به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، ابوالفضل حسنبیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه اول اسفند) قوه مقننه در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: ما نمایندگان در برابر قرآن کریم قسم یاد کردهایم که به وظایف خود به دقت عمل کنیم و ما قانونگذار هستیم و باید به وظیفه نظارتی خود به نحو احسن عمل کنیم.
وی ادامه داد: آنچه که در این جلسه استیضاح مطرح میشود، براساس وظایف نمایندگی است.
عضو کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس با اشاره به جزئیات حادثه ریلی در منطقه هفت خوان سمنان، گفت: بنده زمان حادثه از دامغان به سمت تهران در حال حرکت بودم که با مشاهده دود سیاهی در منطقه با فرماندار تماس گرفته و وی به بنده اعلام کرد که دو قطار در منطقه هفتخوان سمنان به یکدیگر برخورد کردهاند که بنده نیز سریعا به محل حادثه رفتم.
حسنبیگی در تشریح چرایی رخداد حادثه هفتخوان سمنان تصریح کرد: اولین قطار به دلیل شیب آن منطقه پس از ترمزهای مکرر، ترمزهایش یخ میزند و به ایستگاه کنترل اعلام میکند که با نقص فنی مواجه شده و در این منطقه توقف کرده است.
وی با بیان اینکه 6 مرکز قطار را در یک مسیر کنترل میکنند، ادامه داد: اولین مرکز، مرکز الکترونیک است که اگر مشکلی پیش بیاید به لوکوموتیوران اعلام میکند آن مسیر مسدود است.
عضو کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس ادامه داد: دومین مرکز، مرکز کنترل مرکزی است که در دو جا قرار دارد که یکی در تهران و دیگری در شاهرود است.
حسنبیگی تصریح کرد: پس از اتفاق رخ داده در مرحله اول مسئولیت ما این بود که اقدامات اولیه را برای نجات حادثهدیدگان انجام دهیم و سپس به بررسی علت حادثه بپردازیم.
وی ادامه داد: پس از اقدامات اولیه و اعزام مصدومان به بیمارستان به دنبال مسببان حادثه رفتیم که مشخص شد اتفاقات عجیب و غریبی در این حادثه رخ داده است.
عضو کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس گفت: پس از شنیدن اظهارات مدیران کل استانی متوجه شدیم آنچه که گفته میشود با آنچه که در مانیتورها ثبت شده مغایرت دارد.
حسنبیگی با بیان اینکه پس از توقف قطار اول در ایستگاه هفتخوان و اعلام به مرکز کنترل شاهرود قطار دوم نیز پس از اجازه عبور از سوی فرد کنترل کننده مرکز راهی میشود و در منطقه با قطار متوقف شده برخورد میکند، گفت: در زمان برخورد دو قطار به یکدیگر، قطاری که در حال حرکت بوده حدود 117 کیلومتر سرعت داشته، اما به دلیل اینکه سر پیچ بوده واگنها از ریل خارج میشوند و تلفات جانی کمتر میشود.
وی افزود: پس از بررسیها قاضی پرونده اعلام کرد این حادثه عمدی نبوده و خطای انسانی در آن دخیل بوده است.
عضو کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس درباره انتقادات به سیستم کنترل و اینکه در چند سال گذشته خطاهای زیادی داشته است، گفت: قرارداد خرید این دستگاهها از سال 1383 منعقد شده و در سال 86 و 87 نصب آنها عملیاتی شده است.
حسنبیگی تصریح کرد: پس از رخ دادن این حادثه برخی اعلام کردند این دستگاهها معیوب است و باید جمعآوری شود و دستگاههایی به ارزش 7 میلیارد تومان از آمریکا وارد کنیم که منابع مالی آن نیز از پولهای بلوکه شده در آمریکا تامین شود.
وی با بیان اینکه پس از بررسیها بنده نامهای محرمانه به رئیسجمهور ارسال کرده و در آن اعلام کردم پشت این موضوعات و خرید دستگاههای مرکز کنترل از آمریکا مافیایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بنده در آن نامه اعلام کردم رئیسجمهور نباید تسلیم مافیا شود که رئیسجمهور دستور رسیدگی به این موضوع را دادند و رونوشتی از نامه ارسال کرده به رئیسجمهور را نیز به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردم.
عضو کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس تصریح کرد: پس از بررسیها مشخص شد که مدیرعامل راهآهن که استعفا داد مقصر نبوده است.
حسنبیگی با بیان اینکه باید خط آهن تهران مشهد دو خطه شود، اظهار کرد: برای این منظور 20 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که مجلس باید آن را تامین کند.
وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی یکی از پاکترین وزارتخانههاست، گفت: مجموعه اطلاعاتی که به ما رسیده برخیها نادرست است.