زرگر درگفت‌و گو با دفاع مقدس:

رمان، ادبیات مناسبی برای انتقال مفاهیم جنگ است

نویسنده کتاب "یک لحظه شوکه شدم" گفت: رمان ادبیات مناسبی برای انتقال مفاهیم جنگ است، زیرا با ذائقه مخاطب امروز سازگاری و همخوانی دارد. البته نباید هنر نویسنده را در نوشتن رمان فراموش کرد.
کد خبر: ۲۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷ - 02July 2014

رمان، ادبیات مناسبی برای انتقال مفاهیم جنگ است

غلامحسین زرگر نویسنده کتاب "یه لحظه شوکه شدم" در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از دوستان، مصاحبه و مکتوب کردن خاطرات من را بر عهده داشت که پس از 20 ساعت مصاحبه، ادامه کار را خود بر عهده گرفته و خاطرات را به صورت خود نوشت مکتوب کردم.

 وی افزود: این کتاب در سه بخش طفولیت در سیستان، تحصیل در زاهدان، دیپلم و استخدام در ارتش به عنوان افسری از سال 60 تا 72 و حضور در مناطق عملیاتی به مدت 10 سال و بخش آخر مربوط به پس از بازنشستگی است.

وی با بیان اینکه این کتاب به صورت تاریخ شفاهی نوشته شده است، تصریح کرد: یک لحظه شوکه شدم خاطرات مناطق عملیاتی شمالغرب، غرب و جنوب را به صورت تاریخ شفاهی از زبان فرمانده گروهانی که خود به صورت مستقیم در جنگ حضور داشته است بیان می کند. من تمام آلام، دردها و مشقتهای این ده سال را از محاصره تا مشکلات و درگیرها را در کتاب بیان کرده ام و گفتن حقایق به صورت جزء به جزء یکی از ویژگیهای تاریخ شفاهی است.

زرگر ادامه داد: تاریخ شفاهی یکی از ابزارهای مناست برای انتقال مفاهیم است که اگر خوب تبیین شود و نویسنده مخاطب شناس باشد، در ترویج مفاهیم مناسب است.

نویسنده کتاب "یک لحظه شوکه شدم" خاطرنشان کرد: در این بین رمان ادبیات مناسبی برای انتقال مفاهیم جنگ است، زیرا با ذائقه مخاطب امروز سازگاری و همخوانی دارد. البته نباید هنر نویسنده را در نوشتن رمان فراموش کرد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از کتابهای دفاع مقدس نظر شما را به خود جلب کرده است، بیان کرد: کتابی که بر اساس وجدان بیدار ، بدون توجه به قشر خاصی حقایق جنگ را بازگو کند قطعاً مخاطبان از ان استقبال بیشتری می کنند. در بین کتب خوانده شده، کتاب اطلس نبردهای ماندگار(عملیات نیروهای زمینی در هشت سال دفاع مقدس؛ شهریورماه 1359 - مردادماه 1367 ) از جمله کتاب هایی بوده که در آن اعداد و ارقام تحریف نشده  و به نوعی درست بیان شده است.

زرگر با بیان اینکه نباید تاریخ جنگ را تحریف کرد، اضافه کرد: در بسیاری از کتب، رمانها و داستانهای دفاع مقدسی غلو دیده میشود که همین باعث کاهش تعداد مخاطبان می شود، باید توجه شود که جامعه امروز به دنبال حقایق جنگ است.

یادآور می شود، «یک لحظه شوکه شدم» از سوی «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس- مرکز ملی اسناد پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس» با شمارگان دو هزار نسخه، قطع رقعی، 260 صفحه و مصور  در بهار 1393 منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها