ضعف‌های ساختار تئاتر کشور مرهون کم لطفی سیاست‌گذاران و متولیان است

در بیانیه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس آمده است: ضعف‌های ساختار تئاتر کشور مرهون کم لطفی سیاست‌گذاران و متولیانی است که هدفگذاری راهبردی مناسب که باعث نظامند کردن اين هنر ارزشمند است را دستور کار خود قرار نداده‌اند.
کد خبر: ۲۲۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵ - 02February 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در مراسم اختتامیه سی‌و پنجمین جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر بیانه‌ای منتشر شد که متن آن به شرح ذیل است:

ایام الله دهه فجر يادآور رشادت‌ها و حماسه‌های رادمردان و شیرزنانی است که در راه مبارزه با ظلم و استبداد از بذل جان دریغ نکرده و شهيدان و جانبازانی را تقديم اين انقلاب شکوهمند نمودند که بزرگداشت ياد و نام آن حماسه‌سازان، وظيفه هر انسان قدر شناس و متعهد است و بدیهی است اگر آن رشادت‌ها نبود اکنون ايران همچون سال‌های ستم‌شاهی، از خود استقلالی نداشت و چون بردگان می‌بايست در بند منافع و مطامع مستکبران زورگو می‌زيست.

اين جشنواره يادگار برجسته این انقلاب است و بزرگداشتش همچون وظيفه‌ای است تا هنرمندان دغدغه‌مند و قدر شناس گوهر وجودش را به نسل‌های امروز و فردا پيش کش کنند تا راه سعادت و سربلندی را همچون سرو قامتان تاريخ بشريت به تلألؤ و روشنايی بپيمايند.

این انجمن به عنوان متولی تئاتر انقلاب اسلامی ضمن تقدیر و تشکر ویژه از مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخصوص جناب آقای مهندس شفیعی و دبیر محترم سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر جناب آقای دکتر اسدی، پس از مشاهده و بررسی آثار حاضر در اين دوره بر خود لازم می‌داند نکات ذیل را جهت اعتلا و پیشرفت شرایط هنرهای نمایشی کشور متذکر شود:

1- بخش عمده‌ای از ضعف‌های ساختار تئاتر کشور مرهون کم لطفی سیاست‌گذاران و متولیانی است که هدف‌گذاری راهبردی مناسب که باعث نظامند کردن اين هنر ارزشمند است را دستور کار خود قرار نداده و نيز عدم توجه به بودجه تئاتر کشور که روز به روز تقلیل یافته است، باعث گرديده شورای ساخت به شورای حمایت و شورای حمایت به کمک هزینه‌ای ناچیز و اندک تبدیل شود.

واجب است که جناب آقای صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فرهنگی و دیگر نهادهای مجری تئاتر کشور این مهم را بدانند که تئاتر بدون حمایت بخش دولتی و در شرايط و سیستم فعلی رو به زوال بوده و بهتر است از هم اکنون چاره‌ای اندیشیده شود تا مطالبه به حق هنرمندان تئاتر کشور بر مبنای منشور حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی داده شود.

2- حضور بزرگان صاحب سبک تئاتر کشور به منظور ارائه و انتقال الگوهای تئاتر به نسل جدید قطعا بر غنای چنین جشنواره‌ای خواهد افزود؛ هرچند جای خالی این بزرگان در این دوره بیش از پیش احساس می‌شد.

3 - آثار بخش بین‌الملل تعامل فرهنگی بین فرهنگ‌ها و ملل را به همراه دارد و در این بستر هنرمندان ایرانی و خارجی با تجربیات یکدیگر آشنا می‌شوند، از نقاط برجسته هر جشنواره‌ای با پسوند بین‌الملل می‌باشد. ولی سوال اینجاست که آیا آثار خارجی انتظار هنرمندان ما را تامین کرده‌اند؟! بهتر است در انتخاب آثار خارجی دقت بیشتری شود و نمونه‌هایی در این بخش ارائه شود که جنبه آموزشی برای تئاتر ما داشته باشد و برای نسل جدید ما الگوهای تکنیکی و ساختاری ارائه نماید و به صرف حضور آنان مد نظر نباشد.

4- هنرمندان عزیز!

پرداخت به مسائل و مشکلات جامعه و نقد سالم و سازنده قطعا رسالت اصلی هنر و هنرمند است؛ اما تنها ارائه نقاط سیاه و منفی بجز رخوت و کسالت برای خود هنرمند، مخاطب و جامعه ارمغانی به همراه نخواهد داشت. پس بهتر است در آثار اجتماعی امید، شور و انگیزه نیز مدنظر هنرمندان قرار گیرد و با بهره‌گيری از اخلاق و منش ایرانی و اسلامي در رفتارهای حرفه‌ای و روزمره باعث رونق صواب و حذف رفتارهای مفسده انگيز شويم.

5- هنر تئاتر امروزه به شدت مرهون توجه به فرم، ساختار و تکنیک‌های خلاقانه است. متاسفانه در اغلب آثاری که در این دوره از جشنواره مشاهده شد، این بخش دچار ضعف و کاستی است و لازم است که هنرمندان و هيات‌های محترم بازبینی و انتخاب آثار با وسواس و دقت خاصی به این مرحله حساس توجه کنند.

6- امروزه اغلب جامعه هنری کشور منتقد عملکرد رسانه و شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه هستند و به خوبی واقفیم که این شبکه‌ها خصوصا در عرصه برنامه‌های نمایشی بنیان خانواده‌ها و نسل جوان ما را مورد تهدید جدی قرار داده است، از هنر ناب تئاتر انتظار نمی‌رود که همان رویه را پیش بگیرد. در آثار این دوره خصوصا در بخش نو که انتظار می‌رود، طرحی نو دراندازند، متاسفانه مشاهده شد، الگوهایی ارائه می‌شود که برای نسل جدید می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

7- ضعف ساختاری در روایت و دراماتیزه نشدن داستان از نقاط ضعف بسیاری از آثار نمایشی حاضر در جشنواره بود. تا جایی که بسیاری از آثار در پیله داستان مانده و با قالب درام فاصله زیاد دارند. پس توجه به پژوهش در بعد ساختار و محتوا به خصوص مقوله روایت و درام از مهم‌ترین نکاتی است که نویسندگان لازم است در نگارش آثارشان مورد توجه قرار دهند.

در انتها ضمن تشکر از همه هنرمندان و دست اندرکارانی که باعث رونق این جشنواره شدند.

کارشناسی و ارزيابی کارشناسان اين انجمن از آثار هنرمندان عزيز ذيل بدون ترتیب اولویت باعث گرديد تا اين انجمن حمایت از آثار جديد شان را جهت تولید و بر مبنای مضامین و اهداف انجمن در دستور کار سال آينده خود قرار دهد:

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دليل نگاه نو و زاويه ديد مناسب، نمايشنامه «نگاهمان می‌کنند»، از متن جديد هنرمند گرانقدر سرکار خانم نغمه ثمینی حمايت می‌نمايد.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دليل نگاه نو و زاويه ديد مناسب، نمايشنامه «پستو»، از متن جديد هنرمند گرانقدر جناب آقای باقر سروش حمايت می‌نمايد.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دليل اجرای منسجم، جسورانه و متعهد به متن، نمايش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» از اجرای جديد هنرمند گرانقدر جناب آقای افشین زمانی حمايت می‌نمايد.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به دليل استفاده درست از خلاقيت دراماتيک و پرداخت روان و همچنين اجراي نوآورانه نمايش «پرواز 745» از متن و اجرای جديد هنرمند گرانقدر سرکار خانم مرجان پورغلام حسین حمايت می‌نمايد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها