در مراسم گرامی‌داشت فصلنامه «اباختر» عنوان شد؛

توجه به تحکیم وحدت ملی مزیت «اباختر» است

آخرین برنامه عصر کتاب سال 1395 به تجلیل و گرامی‌داشت فصلنامه «اباختر» به سردبیری محمد علی مهدوی امیری اختصاص داشت.
کد خبر: ۲۳۰۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰ - 05March 2017
توجه به تحکیم وحدت ملی مزیت «اباختر» استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، عصر كتاب ويژه گرامی‌داشت بیستمین سال انتشار فصلنامه «اباختر» به مدیریت و سردبیری «محمدعلی مهدوی امیری» و رونمایی از کتاب اباختر در سرای كتاب موسسه خانه كتاب برگزار شد.

«مجید غلامی جلیسه» مدیر عامل خانه کتاب با بیان اینکه پایتخت نشین‌ها خودشان را مرکز همه کوشش‌های عرصه فرهنگ و سیاست می‌دانند، افزود: غافل از اینکه بزرگوارانی هستند که یک تنه بار تمدن فرهنگ یک منطقه را به دوش می‌کشند.

وی بیان کرد: از آنجایی که در سلسله برنامه‌های عصر کتاب از نشریات تشکر می‌کنیم، تلاش کردیم در برنامه عصر کتاب از مجلات برتر تجلیل کنیم. اباختر تلاش گسترده‌ای برای تمدن و فرهنگ مازندران است‌. دیده نشدن کار فرهنگی شهرستان‌ها برعهده ما اهالی فرهنگ است که ایران را در تهران می‌بینیم.

مدیر عامل خانه کتاب افزود: نشریاتی مانند اباختر نقش تعیین کننده‌ای در تهییج حس ملی برای شناختن فرهنگ ملی و مذهبی دارند.

«موسوی گرمارودی» شاعر کشورمان نیز در این مراسم اظهار داشت: از چند نظر پیوند قلبی داشتم. نسبت مادری و پدری من باعث این پیوند شده است. اگر جلد اول رجال بیهقی مهدوی را ببینید در می‌یابید ایشان چه دانشمند گرانقدری است.

وی علت مداومت در کار فرهنگی را بزرگی روح انسان دانست و گفت: منشا اصلی برای مداومت در کار فرهنگی روح بزرگ و مهربانی است.

«ناصر همایون» نیز با بیان اینکه اباختر از مجلات برتر کشور است، اظهار داشت: اگر تاریخ، جغرافیا و رجال مازندران را نشناسیم، نمی‌توانیم درباره ایران حرف بزنیم. معرفی گذشته مازندران باعث امیدبخشیدن به نسل آینده خواهد شد.

وی گفت: هیچگاه در مقالات نوشته شده در فصلنامه اباختر مازندران غیر از ایران وجود نداشته است. در دورانی که بسیاری تلاش دارند قومیت‌ها را جدای از ایران بدانند ما باید تا جایی که می‌توانیم حقیقت را بگوییم چون ما در فرهنگ پس از انقلاب تلاش های زیادی شده است.

«سید عباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد اظهار داشت: جرقه تجلیل از اباختر در ساری و در مرکز مطالعات ایران رخ داد. آقای مهدوی هم بخاطر اباختر مهم است و هم به دلیل شخصیت چند وجهی خود که فرهنگنامه نویس برتر است.

وی گفت: مهدوی یک بیهقی‌شناس خوب است، که بیش از یک دهه از عمر خود را در این راه گذاشته است. مرکز مطالعات شناسی ایران، انتشارات و انجمن ادبی ایشان همگی اتفاقات خوبی است که بر محور مهدوی انجام شده است.

صالحی فصلنامه اباختر را یک پدیده دانست و بیان کرد: اینکه 20 سال یک مجله تداوم و رشد داشته باشد و به مجموعه مرجع تبدیل شود اتفاق مهمی است. در حوزه ایران شناسی گنجینه غنی در اباختر جمع آوری شده است.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد گفت: مطالعات مهم در وحدت ملی مزیت فصلنامه اباختر است که هیچ پژوهشگری از آن بی نیاز نیست. مزیت کتابشناسی نیز بحث مورد توجه در این فصلنامه خواهد بود. خیلی از کتاب‌های خوب توسط منتقدین و معرفان در این مجله شناسانده شده است.

پرفسور «سید حسن امین» استاد دانشگاه، اظهار داشت: متجاوز از ۵۰سال در عرصه مطبوعات ایران تجربه داشته ام. یکی از کارهای رضایت بخش من همکلامی و همسویی با نشریه اباختر است. نوشتن برای هر نویسنده ای مانند هوا برای یک موجود زنده حیاتی است. کسانی که با نشر مجلات میدان دار و تریبون دهنده به نویسنده هستند حق بزرگی دارند. این عزیزان می توانند منحصرا منتشر کننده افکار خودشان باشند.

این استاد دانشگاه گفت: اباختر یک کار فرهنگی ایران‌مدار است. اهمیت این نشریه استانی به قدری است که تمام ایران‌شناسان سراسر جهان در این فصلنامه حضور پررنگ داشته اند.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار