نشست خبری سازمان بسیج ورزشکاران؛

هدفمان تقویت معنویت و فرهنگ پهلوانی در ورزش است

رئیس بسیج ورزشکاران گفت: از اهداف مهم سازمان بسیج ورزشکاران ترویج منش و بصیرت پهلوانی است که توجهی به آن نشده است. به همین خاطر با توجه به اینکه روز 17 شوال روز فرهنگ پهلوانی نام گذاری شده ، این روز را به عنوان قشر بسیج ورزشکاران برگزیده ایم.
کد خبر: ۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳ - 21August 2013

هدفمان تقویت معنویت و فرهنگ پهلوانی در ورزش است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سازمان بسیج ورزشکاران در راستای گسترش مسائل فرهنگی ، تصمیم به ترویج اخلاق و مرام پهلوانی در ورزش گرفته است. حمید عابدی مسئول بسیج ورزشکاران در کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت نامگذاری روز 17 شوال به عنوان روز بسیج ورزشکاران تشکیل شده بود گفت:«فلسفه وجودی سازمان بسیچ ورزشکاران که از سال 80 در مجموعه ورزش شکل گرفت خلاء فرهنگی بود در این حوزه بود. البته با توجه به سیاست های بسیج که بیشتر آن روزها در عرصه نظامی شناخته می شد تشکیل این سازمان ابتدا با سوال هایی از سوی مسئولان سازمان تربیت بدنی سابق و کمیته ملی المپیک روبرو شد که پس از جلسات مشترکی که انجام دادیم این ابهام برطرف شد و آنها نیز حضور بسیج را به فال نیک گرفتند. در این مدت هم تعامل خوبی با وزارت ورزش و فدراسیون های ورزشی داشته ایم.»

عابدی ادامه داد:«در مدتی از شکل گرفتن سازمان بسیج ورزشکاران می گذرد اقدامات خوب و شایسته ای انجام شده است . متاسفانه به دلیل نتیجه گرا بودن مسئولان ورزش توجه به معنویت و مسائل فرهنگی غفلت هایی در این زمینه صورت گرفته تا بسیج به این مسئله ورود پیدا کند.»

مسئول بسیج ورزشکاران در ادامه با تشریح فعالیت های سازمان بسیج ورزشکاران گفت:«یکی از موضوعاتی که تا پیش از این در ورزش به آن توجهی نمی شد آشنایی ورزشکاران با فرهنگ دفاع مقدس بود . به هر حال با توجه به فشردگی کار ورزشکاران که درگیر اردو و مسابقه هستند از توجه به این مهم غفلت شده بود . در این زمینه بسیج به عنوان خط شکن وارد شد و هر ساله سازمان بسیج ورزشکاران در  غالب کاروان راهیان نور ، ملی پوشان رشته های مختلف ورزشی را به این مناطق اعزام می کند که اثرات مثبت زیادی داشته است.»

مسئول بسیج ورزشکاران افزود:«به عنوان مثال یوسف کرمی نذر کرده که هر سال در این کاروان شرکت کند و موفقیت هایش در ورزش را اول خدا و بعد حضور در شلمچه می داند. حتی چند سال پیش وقتی مربی تیم ملی با مرخصی کرمی موافقت نکرد از طریق آقای پولادگر ، ملی پوش تکواندوی کشورمان توانست مانند همیشه در کاروان راهیان نور شرکت کند.مورد دیگر هم بهداد سلیمی وقتی به این مناطق آمد از مسئولین انتقاد کرد که چرا وقتی در گذشته در آبادان یا شهرهای جنوب اردو داشتیم با توجه به فاصله کم این شهرها با مناطق عملیاتی ، برنامه ای برای بازدید و حضور آنها اندیشیده نشد تا از معنویت آن استفاده کنند.»

عابدی شناسایی شهدای ورزشکار را از دیگر برنامه های این سازمان دانست و اظهار داشت:« حدود 4500 شهید ورزشکار راشناسایی کرده ایم که در بین آنها چهره های شاخصی مانند شهید مجد کاپیتان تیم ملی جوانان ،شهید قوچانی مبدع طرح پومسه در ایران ، شهید قاضی بازیکن سپاهان و تیم ملی جوانان دیده می شوند. مدارک و اسناد این شهدا جمع آوری شده و هر ساله یادواره شهدای ورزشکار برگزار می شود. همچنین در نظر داریم در سال 94 کنگره شهدای ورزشکار را برگزار کنیم که دبیرخانه این کنگره تشکیل شده و به ریاست سردار مشایخی در حال برنامه ریزی است. شهید شاخص امسال ما شهید قاضی است که تمام برنامه های امسال ما حول این شهید ارجمند است.»

مسئول بسیج ورزشکاران در ادامه گفت:«هدف مهم دیگرسازمان بسیج ورزشکاران ترویج منش و بصیرت پهلوانی است که توجهی به آن نشده است. به همین خاطر با توجه به اینکه روز 17 شوال روز فرهنگ پهلوانی نام گذاری شده ، این روز را به عنوان قشر بسیج ورزشکاران برگزیده ایم . کمیته ترویج و اخلاق پهلوانی در همین راستا در سازمان بسیج ورزشکاران با ریاست آقای صفارزاده تشکیل شده که قرار است سند ملی مرام پهلوانی را برای ثبت ملی آماده کنند.»

عابدی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری بسیج درباره تحلیلش از عملکرد سازمان بسیج ورزشکاران در 11سالی که از تاسیس آن می گذرد گفت:«تلاش های زیادی صورت گرفته که معتقدیم در جامعه ورزشی تاثیرگذار بوده و جامعه ورزش حضوربسیج را پذیرفته . در این مدت تعامل های خوبی با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک داشته ایم. آقای صالحی امیری هم که به عنوان سرپرست وزارت انتخاب شده اند یک چهره فرهنگی هستند که از ایشان می خواهیم توجه ویژه ای به ظرفیت های بسیج در عرصه ورزش شود.»

در ادامه کنفرانس مطبوعاتی ، سردار صفارزاده درباره هدف جدید سازمان بسیج ورزشکاران برای ترویج فرهنگ پهلوانی  گفت:«بسیج به عنوان پرچمدار وارد عرصه شده است. ورزش ما تشنه اخلاق و مرام پهلوانی است ولی متاسفانه با توجه به فرهنگ غنی پهلوانی نتوانسته ایم آن را نهادینه کنیم . به همین خاطر در کمیته ای که تشکیل شده به دنبال این هستیم تا تا با تبیین فرهنگ پهلوانی ، نهادینه کردن آن و ترویج فضیلت های پهلوانی ، آن در ورزش کشور گسترش دهیم.»

صفارزاده با اشاره به مراسمی که از سوی سازمان بسیج ورزشکاران شنبه 2 شهریور مصادف با 17 شوال برگزار می شود گفت:«در این برنامه از آرم پهلوانی و کتاب مرامنامه پهلوانی رونمایی می شود. همچنین در این مراسم از 6 نفر از جامعه ورزش که بیشترین خلصت ها را در مرام پهلوانی دارند تجلیل می شود. یک مدیر ، 2 مربی و یک ورزشکار المپیکی ، یک ورزشکار پاراالمپیکی و یک بانوی ورزشکار مورد تقدیر خواهند گرفت. اهدای بازوبند پهلوانی به پهلوان بسیج هم از دیگر برنامه های این مراسم است . »

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار