تاکید وزیر ارشاد بر ایجاد ساختار متمرکز برای هدایت مسئولیت اجتماعی

«صالحی امیری» بر ضرورت ایجاد ساختار متمرکز برای هدایت مسئولیت اجتماعی در جامعه تاکید کرد.
کد خبر: ۲۲۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰ - 15February 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «سید رضا صالحی امیری» عصر (چهارشنبه) در کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی در دانشگاه خاتم افزود: مشکلات امروز جامعه ایران ناشی از عدم مسئولیت پذیری بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی است.

وی افزود: وجود آسیب های اجتماعی به دلیل عملکرد ما در گذشته های دور و نزدیک است. وجود آسیب هایی مانند طلاق، خشونت، اعتیاد، حاشیه نشینی و ... این پیام روشن را دارد که باید در این زمینه ها به مسئولیت اجتماعی بیش از پیش توجه داشته باشیم.

صالحی امیری ادامه داد: نیازمند رویکرد جدید برای احیای مسئولیت اجتماعی و پذیرش فرهنگ آن از طریق بنگاه های اجتماعی و اقتصادی هستیم.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به سطوح مختلف ایثار، افزود: شهادت عالی ترین سطح ایثار است ولی همه کسانی که برای توسعه جامعه از منافع فردی خود به نفع منافع اجتماعی می گذرند، ایثارگر هستند.

صالحی امیری تصریح کرد: فعالان بنگاه های اقتصادی، کارگران، اساتید، معلمان و ... که برای توسعه فرهنگ مسئولیت اجتماعی تلاش می کنند از جمله ایثارگران هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تحولات گسترده جامعه ادامه داد: بازنگری و بازشناسی در راستای مسئولیت اجتماعی ضروری است.

وی گفت: گسترش ترجیح منافع فردی به منافع جمعی به دلیل ضعف آموزش و فرهنگ پذیری در حوزه مسئولیت اجتماعی است.

صالحی امیری افزود: حجم و سرعت تغییرات در ایران به دلیل شبکه های اجتماعی و مجازی رو به افزایش است. عمق ، گستره و شدت این تغییرات به قدری است که برخی از جامعه شناسان از آن با عنوان زلزله یاد می کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این تغییرات، نیازمند ارائه مدل های جدید برای مدیریت و مسئولیت اجتماعی متناسب با تغییرات هستیم.

صالحی امیری با اشاره به شیوه های مختلف وقف از گذشته تا امروز، افزود: مفهوم مسئولیت اجتماعی در گذشته تبار روشن و با ارزشی دارد که نیازمند کار مطالعاتی بنیادی است.

وی گفت: همه نهادهای اقتصادی برای تولید کالا تلاش می کنند که به طور همزمان در کنار این تلاش ها باید مسئولیت پذیر هم باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رابطه اخلاق و فرهنگ با مسئولیت اجتماعی ادامه داد: نقطه آغاز مسئولیت اجتماعی مدرسه است.

وی با تاکید بر رویکرد انسجامی در حوزه مسئولیت اجتماعی، گفت: برای ایجاد مسئولیت اجتماعی در جامعه نیازمند ایجاد نظام قانونمند و منسجم در کشور هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش برای توزیع مسئولیت اجتماعی بر ضرورت انسجام مدیریتی، ساختاری و برنامه ای تاکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مسئولیت پذیری همه بنگاه های اقتصادی و اجتماعی کشور ضروری است زیرا از این طریق بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله فقر، نابرابری و تبعیض، بیکاری و ... کاهش می یابد.

وی افزود: دولت با توجه به اینکه حجم نیازها با حجم منابع درآمدی مطابقت ندارد، به تنهایی نمی تواند همه امور را انجام دهد. بنابراین بر سیاست واگذاری امور به بخش خصوصی و صنوف مرتبط تاکید دارد.

صالحی امیری افزود: نهادهای اجتماعی و مدنی دارای ظرفیت های بالایی در حوزه مسئولیت اجتماعی هستند که باید در تقویت آنها اهتمام ویژه داشت.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با واگذاری امور به صنوف مربوطه بیشتر مسئولیت سیاستگذاری، حمایت و نظارت را دارد زیرا معتقدیم که همه امور باید به نهادهای مدنی و غیر دولتی واگذار شود.

وی در عین حال تصریح کرد: مردم بیشتر از دیگران دلسوز خود و دیگران هستند؛ بنابراین باور نهادهای مدنی، اجتماعی و فرهنگی به معنای افزایش توسعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه مسئولیت اجتماعی، گفت: توسعه مسئولیت اجتماعی از مدرسه آغاز و به سطوح بالاتر ارتقا می یابد. بنابراین از طریق آموزش و رسانه به ویژه صدا و سیما می توان زیرساخت های توسعه مسئولیت اجتماعی را ایجاد کرد.

وی افزود: ریل فرهنگی مسیر رسیدن به نقطه تعالی مسئولیت اجتماعی است. قبل از هر چیزی باید به ساخت انسان فرهنگی توجه داشت زیرا اگر انسان ساخته شود، اقتصاد و سیاست هم ساخته می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه آسیب های اجتماعی محصول افول اخلاقی جامعه است، گفت: مبانی دینی و قرآنی نیز بر مسئولیت اجتماعی و پذیرش آن اشاره کرده است.

براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این مراسم، خانواده های شهدای آتشن شان حادثه پلاسکو و پژوهشگران این حوزه توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفتند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها