علل پیشرفت داعش در عراق

از خیانت فرماندهان بعثی ارتش عراق تا باج‌خواهی سیاستمداران از نوری المالکی

برخی از سیاست‌مداران عراق که مسئولیت‌هایی را بر عهده داشتند، برای بدست آوردن قدرت و اموال بیشتر، فضای عمل برای داعش را با رفتارها و سخنانشان فراهم کردند. آنها با این امید که نوری مالکی برای دفع شر داعش، اختیارات فراتر از قانون را به این مسئولین و سیاستمداران بدهد، تبلیغات سنگینی ضد ارتش عراق کردند.
کد خبر: ۲۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴ - 04July 2014

از خیانت فرماندهان بعثی ارتش عراق تا باج‌خواهی سیاستمداران از نوری المالکی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مشرق، پیشروی سریع گروه داعش در عراق، بسیاری از مردم جهان را غافلگیر کرد، گروهی چند ده هزار نفری بدون داشتن تانک و جنگنده، چندین استان عراق را در عرض چند روز اشغال کرد، این پیشروی سریع دلایلی را داشت که به برخی از آنها اشاره میکنیم:

قدرت اطلاعاتی بالای داعش

تعدادی از فرماندهان رده بالای داعش را افسران سرویس اطلاعاتی رژیم صدام تشکیل میدهند، به همین خاطر داعش توجه زیادی را بر روی فعالیتهای اطلاعاتی کرده است و بخشهایی از داعش تنها بر روی کارهای اطلاعاتی متمرکز شدهاند.

داعش سعی بر این کرده است که توی جبههٔ مقابلش نفوذ اطلاعاتی داشته باشد، به همین دلیل است داعش هنگام حمله به شهرها و پایگاههای نظامی اطلاعات کامل را از آن مناطق دارد، از سوی دیگر داعش با نفوذ اطلاعاتی در جبهه مقابلش توانسته است که همدستانی را در میان جبهه مقابلش پیدا کند و این افراد داعش را در پیروزی یاری میکنند.

تمرکز داعش بر روی فعالیتهای اطلاعاتی سبب شده است که این گروه بتواند با یک نیروی نهچندان زیاد و درگیریهای محدود، مناطق و شهرهای زیادی را اشغال کند، این پیروزیها صرفا هم به عراق محدود نبود، بلکه در سوریه هم داعش توانسته است با نیروی نهچندان زیادی، پیروزیهای بزرگی را در نبرد با جبهه النصره، جبهه اسلامیه و ارتش آزاد در استانهای مختلف کسب کند.

فرماندهان بعثی در راس ارتش عراق

صدام حسین در زمان حکمرانی بر عراق در عرض سالهای متوالی ارتشی را پایهریزی کرد که تمام ردههای فرماندهی آن را نیروهای بعثی بر عهده داشتند، پس از اشغال عراق ارتش عراق منحل اعلام شد و ارتش جدیدی در این کشور تاسیس شد، اما نیروهای اشغالگر آمریکایی به بهانه ارتباط نیروهای شبه نظامی مخالف صدام همچون سپاه بدر با ایران، مانع ورود نیروهای عضو این گروهها به ارتش جدید عراق شدند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی با فشار به حکومت عراق، اصرار کردند که برای اداره ارتش جدید عراق، افسران ارتش صدام فراخونده شوند و اینگونه شد که فرماندهان ارتش صدام، دوباره در عصر جدید اداره ارتش جدید عراق را بر عهده گرفتند.

افسران بعثی که به ارتش جدید عراق وارد شدند، اعتقادی به نظام جدید عراق نداشتند، از سوی دیگر این افسران که در رژیم گذشته به ظلم و ستم عادت کرده بودند، در ارتش جدید عراق هم به اختلاس و فساد اقتصادی مشغول شدند، گسترش فساد اقتصادی در ردههای ارتش سبب شد که نه فرماندهان توان ایستادگی در برابر داعش را داشته باشند، نه سربازانی که فساد و ناعدالتی را از جانب فرماندنشان میدیدند، انگیزهای برای مقاومت داشته باشند.

تبلیغات سیاستمداران قدرتطلب بر ضد ارتش عراق

برخی از سیاستمداران عراق که مسئولیتهایی را بر عهده داشتند، برای بدست آوردن قدرت و اموال بیشتر، فضای عمل برای داعش را با رفتارها و سخنانشان فراهم کردند، آنها با این امید که که «نوری مالکی» نخست وزیر عراق برای دفع شر داعش، اختیارات فراتر از قانون را به این مسئولین و سیاستمداران بدهند، تبلیغات سنگینی را ضد ارتش عراق کردند.

مسئولی همچون اثیل نجیفی استاندار موصل در ماههای اخیر در رسانهها مدام بر این طبل میکوبید که ارتش عراق، یک ارتش شیعی است و باید از شهر موصل خارج شود، این در حالی بود که اکثریت نیروهای ارتش عراق در استان موصل از اهل سنت بودند و نیروهای شیعه در اقلیت بودند.

تبلیغات منفی برخی از سیاستمداران عرب عراق ضد ارتش عراق سبب شد که داعش نیروی بیشتری را بتواند جذب کند و از سوی دیگر سربازان ارتش عراق هم با این تبلیغات روحیهشان تضعیف شد، البته این سیاستمداران همزمان با حمله داعش به استان موصل دست به دامان ارتش شدند، اما دیگر زمان گذشته بود و آنها با از دست دادن تمام قدرتشان، مجبور به فرار از شهرهایی همچون موصل شدند.

ناآرامیها در سوریه

درگیریها در سوریه بین ارتش این کشور و گروههای مسلح سبب شد که کنترل بخش وسیعی از مرزهای مشترک عراق و سوریه از دست دولت سوریه خارج شود، از سوی دیگر کنترل این مرز طولانی برای نیروهای نظامی عراق دشوار بود، اینگونه شد که قاچاق سلاح و مهمات از سوریه به عراق در یک سال اخیر شدت گرفت و سلاحهایی که دولتهای غربی در اختیار مخالفین به اصطلاح معتدل سوریه قرار داده بودند، از عراق سر درآوردند و داعش با این سلاحها به جنگ ارتش عراق رفت.

پیشرویهای گروههای مسلح در سوریه سبب شد که اعضای جریانهای تکفیری و بعثیها روحیه بگیرند و این فکر را در جمعهای خودشان مطرح کنند که اگر گروههای مسلح در سوریه توانستهاند پیشروی کنند، ما هم میتوانیم که ارتش عراق را شکست بدهیم و بر شهرهای عراق مسلط بشویم، به همین دلیل تمایل به نبرد مسلحانه در بین جریانهای تکفیری و بعثیها شدت گرفت.


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار