محمد کاسبی:

عمل به نامه حضرت علی(ع)، بسیاری از مشکلات جامعه را حل می کند

پروین سلیحی (همسر شهید لبافی نژاد) گفت: حکومت پهلوی بر اساس هیچ یک از اصول دینی ما اداره نمی شد؛ شیوه تشکیل آن موروثی و پادشاهی بود و این مسئله در حکومت اسلامی وجود ندارد و این مسئله مهم ترین دلیل مان برای مبارزه با حکومت ستمشاهی بوده است.
کد خبر: ۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵ - 21August 2013

عمل به نامه حضرت علی(ع)، بسیاری از مشکلات جامعه را حل می کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دومین برنامه از سلسله برنامه های "عصر خاطره با هنر مبارزه" با حضور محمد کاسبی، نادر طالب زاده، پروین سلیحی(همسر شهید لبافی نژاد)، سعید طائفه نوروز و محمدجواد زمردیان، از آزادگان دفاع مقدس در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد. در ابتدای این مراسم فیلم "شنا در زمستان" ساخته محمد کاسبی با موضوع انقلاب اسلامی به نمایش در آمد.

همسر شهید لبافی نژاد: "شنا در زمستان" نشان دهنده فقر فرهنگی دوران پهلوی است


در این مراسم پروین سلیحی گفت: در انقلاب ما افراد، حاضر بودند جانشان که عزیزترین دارایی هر انسان است را به خطر بیندازند و این کار را فقط برای بندگی خدا انجام می دادند؛ امیدوارم همه ما توفیق ادامه دادن راه شهیدان را داشته باشیم.


وی درباره چگونگی دستگیری اش توسط ساواک افزود: در سال 54 توسط نیروهای ساواک دستگیر شدم؛ چون آن زمان عده ای نتوانسته بودند زیر شکنجه ها دوام آورند، اطلاعات مربوط به من و همسرم را به نیروهای ساواک دادند و آنها از این طریق ما را دستگیر کردند.


همسر شهید لبافی نژاد در همین زمینه ادامه داد: در زمان دستگیری در تبریز زندگی می کردیم و شهید لبافی نژاد پزشک درمانگاهی در تبریز بود. در آنجا یک خانه برای زندگی و یک خانه نیز برای کارهای مبارزاتی داشتیم؛ 25 مرداد شهید لبافی نژاد توسط نیروهای ساواک دستگیر شد و من همان شب به همراه پسرم به تهران برگشتم، با این حال ساعت 8 صبح روز بعد توسط نیروهای ساواک دستگیر شدم و من را به کمیته مشترک ضد خرابکاری که الان به موزه عبرت تبدیل شده، منتقل کردند.


سلیحی با بیان اینکه در زمان دستگیری 18 ساله بودم؛ اظهار داشت: در آن زمان برای افراد 18 سال دادگاهی جداگانه برگزار می شد و با وجود اینکه سن من 18 سال بود؛ ولی نیروهای ساواک برای اطمینان پیدا کردن از سنم، من را تحت معاینات پزشکی قرار دادند و بعد از آن در آن دادگاه محاکمه شدم و بار اول به اعدام و دومین بار به 2 سال زندان و یک سال انفرادی محکوم شدم.


وی با بیان اینکه بخشی از فیلم «شنا در زمستان» نشان دهنده فقر فرهنگی دوران حکومت ستمشاهی است، افزود: اکثر افرادی که بر علیه حکومت ستمشاهی مبارزه می کردند؛ جزو قشر تحصیلکرده جامعه بودند؛ آنها چون از وضعیت جامعه شناخت کافی داشتند بر خود واجب می دانستند که به عنوان مسلمانی که از مکتب سرخ عاشورا پیروی می کند؛ زیر بار سلطه حکومت دست نشانده آمریکا نروند.


همسر شهید لبافی نژاد اظهار داشت: عکس هایی که از زمان سفر رئیس جمهور آمریکا به ایران منتشر می شد به خوبی نشان دهنده این بود که شاه دست نشانده آمریکایی ها است؛ چطور یک مسلمان می تواند تحت سلطه حکومتی باشد که هیچ دین و قانونی ندارد؟


سلیحی با بیان اینکه شرایط آن دوران به گونه ای بود که افراد یک خانواده از یکدیگر ترس داشتند، اضافه کرد: در آن دوران خواندن یک کتاب مانند رساله امام اقدام علیه امنیت ملی کشور محسوب می شد؛ حتی ما به خاطر همین مسئله عکس امام را از صفحه اول رساله جدا کردیم تا ساواک نتواند رساله امام را تشخیص دهد. بی عدالتی است اگر کسی تصور کند که ما در گذشته شرایط خوبی داشته ایم.


وی در ادامه گفت: اقدامات حکومت پهلوی مانند تاسیس پل و جاده در واقع بر اساس برنامه صورت می گرفت؛ آنچه مسلم بود این است که حکومت پهلوی و محمدرضا شاه کشور را به دست استعمار سپرده بودند و به مردم اجازه انتخاب سرنوشت خود را نمی دادند.


همسر شهید لبافی نژاد ادامه داد: شهید لبافی نژاد در سن 16 سالگی رتبه اول را از دانشگاه تهران کسب کرد و از این طریق به راحتی می توانست برای ادامه تحصیل به آمریکا برود؛ ولی چون شور و شوق مبارزه داشت در کشور ماند و به مبارزات خود علیه رژیم پهلوی ادامه داد.


سلیحی در پاسخ به سوال مجری که پرسیده بود مهم ترین دلیل شما برای مبارزه با حکومت پهلوی چه بود، افزود: حکومت پهلوی بر اساس هیچ یک از اصول دینی ما اداره نمی شد؛ شیوه تشکیل آن موروثی و پادشاهی بود و این مسئله در حکومت اسلامی وجود ندارد و این مسئله مهم ترین دلیل مان برای مبارزه با حکومت ستمشاهی بوده است.
وی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب ما انتخابات مجلس و دولت را داشتیم و در واقع مردم، خود سرنوشت شان را تعیین می کنند؛ چنین مردمی نمی توانند زیر بار حکومت دست نشانده ای مانند حکومت پهلوی بروند.

سعید طائفه نوروز و ماجرای خلبانی که برای کودتای نوژه به در خانه حضرت آقا رفته بود


در ادامه مراسم سعید طائفه نوروز، آزاده دوران دفاع مقدس گفت: سپاه همدان آن زمان پشتیبان سپاه های غرب کشور بود؛ سپاه همدان از همان روزهای اول پیروزی انقلاب در مهاباد و گیلانغرب ماموریت هایی را انجام داده بود و این مسئله تا انجام عملیات سرپل ذهاب ادامه داشت ولی متاسفانه به دلایل مختلفی در آن عملیات شکست خوردیم و به اسارت نیروهای عراقی درآمدم.


وی ادامه داد: دشمن در جبهه از سلاح خمسه خمسه استفاده می کرد؛ یک رزمنده تا زمانی که ترکش های این سلاح باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از بچه ها نشده بود، نمی دانست این اسلحه ترکش هم دارد!


این آزاده دوران دفاع مقدس اظهار داشت: انقلاب اسلامی مانند هیچ انقلاب دیگری در طول تاریخ نبوده است؛ همه انقلاب ها از انقلاب کبیر فرانسه گرفته تا انقلاب اکتبر شوروی دارای الگو هستند؛ مرحله براندازی و تصفیه افراد جزو مهم ترین مراحل یک انقلاب است. در مرحله تصفیه افراد در انقلاب اسلامی همه مردم از همدیگر می ترسیدند و رافت اسلامی باعث زنده ماندن نیروها شده بود.


طائفه نوروز اضافه کرد: در ماجرای کودتای نوژه سپاه همدان اجازه کشتن 2 میلیون نفر را گرفته بود ولی کی این اتفاق در کشور افتاد؟ اگر تاریکی هایی در ذهن جوانان امروز کشور وجود دارد به خاطر این است که ما همه داستان انقلاب را برای آنها بازگو نکرده ایم.


وی در پایان با اشاره به ماجرای خنثی شدن کودتای نوژه خاطر نشان کرد: یک شب خلبانی که خودش نیز جزو نیروهای کودتای نوژه بود به منزل حضرت آقا می روند و ماجرا را برای ایشان توضیح می دهند؛ همین مسئله باعث شد بدون ریختن قطره ای خون این کودتا خنثی شود؛ نکته جالب این است که فرمانده این کودتا که حتی جیپ گشتی ما را نیز از بین برده بود توسط یک پیرمرد و دامادش دستگیر می شود.

 زمردیان: اصلا دلم نمی خواست در برنامه "ماه عسل" حاضر شوم


در ادامه محمد جعفر زمردیان مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان همدان و از آزادگان جنگ تحمیلی گفت: اتفاقی که در سال 65 برای من رخ داد، در واقع عنایت خداوند بود؛ چرا که پدر و مادرم ناشنوا هستند و برای آنها موضوع مفقودالاثری اصلا معنایی نداشت. اینکه شهیدی را بیاورند که تمام خصوصیات ظاهری اش مانند من باشد و هر دو در یک عملیات شرکت کرده باشیم واقعا لطف خداوند است.


وی با بیان اینکه 6 ماه بعد از اسارت من پیکر آن شهید را به خانواده ام تحویل دادند، ادامه داد: زمانی که از اسارت برگشتم اولین وظیفه ام کمک به سازمان های مربوطه برای شناسایی این شهید بزرگوار بود؛ در حالی که تنها عکسی که از آن شهید در دست داشتیم؛ همان عکسی است که از تلویزیون پخش شد.


آزاده دوران دفاع مقدس در پخش پایانی سخنان با بیان اینکه ما در دوران جنگ عراق و کویت آزاد شدیم؛ خاطر نشان کرد: به خاطر دارم که ساعت 12 شب به مرز خسروی رسیدیم؛ وقتی اسمم را به فرد ثبت نام کننده گفتم، وی با عجله از اتوبوس خارج شد و چند لحظه بعد چند پاسدار اسم من را بلند بلند می گفتند. من از ترس در اتوبوس پنهان شده بودم تا به دست پاسداران نیفتم!


وی در همین زمینه ادامه داد: زمانی که همراه با اسرای دیگر به همدان رسیدیم امام جمعه همدان به من گفت اگر خانواده ات برای استقبال نیامدند ناراحت نشو! من هم که از داستان آن شهید اطلاعی نداشتم پیش خود گفتم اگر آنها نیامدند، دوباره به اردوگاه عراقی بر می گردم! اولین بار که پدر و مادرم را دیدم، مادرم به سرعت دکمه های پیراهنم را باز کرد تا جای ماه گرفتگی ای که روی دستم وجود دارد را ببیند؛ آنها با دیدن این ماه گرفتگی اطمینان پیدا کردند که من پسرشان هستم.


زمردیان در پایان با بیان اینکه اصلا دلم نمی خواست در برنامه ماه عسل حاضر شوم، خاطر نشان کرد: تا الان در تلویزیون اصلا درباره خانواده های شهدا و اسرا صحبت نشده بود؛ این مسئله یکی از دلایل حضورم در برنامه ماه عسل بود؛ علاوه بر آن برای شناسایی آن شهید بزرگوار بر خودم واجب می دانستم که در آن برنامه شرکت کنم. خوشبختانه بعد از آن برنامه افراد زیادی با من تماس گرفتند و درباره آن شهید اطلاعاتی دادند؛ الان با یک خانواده به نتیجه قطعی رسیدیم و فقط مرحله انجام آزمایشDNN باقی مانده است.

 کاسبی: سال 67 نباید از فقر در جامعه صحبت می کردیم


در ادامه مراسم، محمد کاسبی، کارگردان و بازیگر سینما و تویزیون گفت: معلمی که در فیلم «شنا در زمستان» به تصویر کشیده شده؛ در واقع معلم سال چهارم دبستان خودم است؛ من تا سن 37 و 38 سالگی در نازی آباد زندگی می کردم و خاطرات آن روز، دست مایه ساخت این فیلم شد.

وی ادامه داد: زمانی که می خواستم فیلم «شنا در زمستان» را بسازم دوستانم را پیدا نکردم و مجبور شدم از بچه های کانون اصلاح برای بازی در این فیلم استفاده کنم؛ برای این کار بچه ها را 45 روز به بیرون از زندان آوردم و با آنها کار کردم.

کارگردان «شنا در زمستان» در پاسخ به سوال مجری که از او پرسیده بود ناراحت نمی شوید به شما بچه فقر بگوییم، اظهار داشت: نه، چرا که فقر همیشه در تاریخ وجود داشته و دارد؛ با این حال در آن دوران دوستانم در خانواده هایی زندگی می کردند که فقر در زندگی آنها بیداد می کرد.

کاسبی با بیان اینکه این فیلم را در یک سئانس در سینما آفریقا با تماشاگران بسیار کمی نشان دادند؛ افزود: این فیلم 3 سال منتظر پروانه اکران ماند و بعد از آن هم فیلم را غیرقابل اکران اعلام کردند؛ چون سال 67 نباید درباره فقر صحبت می شد در حالی که الان عده ای می گویند شکم مردم را سیر می کنند.
وی ادامه داد: پدرم قاری قرآن بود و به تبع من با قرآن و نهج البلاغه انس گرفته ام؛ اگر در قرن 21 دولتی به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر عمل کند، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه حل خواهد شد؛ ولی متاسفانه این کار انجام نمی شود.

کارگردان «شنا در زمستان» با اشاره به سکانسی از این فیلم خاطر نشان کرد: وقتی بچه روزنامه ای که نهج البلاغه در آن بود را پاره می کند، عکس شاه نیز پاره می شود؛ من انقلاب اسلامی را در این دیدم و امیدوارم ما بتوانیم در انقلاب اسلامی به نهج البلاغه و دستورات حضرت علی (ع) بیش از پیش عمل کنیم.

 طالب زاده: فیلم «پدر» باعث آشنایی من با کاسبی شد


در ادامه مراسم عصر خاطره با هنر مبارزه، نادر طالب زاده، کارگردان و مستندساز گفت: اولین باری که با محمد کاسبی آشنا شدم؛ در سفر به اسپانیا برای ساخت فیلم «پدر» بود؛ نکته جالب این سفر این است که بیشتر فیلم «پدر» در خاطرم مانده است تا خود سفر.

وی ادامه داد: خیلی از مردم بعد از دیدن فیلم «پدر» گریه کردند؛ زمانی که یک فیلم با کارگردان خوب و بازی خوب برای خارج به نمایش درآید، واقعا تاثیرگذار خواهد بود.

در پایان این مراسم از محمد کاسبی، پروین سلیحی، محمدجواد زمردیان و سعید طائفه نوروز با اهدای کتاب سال و تندیس عصر خاطره، تقدیر شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار