با شهدای انقلاب/ 20

شهید اصغر مرادی؛ شهریار انقلاب اردبیل و حرّ یزد

آیت الله صدوقی به والدین شهید می‌گویند که شهید اصغر مرادی میهمان و حرّ یزد است و پیکرش در یزد می‌ماند.
کد خبر: ۲۲۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰ - 09February 2017

به گزارش دفاع پرس از اردبیل، شهید اصغر (شهریار) مرادی 20 تیرماه 1335 برابر با شب تاسوعای حسینی در محله خیرال اردبیل به دنیا آمد. پدرش مرحوم بیوک آقا و مادرش عصمت ابریشمی بود. اصغر اولین فرزند خانواده بود و نزد والدین و سایر اقوام بسیار عزیز بود.

دوران نوجوانی و تحصیل علم در دبیرستان جهان علوم، مصادف شد با تشکیل حزب رستاخیز ایران، با توجه به ماهیت و اعضای تشکیل دهنده این حزب، روسای ادارات و مدارس و دانشگاه ها از سوی حکومت تحت فشار قرار گرفته بودند تا هر چه می توانند در این حزب عضوگیری نمایند ولی اصغر نه تنها خود فرم عضویت پر نکرد بلکه بسیاری از همکلاسی ها و دوستانش را هم مانع از این کار کرد به همین علت مورد غضب رییس  دبیرستان قرار گرفته و از مدرسه اخراج شد اما با وساطت پدر دوباره به مدرسه برگشت.

اصغر در دانشکده عالی علوم اجتماعی و اقتصادی قزوین پذیرفته شد و تفکرات و حرکت های انقلابی او در انجا شکل گرفت.

بعد از قیام مردم قم در 19 دی ماه 56 مبارزاتش را علنی تر اغاز کرد و در قیام مردم تبریز در 29بهمن 56 از پیشروان بود. طبق اسناد باقی مانده از ساواک، چند روز بعد از قیام مردم تبریز به یزد رفت و نقش محوری را در برنامه ریزی و برگزاری مراسم چهلم شهدای تبریز به عهده گرفت.

در روز 10 فروردین 57 ساواک که از نقش او در هدایت و تحریک مردم باخبر بوده در تظاهرات خیابانی به شهادت رساند.

پیکر شهید مرادی را علی‌رغم پیگیری های خانواده تحویل نمی دهند و مخفیانه در قبرستان متروکه ای به نام خلد برین در یزد به خاک می سپارند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مادر و پدر شهید به یزد رفته و از ایت الله صدوقی درخواست می کنند که پیکر اصغر به اردبیل منتقل شود؛ اما ایشان در جواب می گویند: شهید اصغر مرادی میهمان و حر یزد است و اجازه میخواهند که پیکرش در یزد بماند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار