گردشگری جنگ-13/

یادمانی برای شهدای مظلوم سیران‌بند

یادمان شهدای سیران‌بند در نزدیکی روستایی به نام سیران بند واقع شده است. این روستای مرزی در 24 کیلومتری جنوب شرقی شهر بانه و در بخش ننور شهرستان بانه قرار دارد و هم مرز با دره شلیر عراق است.
کد خبر: ۲۳۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ - 31March 2017
به گزارش دفاع پرس ازسنندج، بعد از اتمام جنگ تحمیلی تعدادی از گروه های مردمی به صورت خودجوش به مناطق عملیاتی اعزام شدند تا بتوانند ضمن بازسازی و رسیدگی به مناطق، بازدیدی هم از خاطرات مربوط به رشادت های رزمندگان داشته باشند.

در سال 78 مقام معظم رهبری با سفر به مناطق عملیاتی شلمچه در میان زائران قرار گرفتند و با تاکید خود بر استفاده و بهره مندی از ظرفیت های این سفر معنوی گسترش آن را امری ضروری به منظور ترویج فرهنگ دفاع مقدس و همینطور حفظ و حراست از آرمان ها و دستاوردهای شهداء دانستند.

در تاریخ ۱۳۷۸/۱۲/۱۲ دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ گردید که در این دستور العمل به ۲۱ محل جهت بازدید کاروان‌های راهیان نور اشاره شده است.

در سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ فرمانده کل قوا، ستاد مرکزی راهیان نور در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مأموریت خود را از سر گرفت. به همین منظور ستاد مرکزی راهیان نور با هدف ساماندهی به وضعیت راهیان نور در سال ۱۳۸۳ ذیل ساختار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تعریف و در سال ۱۳۸۴ ستاد مرکزی راهیان نور تأسیس شد.

در حال حاضر نیز ایام تعطلات عید یکی از بهترین فرصت هایی است که می توان در مناطق عملیاتی حضور یافت و از نزدیک با رشادت های رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی آشنا شد.

هم اکنون در سه نقطه غرب، جنوب غربی و شمال غرب مناطق عملیاتی وجود دارد که هر کدام در قالب یادمان شهید همه ساله مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران قرار می گیرد

گردشگری جنگ را می توان آیینه ای برای انعکاس تاریخ پرافتخار جنگ و دفاع مقدس دانست که امروزه علاوه بر گردشگران داخلی توجه بسیاری از گردشگران خارجی را نیز جلب کرده است و همه ساله در ایام مختلف سال تعداد زیادی از آنها در قالب اردوهای مختلف از کشورهای گوناگون به ایران سفر می کنند و این مناطق را مورد بازدید خود قرار می دهند.

بر همین اساس به منظور آشنایی بیشتر مردم و گردشگران با یادمان های دفاع مقدس در این شماره به سراغ یادمان شهدای سیران‌بند رفتیم.

  موقعیت یادمان

شهرستان بانه در شمال غربی استان کردستان قرار دارد. این شهر از شمال شرقی با سقز، از شمال غرب با سردشت و در غرب با استان سلیمانیه عراق از جمله ماووت همسایه است . این شهرستان از جنوب (دره شلیر ) و غرب با کشور عراق هم مرز است و دارای حدود 73 کیلومتر مرز مشترک با این کشور می باشد. این شهر با سقز 51 کیلومتر، با سردشت 67 کیلومتر ، با بوالحسن (یادمان ) 27 کیلومتر و با شهر ماووت عراق 75 کیلومتر فاصله دارد.

بانه از جمله شهرهای مورد توجه ضد انقلاب بود. پادگان ارتش این شهر در اوایل اردیبهشت سال 59 در محاصره ضد انقلاب قرار گرفت که با حضور 90 نفر از نیروهای اعزامی گردان 1 سپاه تهران آزاد شد . در خرداد ماه سال 59 با حضور شهید صیاد شیرازی و نیروهای ایشان در سقز ، ابتدای جاده سقز – بانه پاکسازی شد و در ادامه نیز محاصره پادگان و شهر بانه در هم شکست و از حضور ضد انقلاب پاکسازی شد.

عملیات های انجام گرفته در این منطقه
 

بعثت اردیبهشت 62  سپاه، ارتش و پیشمرگان کرد

نصر 8/7/62 ارتش، سپاه و ژاندارمری
 
وحدت آذر 62 سپاه
 
شهید هادوی خرداد 63 سپاه و ارتش
 
غدیر خم شهریور 64 ارتش، سپاه و ژاندارمری
               
 شهدای غریب سیران بند
 
این یادمان در نزدیکی روستایی به نام سیران بند واقع شده است. این روستای مرزی در 24 کیلومتری جنوب شرقی شهر بانه و در بخش ننور شهرستان بانه قرار دارد و هم مرز با دره شلیر عراق است.

در مورد سرگذشت این شهدای عزیز، روایات مختلف و متفاوتی ذکر می شود اما آنچه مشخص است، تعدادی از رزمندگان ایرانی (10نفر) بعد از به اسارت گرفته شدن به وسیله گروهک های ضد انقلاب، به طرف مرز ایران و عراق، در نزدیکی روستای هنگ ژاله و سیران بند بانه برده می شوند. در حوالی مرز و در نزدیکی یک چشمه این 10 شهید بزرگوار از ادامه راه سرباز می زنند و مقاومت می کنند. ضد انقلاب تنها راه چاره را در این می بینند که آنها را در همان جا به شهادت برسانند.

مزار مطهر این 10 شهید در مرز آزادی و اسارت، زیارتگاه عاشقان فرهنگ شهید و شهادت است. در ضمن این منطقه یکی از محورهای عملیاتی لشکر 8 نجف در عملیات والفجر 4 بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار