بازماندگان شهدای نیروی دریایی موضوع یک رمان جدید

نشر آرما کتاب «فانوس دریایی» نوشته مریم بصیری را درباره شهدای نیروی دریایی منتشر کرد.
کد خبر: ۲۲۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷ - 03February 2017
بازماندگان شهدای نیروی دریایی موضوع یک رمان جدیدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «فانوس دریایی» رمانی درباره بازماندگان شهدای نیروی دریایی است. یاشار شاعری از خطه آذربایجان است که برای یافتن پدر و ادامه تحصیل در رشته کشتی‌سازی از ساحل دریاچه ارومیه تا ساحل دریای عمان سفر می‌کند. او به دنبال رمز عملیات آبی مروارید است و مرواریدهایی که از صدف‌های شناور روی دریا به آب غلتیدند و در دریا شهید شدند.

گشت و گذار یاشار بهانه‌ای است تا در کنار پرداختن به فرهنگ اهالی مَکران، یادی از تمام شهدایی که در خلیج فارس و دریای عمان شهید شدند، بشود؛ تا یاشار نیز در این میان خودش را در بین ناوها و زیردریایی‌ها پیدا کند و به آتش عشقی که در دلش افتاده است، بیندیشد.  
در بخشی از این رمان آمده است:

- آتا می‌دونم الان روحت داره همین دور و برا پرسه می‌زنه. شایدم بست نشسته تو اتاق آنا. اما منم حق دارم لابد؛ حق ندارم؟ اون بالا بالاها واسه خودت خوشی، خبر نداری آنا چطور دلش آتیش می‌گیره. از این‌که جلوش راه برم خجالت می‌کشم. همچین نگاهم می‌کنه که انگار داره به تو نگاه می‌کنه. گناه منه که شبیه تو هستم؟ اصلاً فکر نکردی آب دریا خیلی زود آتیش رو خاموش می‌کنه؟ فکر نکردی این سیاره تو، دلش فقط با تو روشن می‌شه؟ فکر نکردی تمام ستاره‌های دنیا هم جمع بشن دورش، باز بی تو تاریکه.

آتش ایستاد کنار پنجره و فکر کرد چقدر پسرش حرف می‌زند و حسادت می‌کند و نمی‌گذارد حواسش به درد و دل سیاره باشد. سیاره گل‌های یاس چادرش را بغل زده و زل زده بود به آتش درون قاب عکس. هیچ چیز نمی‌گفت اما ته دلش غوغا بود. اگر یاشار هم لباس‌های نظامی آتش را می‌پوشید، می‌شد خود خودش. چشمش به پسر که می‌افتاد، پدر در برابرش زنده می‌شد. اگر خودش را در آینه نمی‌دید، یادش می‌رفت که موهایش دارد سفید می‌شود. یادش می‌رفت زمان گذشته است و آنی که در برابرش ایستاده، آتش نیست، پارة دل اوست.

آتش از این‌که یاشار مثل خودش است، اصلاً خودش است؛ دلش غنج رفت. اما ترجیح داد برود به اتاق سیاره و چادر پر از یاس او را بکشد رویش و در خواب سیاره شیرجه بزند. درست همان‌طور که از عرشه ناو شیرجه زده بود توی دریا. آن‌وقت هم سیاره خواب بود و داشت خواب او را می‌دید و خودش هم خبر نداشت سلول‌های یاشار در دلش تقسیم می‌شود، آن‌قدر تقسیم می‌شود تا بالاخره سیاره با آن ریاضی ضعیفش بفهمد آخرین یادگاری آتش هنوز می‌تواند دلش را روشن کند.

نشر آرما «فانوس دریایی» را در 216 صفحه قطع رقعی با قیمت  11هزار تومان منتشر کرده است.

برای تهیه این کتاب می‌توانید با شماره تلفن 32351709-031 تماس بگیرید یا آن را به صورت آنلاین از سایت چهارسوق به آدرس http://4soooq.ir تهیه کنید.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار