لحاظ برد نیز قادرند از 20 تا 300 کیلومتر اهداف را مورد اصابت قرار دهند.

** کروز دریایی نور

کروز دریایی نور با طول 6.38 متر که 1.24 متر آن مربوط به موتور راکتی اولیه است، 715 کیلوگرم جرم داشته که 175 کیلوگرم آن مربوط به سر جنگی نفوذگر نیمه زرهی موجود در آن است.

این موشک با طول 639 سانتیمتر و قطر 36 سانتیمتر از موتور پیشرانه توربو جت و  سوخت مایع استفاده می کند و تا 120کیلومتر برد عملیاتی دارد.
 
ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟ 

موشک نور برای پرتاب از شناورها یا سکوهای ساحلی، با یک موتور راکتی اولیه سوخت جامد سرعت گرفته و پس از جدا شدن این پیشران، با موتور توربوجت که ورودی هوای آن زیر بدنه و بین دو بال پائینی قرار دارد به مسیر خود ادامه میدهد.

** کروز دریایی قادر با قدرت اصابت به اهداف دریایی در شعاع 200 کیلومتری

کروز دریایی «قادر» که برای نخستین بار در رژه 31 شهریور سال 1390 به نمایش درآمد در واقع در کلاس خانواده موشکهای نور قرار دارد و به لحاظ شکل ظاهری تنها طولی کشیده تر از موشک دریایی نور دارد؛ که علت آن مخزن بزرگ سوخت و برد بیشتر این موشک (200 کیلومتر) در قیاس با برادر کوچک خود است.
 
موشک قادر دارای یک خلبان خودکار دیجیتال است (DAP- digital auto pilot) است؛ که مسیر پروازی آن را تا هدف تنظیم و برخورد آن را به هدف تضمین میکند. قطر این موشک 36 سانتیمتر و طول آن در قیاس تصویری با موشک نور 740 سانتیمتر تخمین زده می شود و سیستم هدایت آن مبتنی بر رادار داخلی فعال و همچنین سرعت و ارتفاع پروازی آن 0.9 ماخ و 20 متر از سطح دریاست.
 
ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟ 

به گفته منابع نظامی این موشک قابل توسعه برای حمل بر روی هواگردهایی مانند بالگردهای MI171 (میل 171) روسی به صورت هواپایه نیز است؛ که در این صورت میتوان بردی بیشتر برای آن موشک متصور شد. این موشک بر روی جنگنده اف 4 نصب شده است.

** کروز دریایی نصر؛ با قابیلت انهدام ناوهای فوق سنگین

موشک نصر قادر است شناورهای سه هزار تنی را منهدم کند. این موشک در کلاس موشک‌های کوتاه برد است که قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها و بالگردها را دارد.

کروز نصر دارای وزنی معادل 350 کیلوگرم است و این وزن در طول 3.5 متری و قطر حدود 30 سانتیمتری موشک است. در واقع نصر نه تنها با کمک سامانه‌های پرتاب ساحلی قادر به هدف قرار دادن اهداف است، بلکه با قابلیت پرتاب از روی جنگنده و بالگردها (در مدل هواپایه) قدرت مقابله با شناورهای متخاصم را افزایش می‌دهد.
 
ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟ 
 
کلاهک جنگی این موشک با وزن 150 کیلوگرم توانست در آزمایشی که در خلال رزمایش بزرگی در کشور انجام شد، یک شناور 3000 تنی را غرق کند.

** کروز رادار گریز دریایی ظفر

ظفر نمونه‌ای از موشک‌های کروز کوتاه‌برد ضدکشتی جمهوری اسلامی ایران است؛ که در مدت کوتاهی پس از پرتاب، ارتفاع پروازی خود را کاهش می‌دهد؛ تا از دید رادارهای دشمن پنهان بماند. از دیگر قابلیت‌های موشک ضدکشتی ظفر می‌توان به ابعاد کوچک آن و رعایت اصول طراحی در دو حوزه آیرودینامیکی و مقطع راداری اشاره کرد.
 
ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟

ظفر دارای سطح مقطع راداری بسیار کم و سرعتی زیر سرعت صوت است؛ که این دو خاصیت موجب ارتقای سطح پنهانکاری این کروز ضدکشتی شده است.

**موشک ضد کشتی کوثر

موشک کوثر از یک موتور سوخت جامد تک‌مرحله‌ای بهره می‌برد که سرعت این موشک را به 0.8 ماخ، (حدود 980 کیلومتر بر ساعت) می‌رساند. برد این موشک 20 کیلومتر و وزن کلی آن 100 کیلوگرم عنوان شده است.
 
موشک کوثر برای هدایت و کنترل به یک سامانه هدایت رادار فعال و در نوع کاملاً رادارگریز آن، به یک تلویزیون دید رو به رو مجهز است؛ که با اتکا به آن هدف خود را دنبال کرده و مورد اصابت قرار می‌دهد.
 
ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟

این موشک به علت وزن سبک و اندازه کوچک قابلیت حمل و پرتاب از سکوهای متحرک ساحل به دریا یا ناوچه‌های کوچک و سیلوهای زیردریایی، یا حتی به شکل هواپایه آن، از بالگردهای دریایی یا هواپیماهای جنگنده مختلف را دارد.
 
کوثر 3 مدل پیشرفته این موشک است؛ که 120 کیلوگرم وزن و بیش از 30 کیلومتر برد دارد و با نصب روی قایق‌های تندرو از جمله ذوالفقار (IPS-18) و سایر شناورهای تندرو نقش مهمی در افزایش توان تهاجمی آن‌ها ایفا می‌کند.

** رعد بزرگترین موشک کروز ایرانی

کروز دریایی رعد جزو بزرگترین، دوربردترین و مخربترین کروزهای دریایی ایران است. این موشک، توسعه‌ای بومی از موشک کرم ابریشم چین (نمونه‌ای از موشک استیکس شوروی سابق) است.

برد این موشک هدایت راداری بالغ بر 350 کیلومتر بوده و از یک پرتابگر متحرک شنیدار زرهی شلیک می‌شود. احتمالاً سرجنگی این موشک مشابه نمونه‌های همرده خارجی چند صد کیلوگرم است.
 
ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟

برد فزاینده این موشک سبب فراهم شدن امکان استقرار پرتابگرها در عمق خاک خودی و در نتیجه کاهش احتمال شناسایی شدن توسط دشمن، فضای بیشتر برای تغییر مکان پس از اجرای یک عملیات یا اجرای امن‌تر چندین شلیک (برای پرتابگرهای حاوی چند موشک) از یک منطقه می‌شود. سرعت این موشک را نیز می‌توان بین 0.6 تا 0.8 ماخ تخمین زد.

** کروز برد بلند قدیر

کروز دریایی قدیر سال گذشته به ناوگان موشکی نداجا الحاق شد، این موشک نسبت به موشک نور از برد و شعاع تخریبی بیشتری برخوردار است.
اخیرا یک مقام ارشد نظامی با اشاره به راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران از احتمال افزایش برد کروزهای دریایی ایرانی تا شعاع 500 کیلومتری خبر داد.
 
ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟
 
**توانایی موشک‌های بالستیک در مقابله با رزم پایگاه‌ها و رزم ناوهای آمریکایی

موشک‌های بالستیک یکی دیگر از تسلیحات دفاعی ایران اسلامی در این حوزه است که می‌تواند نقش مهمی را در حوزه پدافند ساحلی و تامین امنیت خلیج فارس برای ما ایفا کنند و اهداف مورد نظر را در کمترین زمان ممکن مورد تا شعاعی بیش از 1500 کیلومتر مورد اصابت قرار دهد.

در صورت برخورد نظامی این موشک‌ها قادرند تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا را در منطقه از جمله پایگاه‌های هوایی، زمینی و دریایی مستقر در امارات متحده عربی، قطر، کویت، عربستان و بحرین را مورد اصابت قرار داده و به طور کلی پایگاه‌های نظامی این کشور را در منطقه با ضایعه‌ای جبران ناپذیر مواجه کند. کلیه موشک‌های بالستیک ایرانی اعم از کلاس شهاب، موشک‌های سجیل، قدر، فاتح و عاشورا توانایی این کار را دارند. 
 
ایران با کدام موشک‌ها امنیت خلیج فارس را تامین می‌کند؟ 

«خلیج فارس» گونه‌ای از موشک‌های بالستیک تاکتیکی «فاتح – 110» با رهگیر الکترو اپتیکال است که آن را قادر می‌سازد با دقت بسیاری بر روی اهداف شناور دریایی همچون ناوها قفل کرده و در فاز نهایی با آن برخورد نماید.

این موشک نسخه جدیدی از موشک فاتح – 110 است که برد آن تا 300 کیلومتر است و وزن کلاهک آن نیز به 650 کیلوگرم می‌رسد.

دریاسالار جیمز سیرینگ، رئیس آژانس دفاع موشکی آمریکا در خصوص این موشک به یکی از کمیسیون‌های کنگره آمریکا گفت: این موشک بالستیک 300 کیلومتر برد دارد و این به معنای آن است که این موشک قادر به تهدید فعالیت‌های دریایی در سراسر خلیج فارس و تنگه هرمز است.
 
با این حال نیروهای فرامنطقه‌ای باید مراقب باشند که خطایی مرتکب نشوند چرا که نیروهای مسلح پاسخ هر تهدیدی را کوبنده خواهند داد.

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها