مشاور معاون اول رئیس جمهوری تشریح کرد

اثرات مثبت واگذاری طرح‌های توسعه‌ای در کشور به متخصصان داخلی

پیشرفت شرکت‌های خارجی در فازهای پارس جنوبی در ماه ۱/۴درصد بود؛ اما وقتی توسعه پارس جنوبی به‌واسطه تحریم‌ها به متخصصان داخلی واگذار شد، متوسط پیشرفت در ماه به ۱/۸درصد رسید.
کد خبر: ۲۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹ - 02July 2014

اثرات مثبت واگذاری طرح‌های توسعه‌ای در کشور به متخصصان داخلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، سردار «رستم قاسمی» مشاور معاون اول رئیس جمهوری و فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) عصر دیروز در همایش سه دهه مدیریت جهادی در عرصه اقتصاد کشور که در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد، مولفههای توسعه اقتصاد مقاومتی را کیفیت، سرعت و قیمت پایین دانست و بیان کرد: در حالی که برخیها عنوان میکنند سرعت بخشیدن به کار موجب کاهش کیفیت میشود، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در اتمام پروژههای خود که با کیفیت و زمان کم به اتمام رساند، نشان داد با مدیریت جهادی و سرعت بخشیدن به کار میتوان کارها را با کیفیت و قیمت پایین انجام داد.

وی با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: تا قبل از ورود قرارگاه به عرصه احداث تونل، کار در این عرصه توسط خارجیها صورت میگرفت و قیمتهای احداث تونل نیز بسیار بالا بود؛ ولی زمانی که قرارگاه مسئولیت احداث تونل انتقال آب کرج به تهران را به طول حدود ۴۰ کیلومتر عهدهدار شد توانست قیمت احداث تونل را در کشور کاهش دهد.

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) یاد آور شد: در احداث این تونل ابتدا پیشبینی ما این بود که بتوانیم در ماه ۳۰۰ متر تونل حفر کنیم؛ بر همین اساس تصورمان این بود که قیمت ارایه شده با ضرر همراه خواهد بود؛ اما وقتی وارد کار شدیم و توانستیم بهطور متوسط در ماه ۱۰۰۰ متر حفر کنیم، این پروژه با ۵۰ درصد سود تمام شد. 

وی با بیان اینکه سرعت در کار موجب کاهش قیمت شد، عنوان کرد: زمانی که شرکتهای خارجی در فازهای پارس جنوبی حضور داشتند با وجود آن که همه چیز حتی دستکش کارگران را هم از خارج وارد میکردند متوسط پیشرفت کاریشان در ماه ۱/۴درصد بود؛ اما وقتی توسعه پارس جنوبی بهواسطه تحریمها به متخصصان داخلی واگذار شد، متوسط پیشرفت در ماه به ۱/۸ درصد رسید.

وزیر نفت دولت دهم یادآور شد: در صنعت پالایشگاه پمپهای متعددی وجود دارد که یکی از این پمپهای بزرگ پالایشگاه به علت خرابی نیاز به تعویض داشت؛ اما علیرغم آن که پمپ را خریداری هم کرده بودیم به علت تحریمها به ما تحویل نمیدادند؛ به همین خاطر کار ساخت آن را به متخصصان داخلی سپردیم و توانستیم آن را نصب کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

وی اضافه کرد: پس از وضع تحریمها اعلام کردند یک نوع کالای شیمیایی درون چاهی فقط برای سه ماه موجودی داریم به همین علت باز هم برای تأمین این نوع کالا، به متخصصان داخلی رجوع کردیم و با سفارشی که به دانشگاههای تهران، شیراز و جهاد دانشگاهی دادیم توانستیم سه ماهه این کالا را به مقدار مورد نیاز تولید کنیم.

سردار قاسمی با اشاره به اینکه در وزارت نفت برای تولید دهها قلم کالا با گروههای مختلف سند امضاء کرده و برای تولید آنها تاریخ هم تعیین کردیم، گفت: در پالایشگاههای نفت از ۲۸۰ نوع پمپ استفاده میکنیم که یک نوع آن پمپ LPG ساخت ژاپن بود؛ اما چون تنها سازنده این نوع پمپها ژاپن بود و این کشور هم به علت تحریم، قطعه مورد نظر را تحویل نمیداد، نیازمان را با استفاده از متخصصان داخلی برطرف کردیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار