آخوندی در صحن علنی بهارستان:

بابت هر گونه قصور از سوی خودم و وزارت‌خانه در حادثه قطار پوزش می‌طلبم/ استیضاح تمرین مردم‌سالاری دینی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: بابت هر گونه قصور و کوتاهی از سوی دستگاه و حتی از سوی خودم در حادثه قطار تبریز-مشهد پوزش می‌طلبم.
کد خبر: ۲۲۷۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱ - 19February 2017
بابت هر گونه قصور از سوی خودم و وزرات‌خانه در حادثه قطار پوزش می‌طلبم/استیضاح تمرین مردم‌سالاری دینی است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که به منظور دفاع از خود در صحن علنی بهارستان حاضر شده بود، ضمن ادای احترام و آرزوی غفران برای جان‌باختگان در چند حادثه اخیر دلخراش در کشور، اظهار داشت:قطعاً این جلسه سخت و تاریخی به اینجا ختم نمی‌شود و در آینده نیز مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این موضوع می‌طلبد که من دقت در مطالبم را بیشتر کنم.

وی ادامه داد: در 3 ماه گذشته چندین حادثه غم‌ بار کام ملت ایران را تلخ کرد، به طوری که حادثه تصادف دو قطار در ناحیه «هفت خوان» دامغان که جان 49 نفر از هموطنان‌مان را گرفت و همچنین حادثه غم‌انگیز و تأسف‌بار آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو تهران که باعث جان باختن 4 هموطن و شهادت 16 تن از آتش نشانان عزیز و دلیر کشور شد و از سوی مقام معظم رهبری و دولت این آتش‌نشانان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و آخرین آنها راهدار فداکار «مهندس طلوعی مقدم» بود که به هنگام خدمت در شرایط سخت برف و بوران در گردنه «مبارک آباد» به افتخار شهادت نائل شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در اینجا ضمن ادای احترام و آرزوی غفران برای شهدا و جانباختگان عزیز و عرض تسلیت به خانواده این عزیزان و نزدیکان آنها و ملت ایران و همچنین نمایندگان آذربایجان، یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم و سایر دستگاه‌های اجرایی پوزش می‌طلبم. در اینجا نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب‌آوری سکونتگاه‌های ایران اعم از شهر و روستا در برابر سوانح طبیعی و مصنوعی بازاندیشی باید صورت بگیرد.

آخوندی تصریح کرد: در این عرصه باید تدابیر پیشگیرانه صورت بگیرد، در غیر این صورت احتمال وقوع سوانح برای انسان‌ها همواره وجود دارد. از این رو مهم رفتار سازمانی و شخصی ما است. از طرف دیگر ابتدا از نمایندگان مجلس که رنج استیضاح را متحمل شده و وزارت راه را رصد و مشکلات را بررسی کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از تمامی نمایندگان که پس از بررسی و تحقیق و تفحص از عملکرد وزارتخانه، از پیگیری استیضاح منصرف شدند سپاسگزارم. همچنین از تمام نمایندگان مجلس که از ابتدا با توجه ارزیابی مثبتی که از عملکرد وزارتخانه داشتند و به ویژگی های بسیار پیچیده عنایت کردند، نیز تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه به طور حتم استیضاح حق نمایندگان است، تأکید کرد: من از اینکه در این جایگاه قرار دارم، خشنودم و هیچ گلایه‌ای نداشته و با کمال افتخار در خدمت نمایندگان مجلس هستم و حتی آمادگی دارم هر ابهامی را تعیین کنم. به طور حتم استیضاح در ایران یک نمونه از تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه این مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می کشیم، بسیار خشنودم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قطعاً توجه به پسوند دینی در حوزه مردم سالاری دارای اهمیت است که قاعدتاً باید ساختار و محتوای آن را از بقیه دموکراسی‌ها جدا کنیم. آیاتی که خوانده شده ما را متوجه این معنی می‌سازد که ما نباید از جاده حق و انصاف خارج شویم و از خداوند درخواست دارم که تا پایان به عمل به آنها موفقیت بدارد. باز لازم به تاکید است که ما مردم سالاری را در ایران به اجرا می‌گذاریم که صفت ویژه و ممتاز آن رعایت ادب است.

آخوندی ادامه داد: در این دوره وزارت راه و شهرسازی، من 5 بار به نحوی از نمایندگان مجلس در دوره پیشین تاییدیه گرفتم به طوری که یک بار در روز رأی اعتماد و 3 باز نیز نمایندگان مجلس علنی از پاسخ به سوالات قانع شدند و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس گذشته توانستم اعتماد نمایندگان را به خود جلب کنم. از این رو من این موفقیت‌ها را ناشی از سیاست‌گذاری درست، مدیریت، سختکوشی، پرکاری، صداقت همکارانم می‌دانم و امیدوارم که برای ششمین بار پاسخ‌های من در دفاع از عملکرد این وزارتخانه که بزرگترین و پیچیده‌ترین وزارتخانه ایران است، برای شما نمایندگان این دوره نیز قانع کننده باشد.

وی افزود: شاید برای شما جالب باشد که معمولاً استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ به سوالات در نوبت‌های پیشین قانع کننده نباشد، حال نکته قابل توجه این است که چه در دوره قبل و چه دوره جدید من بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن یک کارت زرد، مستقیماً مورد طرح استیضاح نمایندگان قرار گرفتم، ولی در این عرصه شِکوه و اعتراضی نیست، از این رو هر وقت استیضاحی در یک وزارتخانه مطرح می شود معمولا توجه کارمندان و پرسنل به این مسئله معطوف می‌شود، از این رو در شرایط کنونی در وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه آن حدود 67 هزار کارمند مشغول فعالیت هستند و ما با ده ها مشاور و پیمانکار در ارتباط هستیم، از این رو وقتی استیضاح وزیر راه و شهرسازی مطرح می شود، بخشی از فعالیت های وزارتخانه تحت تاثیر قرار می گیرد،اما با این وجود تا آنجا که توان داشتم، تلاش کردم که موضوعاتی مانند بررسی برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 تحت تاثیر این مسائل قرار نگیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت جوی و برف و بوران در هفته اخیر، گفت: بنده با توجه به جریان استیضاح سعی کردم که از وظایف در وزارتخانه غفلت نکنم و وزارتخانه از مسئولیت اصلی خود منحرف نشود. در هفته‌ای که گذشت 300میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد و برای اجرا به هیأت دولت تقدیم شد و طرح آزادراه تبریز – مرند برای مشارکت ابلاغ شد.

آخوندی تصریح کرد: توسعه آزادراه شمال غرب کشور تا مرز بازرگان ابلاغ عمومی شد و فعالیت کارگاه‌ها با توجه به مساعد شدن وضعیت جوی بیشتر می‌شود و همچنین در هفته گذشته مصوبه مسکن اجتماعی به هیأت دولت تقدیم شد.

وی با اشاره به دو سفیر اخیرش به استان‌های کرمانشاه و زنجان گفت: نمایندگان استان زنجان مشاهده کردند که پروژه زنجان – قزوین در 4 قطعه فعال است و همچنین در جریان سفر به کرمانشاه از راه‌آهن کرمانشاه به مرز خسروی بازدید شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت فراکسیون امید و مستقلان ولایی از ادامه فعالیت آخوندی در کسوت وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: از این دو فراکسیون که حمایت خود را از ادامه فعالیت بنده اعلام کرده‌اند تشکر می‌کنم.

آخوندی با بیان اینکه رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل،مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل است، افزود: اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل، تغییر انگاره در این بخش است برای اینکه بتوان دید و تصویری وسیع نسبت به توسعه زیربناها در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه‌های موجود در دست اقدام 170هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: این میزان اعتبار مورد نیاز درحالی مطرح می‌شود که نمایندگان به حق خواستار فعالیت پروژه‌های زیربنایی دیگر که برای پیشرفت ایران اسلامی مورد نیاز است، هستند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: صرفا مبلغ پیش بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه 190 هزار میلیارد تومان است؛یعنی باید سالی 40 هزارمیلیارد تومان هزینه شود تا به اهداف برنامه ششم توسعه دست یافت،اما نکته مهم این است که در برابر این ارقام چه تدبیری باید اتخاذ شود که به اهداف برنامه ریزی شده در 1404 دست یابیم.

آخوندی با بیان اینکه 575 هزار میلیاردتومان ظرف مدت 8 سال باید برای توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود،افزود:مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سال جاری تا دوماه گذشته فقط 80میلیارد تومان بوده است؛یعنی رقمی شبیه صفر. در دو ماه گذشته هزار و 250 میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگر اضافه شد که هزار و 300 میلیارد تومان شد.همچنین دوهزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه صادر شد.

وی ادامه داد: با این وضعیت اعتبارات چگونه باید وزارتخانه اداره شود؟ باید نگاهی به بودجه 96 و اعتبارات تخصیص یافته به بخش وزارت راه و شهرسازی شود، تمام اعتبار طرح‌های عمرانی که در بودجه 96 پیش بینی شده 40 هزار میلیارد تومان است و کل رقم بودجه 360هزار میلیارد تومان است؛ یعنی به تدریج حجم طرح‌های عمرانی در بودجه حدود 10درصد کاهش پیدا کرده است که این وضع نشان‌دهنده این است که نمی‌توان با بودجه توسعه زیرساخت‌ها را انجام داد. مگر چه تصوری از درآمد نفتی وجود دارد؟ درآمد نفت چه میزان بیش از پیش‌بینی در بودجه 96 می‌شود؟

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان سرمایه‌گذاری با روند موجود در بخش حمل و نقل جاده‌ای،هوایی، دریایی وجود ندارد، اظهارداشت: باید گفتمان جدید اقتصادی در ایران وارد شود؛ البته این ارقام برای ناامیدی اظهارنمی‌شود بلکه گفته می‌شود تا با گفتمان جدید به اهداف دست یافت.

آخوندی افزود: برای دستیابی به تمام اهداف برنامه 5 ساله ششم توسعه و چشم انداز 1404 باید با انگاره جدید اقتصادی وارد شد،البته تکیه بنده به درآمدهای نفتی و بودجه کاهش یافته و به جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی روی آورده‌ام و در 3 سال اخیر 13 هزارمیلیارد تومان در بخش زیرساخت‌ها سرمایه گذاری غیردولتی جذب کردم که در تاریخ وزارتخانه چنین رقمی بی سابقه است.

وی با اشاره به اینکه 25 هزار میلیارد تومان نیز درزیرساخت‌ها از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است، گفت: اگر چنین اتفاقی رخ نمی‌داد و سرمایه گذاری بخش خصوصی و جلب آن اتفاق نمی‌افتاد در شرایط بی پولی و خشکسالی پولی کشور چنین سرمایه گذاری امکان پذیر نبود که این اتفاق نشان از تخصص، تدبیر، عزم و توجه به اقتصاد مقاومتی دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر شرایط فعلی در حوزه وزارتخانه را با سه سال پیش مقایسه کنیم می‌بینیم طی سه سال اخیر حدود 5 هزار و 530 کیلومتر راه اصلی به راه‌های کشور اضافه شده درحالیکه این رقم در 4 سال قبل حدود 4 هزار بوده است همچنین طی این سه سال حدود 7 هزار کیلومتر روکش آسفالت در جاده‌ها صورت گرفته درحالی که این رقم در سالهای گذشته حدود سه هزار کیلومتر بود.

آخوندی با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در وزارت راه و شهرسازی طی سه سال گذشته رخ داده و بررسی آن نیاز به دقت بیشتری دارد، با ارائه جدولی خطاب به نمایندگان گفت: ما در وزارتخانه 7 راه را برای تأمین منابع مالی به کار گرفته‌ایم و برای 318 هزار میلیارد تومان طرح در دو سال گذشته مذاکره کرده‌ایم، برای 264 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری یادداشت تفاهم امضا کردیم که بخش زیادی از آن قرارداد قطعی است.

وی یادآور شد: ظرف سه سال گذشته برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل 163 هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا شده آن هم بدون گرفتن تضمین از بانک مرکزی و این در شرایطی است که ما به عنوان نماینده و خدمتگذار مردم برای مذاکره با طرف‌های مقابل در مذاکراتی در شأن و قد و قواره مردم حضور می‌یافتیم یعنی مذاکرات ما برای گرفتن 4 لنچ کوچک و پایین دست نبود بلکه معتقد بودیم باید مذاکراتی که می‌کنیم در شأن ملت و برای رفع نیازهای اصلی ملت باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور بخش خصوصی در فرایند توسعه ناوگان ریلی، هوایی و دریایی کشور گفت: استفاده از بخش خصوصی در این بخش‌ها کار ساده‌ای نیست آن هم در شرایطی که ما در وضعیت مناسبی به سر نمی‌بریم و اینکه دیده‌ایم هزینه‌هایی که می‌کنیم برگرداندن آنها بسیار سخت است.

آخوندی با اشاره به نگاهش در خصوص مسکن مهر نیز خاطرنشان کرد: در طرح مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان بر ملت تحمیل شد و تلاش کردیم به سهم خود این بار را از دوش دولت برداریم ضمن اینکه تعهدات دولت را نیز پاسخ دهیم.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از توسعه بخش‌های ریلی کشور به دفاع انجمن‌های ریلی و مهندسی از عملکرد وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: دفاع این افراد ناشی از عملکرد مناسب وزارت بوده است، لذا وزارتخانه در این حوزه فعالیت‌های مناسبی انجام داده که به برخی ازآنها اشاره می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولین کار ما در حوزه ریلی اتصال ریلی ایران به تمام مرزها بود، گفت: اتصال ریلی به مرز اینچه برون، استارا، آذربایجان و غیره و بنادر مهمی چون امام خمینی از برنامه‌های ما بود و طبق پیامی که رهبر انقلاب از طریق یکی از دوستان در بازدیدی به بنده داده بود که تلاش کنید حجم بار از سمت کامیون به سمت ریل هدایت شود رامدنظر قراردادیم و امروز در شرایطی که پیش از این سه سال حجم بار ریلی حدود5 درصد بودامسال به 15 درصد رسیده است.

آخوندی مرمت خطوط ریلی را از دیگر اقدامات خود اعلام کرد و گفت: خطوط ریلی ایران بسیار قدیمی است و اکثر آنها تک خط هستند تلاش کردیم ضمن مرمت خطوط و بازسازی آنها خطوط جدیدی را اجرا کنیم که بین یزد و اصفهان حدود 500 کیلومتر خط ریلی با سرعت در حال اجراست که احتمالا در سال آینده به بهره برداری برسد. اجرای خط ریلی اندیمشک-اهواز از دیگر اقدامات ما در این حوزه بوده است.

وی افزود: 200 کیلومتر از خط ریلی کشور در بحث زاگرس انجام می‌شود که همه دوستان بر سخت بودن این مسیر و انجام آن متفق النظر هستند در کنار آن نوسازی و توجه به توسعه قطار حومه ای درحال اجراست وتلاش می‌کنیم در تهران با توسعه خطوط ریلی از میزان بار حمل و نقل‌ها از حومه به تهران جلوگیری کنیم تا آسایش و رفاه مردم بیشتر شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: 5 برنامه بزرگ ریلی در کشور تعریف شده که کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه از جمله انهاست و پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است. خط راه آهن تبریز مراقه نیز در حال انجام است و انشاءالله به زودی فعال می‌شود.

آخوندی با اشاره به اینکه در کنار اجرای خطوط ریلی توجه به خود لکوموتیو نیز مورد نظر است ادامه داد: با کمک شرکتهای دانش بنیان سیستم حمل و نقل الکترونیک با بالاترین استاندارد اروپا را در اختیار داریم و افزایش بهره برداری از آنها را در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم. افزایش بهره برداری از حجم قطار نیز مورد نظرماست به طوری که که قطار تهران مشهد امروز به 200 قطار افزایش یافته است.

وی با اشاره به تلاش‌های این وزارتخانه برای توسعه ایستگاه‌های قطار گفت: 150 نمازخانه را در ایستگاه‌های قطار مرمت کردیم و 27 نمازخانه احداث شده است و باید گفت اتفاقات زیادی در حوزه ریلی رخ داده است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور در بخش ریلی نیز اشاره کرد و افزود: قرارداد 700 واگن باری و 200 واگن باری دیگر را توسط دو کارخانه ایرانی مدنظر قرار داده‌ایم و 569 لکوموتیو به 702 لکوموتیو در سه سال اخیر افزایش یافته است البته ما در توسعه و تجهیز واگن‌ها هماهنگی کاملی با آقای نعمت زاده داریم و قرارداد اخذ 4 هزار و 900 واگن از سوی شرکت‌های ایرانی با تأمین مالی 100 درصد خارجی اخذ شده است.

آخوندی افزود: 2.5 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان جاده‌ای قرار داد با 5 شرکت ایرانی منعقد شده است و تلاش ما این است که وضعیت کامیون‌های باری را به حد استانداردهای جهانی برسانیم. هرچند اولویت ما در ابتدا توسعه ریلی بوده است. به طوری که قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان را قرارداد بستیم و ال سی باز شد که این مسئله فناوری جدیدی است و می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد.

وی ادامه داد: مبلغ دو میلیارد دلار برای برقی‌کردن قطار تهران مشهد فعال می‌کنم که با باز شدن ال سی گشایش‌های خوبی صورت خواهد گرفت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه راه‌ها ایران را به 10 کریدور تقسیم کردیم تا هیچ نقطه‌ای از توسعه غافل نماند و 10 شبکه توسعه‌ای پیش بینی کردیم. آزاد راه تهران شمال که به افسانه تبدیل شده بود با سرعت فراوانی در حال انجام است و به 11 قطعه تقسیم شده که قطعه اول آن 80 درصد پیشرفت داشته است و با مدیریت و تدبیر در حال تکمیل است.

آخوندی با اشاره به فعالیت پروژه‌های عمرانی 16 آزاد راه در کشور به صورت همزمان گفت: هیچ زمانی در کشور دو آزادراه در کشور انجام نمی‌شد اما امروز 16 ازادراه در کشور به صورت همزمان در حال فعالیت به طوری که تنها در ازادراه تهران 15 هزار نفر در حال کار هستند و بیش از 5 هزار ماشین سنگین فعالیت می‌کنند آن هم در شرایط خشکسالی مالی کشور که همراهی بخش خصوصی را در این مسیر شاهد هستیم

وی در ادامه با بیان اینکه جلب سرمایه گذاری به حوزه ریلی و آزادراه ختم نمی‌شود گفت: در حوزه هوایی نیز فعالیت های خوبی انجام شده است البته باید گزارشی از وضعیت ناوگان هوایی کشور ارائه کرد. در کشورما بیش از 60 فرودگاه وجود دارد که تنها 9 فرودگاه، فعال است. البته این 9 فرودگاه نیز نیاز به بازسازی ساختارهای زیرساختی دارد و حتی برخی ازآنها نیازمند نوسازی کامل هستند. اینکه همه ما از تأخیرها و نبودن ناوگان هوایی مطمئن گلایه داریم، به همین دلیل است که فرودگاه های ما وناوگان هوایی ما نوسازی نشده‌اند لذا برای این منظور باید برنامه‌هایی در نظر گرفت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور بخش خصوصی در نوسازی و توسعه فرودگاه‌های کشور افزود: فرودگاه امام با کمک بخش خصوصی توسعه پیدا کرد و ترمینال فرودگاه کرمان نیز با بخش خصوصی درحال مذاکره است لذا وزارت راه و شهرسازی می‌داند که با اکتفا به بودجه‌های دولتی نمی‌شود نیازهای این ناوگان را برطرف کرد، لذا در صنعت هوایی که زیرساخت‌های آن به شدت قدیمی و فرسوده هستند می‌توان با بخش خصوصی تغییرات اساسی را صورت داد.

وی با بیان اینکه مدت‌هاست درکشور سرمایه‌گذاری درحوزه زیرساخت‌ها صورت نگرفته است،گفت:سرمایه‌گذاری به خصوص در حوزه صنعت هوایی بسیار گران است، امروزه 16 ایستگاه راداری و 14 رادار در کشور وجود دارد که همه عمر مفیدشان را طی کرده‌اند، این رو توانستیم 3 رادار وارد کشور کنیم که یکی از این رادارها وارد و در حال نصب است، همچنین 800 میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده، منابعی هم برای تأمین زیرساخت‌های آتش‌نشانی در فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است به نوعی که سال گذشته 12 ایستگاه مدرن سفارش داده شد.

وزیر راه خاطرنشان کرد: 40 سال است باندهای فرودگاهی مهرآباد تعمیر و مرمت نشده است، بنابراین نیاز به نوسازی زیرساخت‌ها وجود دارد؛ وزارت راه و شهرسازی برهمین مبنا اقدامات نوسازی زیرساخت‌ها را هیچگاه متوقف نکرده همان‌گونه که طرح توسعه در فرودگاه زاهدان و بندر چابهار را دنبال کرد.

آخوندی درباره گزارش سانحه حوادث گفت: از نمایندگان مجلس درخواست دارم توضیحات آقای حسن بیگی نماینده دامغان که حادثه ریلی در حوزه انتخابیه ایشان اتفاق افتاد را بشنوند. ایشان از اولین روز تا آخرین روز حادثه پیگیر این اتفاق ناگوار بودند و اطلاعات کاملی درخصوص این حادثه دارند و حداقل می‌توانند به عنوان یک شاهد مستقل در این خصوص توضیحات را به نمایندگان مردم در خانه ملت ارائه کنند.

وی با اشاره به گزارشی از سانحه تصادف قطار تبریز-مشهد در منطقه «هفت خوان» استان سمنان و سوء تعبیرهایی از سخنانش طی این فاجعه، اظهار داشت: آقای حسن بیگی نماینده دامغان گزارش کاملی از این ماجرا دادند، اما من واقعا شرمنده هستم. چنین سوء تعبیرهایی از سخنان بنده در جریان ماجرا رخ داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بنده در روز حادثه بلافاصله پس از تشکیل شورای مدیریت بحران در سمنان جلسه‌ای را تشکیل دادم، گفت: پس از اینکه از جلسه بیرون آمدم، خبرنگار درباره نتایج جلسه از من سوال کرد که من گزارشی از اقدامات صورت گرفته و اقدامات در حال انجام ارائه دادم و ضمن تسلیت به خانواده‌ها اعلام کردم به دیدار مصدومان خواهیم رفت، اینکه این کار اضافه‌ای نیست، بلکه وظیفه ماست، در حالی که این مسافران خودشان بیمه هستند، اما کمترین وظیفه ما به عنوان مسئول این است که به آنها خدمت کنیم، اما این حرف منطقی بنده به نوع دیگری تعبیر شد و گفتند که وزیر گفته این افراد بیمه هستند و بیمه خسارات و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

آخوندی با اشاره به اینکه کتباً از خانواده‌ها و داغداران این حادثه و هم میهنان آذری زبان بابت این سوء برداشت عذرخواهی کردم، تصریح کرد: خدمت ما به مردم و هم میهنان وظیفه است و کار اضافه ای نیست. الان هم بابت این مسئله دوباره عذرخواهی می‌کنم. عذرخواهی از مردم و رفع سوءتفاهم‌های ایجاد شده کار سختی نیست و مسئولان همواره باید بابت کوتاهی‌ها از مردم عذرخواهی کنند. در حال حاضر نیز اگر لکنتی بر زبان مردم بوده است باز هم از مردم عذرخواهی می کنم.

وی درباره استعفایش به دلیل حادثه قطار نیز گفت: بنده شنبه اول صبح پس از واقعه به سر کار که آمدم با توجه به ابعاد حادثه، خدمت آقای جهانگیری عرض کردم که متنی را به عنوان استعفا نوشته‌ام. آقای دکتر پورسیدآقایی نیز این کار را انجام داد و گفت چون این حادثه در حوزه ریلی رخ داده و بنده مسئولیت ریلی را بر عهده دارم، بنده باید استعفا دهم و وزیر به غیر از حوزه ریلی حوزه‌های دیگر را تحت نظر دارد، لذا هر دو متن استیضاح به آقای جهانگیری اعلام شد و ایشان ساعت 14 همان روز با بنده تماس گرفتند و گفتند آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند استعفای مدیرعامل شرکت راه‌آهن اکتفا می‌کند و شما کار خود را انجام دهید، لذا وقتی بالاترین مقام اجرایی در این خصوص تصمیم گرفت، بنده وظیفه داشتم با جدیت تمام به ادامه کار خود در این حوزه بپردازم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: بیانیه کمیسیون عمران را در خصوص این حادثه همه شما نمایندگان شنیدید که درآن آمده بود هیچ مسئولیتی در این فاجعه از سوی وزیر دیده نمی‌شود وهمچنین گزارش کمیسیون بررسی حادثه درصحن قرائت شد لذا ازنمایندگان و همکاران می‌خواهم در این خصوص به دقت به مسائل توجه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار