به گزارش گروه سایر رسانه های
دفاع پرس، گفتگو با ملا امجد محمودی یکی از طلاب حوزه علمیه اهل سنت که وی دارای سطح 3 حوزه، مربی امر به امعروف و نهی از منکر، عضو شورای عالی بسیج اقشار و استاد دانشگاه آزاد مریوان می باشد را در زیر میخوانید:
احیای تمدن اسلامی چگونه امکان پذیر است و اگر جهان اسلام بخواهد به آن سمت حرکت نماید چه موانعی بر سر راه دارد؟
با توجه به بزرگ بودن دین اسلام و مقبولیت آن در نزد پروردگار، و با توجه به اینکه اسلام اساس و پایه همه موارد به حساب می آید. همچنین پیامبر اعظم در زمان ورود به مدینه سه اقدام مهم انجام دادند، ابتدا اخوت و برادری میان مهاجر و انصار، تأسیس مسجد و سوم تشکیل حکومت اسلامی، حکومتی که مبتنی بر قرآن و سنت پیامبر (ص) باشد.
امروز جامعه اسلامی نیاز به وحدت دارد و مانند گذشته متولیان امور، مسلمانان مشهور بودند که تقریب و وحدت ایجاد کنند، جامعه اسلامی امروز به امر وحدت نیازمند است. اگر تعریفی داشته باشیم از تمدن اسلامی، آغازگر همین تمدن شخص رسول الله (ص) در شهر مدینه بوده اند و همچنین این آغاز تمدن در مدینه بر اساس فتوحات ترویج یافته و تا انقلاب اسلامی ایران هم رسیده است. با پاسداری امام خمینی(ره) و همچنین رهبر معظم انقلاب بر همان اساس عمل کرده اند و همیشه مردم و همچنین کشورهای اسلامی را بر وحدت، همدلی، هم زبانی تشویق کرده اند به اینکه نباید موارد اختلافی جزیی و فقهی و اختلافات فرعی فقهی عامل اختلاف اصلی و کلان باشد.
همچنین نباید موجب این بشود که بیگانگان و استکبار جهانی و صهیونیسم بتواند از این موضوع به نفع خود استفاده کنند. برای استفاده بهتر از این فرهنگ، اول اینکه حوزه های علمیه اهل سنت مانند حوزه های علمیه اهل تشیع را تقویت کنیم. دوم اینکه باید انقلاب اسلامی و آرمان های اسلامی در کتاب های اهل سنت تدوین بشود و در مدارس دینی اهل سنت هم نیز تدریس بشود. سوم اینکه تمدن و فرهنگ اسلامی و انقلابی ما باید به گونه ای در مدارس علوم دینی همچون مدارس اهل تشیع پیاده، اجرا و تدریس شود، همچنین به عنوان دروس عمومی و تخصصی قرار بگیرد.
متأسفانه کشورهایی که در همسایگی جمهوری اسلامی قرار گرفته اند، اگر بر اساس قرآن و سنت رسول خدا(ص) عمل کنند می بایستی وحدت، اتحاد و یک رنگی جامعه اسلامی را که خداوند منادی آن بوده است را حفظ کنند، اما این کشورها تحت تأثیر استکبار قرار گرفته اند.
اگر کشور ما به عنوان الگوی دیگر کشورهای اسلامی است در همین راستا کشورهای عربی هم از ایران در اجرای وحدت و برادری میان اهل سنت و شیعیان باید الگو بگیرند، تمامی مشکلاتی که در عربستان، بحرین، سوریه، یمن، رخ داده است اگر کشورهای عربی تنها بر مبنای وحدت عمل می کردند، هرگز چنین درگیری ها و جنگ هایی رخ نمیداد. از طرفی دیگر شرایط فعلی جامعه اسلامی جهانی بر اساس منافع شخصی برخی کشورهای عربی بوده است و با این اقدامات ناروا، اسلام را به گونه ای خشن به غرب معرفی کرده اند و البتع در پروژه اسلام هراسی نیز سهم بسزایی را ایفا کردند.
اسلام واقعی، اسلامی است که بزرگان ما مثل شیخ سلیم بصری، شیخ مصطفی نراقی، شیخ عبدالمجید سلیم، شیخ محمود شلتوت، شیخ محمد عبده، شیخ محمد متوالی، و... این ها بزرگانی بودند که در میان ما وحدت ایجاد کردند، در میان اهل سنت و تشیع رابطه های محکمی ایجاد کردند و اگر خط مشی ما بر همان اساس باشد می توانیم به اهداف متعالی امت اسلامی برسیم.
متأسفانه امروز احزابی و جریانهایی به وجود آمده است، مانند داعش که نه تنها آن را را اسلامی نمیدانیم بلکه آن را اسلام آمریکایی میخوانیم. چون در دین مبین اسلام و سنت و سیره اهل بیت (ع) هرگز ندیده ایم که کسانی به اسم اسلام مردم را وحشیانه بکشند و اقداماتی مثل بریدن سر، آتش زدن و... همچنین در سیره ائمه اطهار هم ندیده ایم که برخورد و تعامل بدی با غیر مسلمانان داشته باشند. همچنین سعی بر این بوده است که قوه جذب آنها بیشتر از قوه دفع باشد.
متأسفانه جامعه امروزی ما به فرقه های مختلفی تبدیل شده است و این فرقه ها نحوه برداشتشان از قرآن، سنت و سیره ائمه اطهار عمیق نیست و بر اساس فهم و نگرشی که دارند عمل می کنند. اگر ما بر اساس قوائد و قانون قرآن و مفسری چه اهل تشیع و چه اهل سنت و همچنین فقهای بزرگ اسلام ما مانند شیخ صدوق، شیخ کلینی، و شیوخ بزرگی که ما در اهل تشیع و بزرگانی در اهل تسنن مانند امام شافعی، مالکی، حنفی، حنبلی اگر ما از این افراد پیروی کنیم قطعا ما به حرکتی واحد در پیکره جامعه الاسلامی رسیم و در اصول این اهدف اشتراکات بسیاری نیز دارا هستیم.
بنظر شما ما چگونه می توانیم در اندیشه اهل سنت یا اهل تشیع کشورهای دیگر این نگاه را ایجاد کنیم؟چطور این ضرورت را برای آنها تبیین کنیم و اطلاع رسانی شود؟
شکر خدا ما در حوزه رسانه دارای قدرت بیشتری از کشورهای عربی هستیم. از طریق همین رسانه ها و فضای مجازی و انتشار کتب اسلامی با انتشار دیدگاه علمای اهل سنت و اهل تشیع در مورد وحدت امت اسلامی و همچنین تقریب مذاهب اسلامی به زبان های مختلفی و نشر گسترده آن در کشورهای هم جوار افکار عمومی را نسبت به این امر مهم و حیاتی در جامعه اسلامی ترقیب نماییم.
ما نیز باید هرچه بیشتر به وحدت عملی در کشورمان روز به روز نزدیک بشویم بعد مشخص می شود که ما میتوانیم با وحدت و یک رنگی، همبستگی، می توانیم الگو باشیم برای کشورهای دیگر، مثلا می توانیم در عربستان هنگام موسم حج کتاب های مرتع و منحرفی که بصورت مجانی توزیع و انتشار داده می شود به زبان های فارسی و اردو و دیگر زبان ها و ما اگر با توجیه و آگاه سازی حجاج که از این کتاب ها استفاده نکنند و به آن روی نیاورند، و جای گزین آن را کتاب هایی که ترکیب شده از دیدگاه اهل سنت و اهل تشیع هستند را تدوین، منتشر و توزیع کنیم، این می تواند مسمر ثمر واقع شود و برای رسیدن به آرمان امت واحده اسلامی نتیجه بخشی بیشتری خواهد داشت.
مورد دیگر اینکه در حوزه رسانه کما اینکه افرادی هستند که در شبکه های لندنی مشغول به ترویج افکار خودشان هستند، یا شبکه هایی که در کردستان عراق در ظاهر به نفع اهل سنت سخنانی را می گویند اما در واقع تقویت شده از سوی استعمار هستند، ما می توانیم با استفاده از روحانیون برجسته در شبکه های قرآن، خبر و دیگر شبکه های سراسری با راه اندازی میزگردهایی دیدگاه های مشترک اهل سنت و شیعه را شفاف سازی کنیم تا به نتیجه خوبی برسیم.
شما فرمودید بزرگان اهل سنت در دهه های اخیر بحث تقریب را پیش برده اند و منادی وحدت در میان اهل سنت بوده اند، آن ها چه چیزی را در زمان خود درک کرده اند که در آن فضای خفقان پرچم تقریب را بالا گرفته بودند؟ این افق دید بزرگان اهل سنت در این خصوص چه چیزی بوده است؟ ضرورت حرکت منادیان وحدت بر چه اساسی بوده است؟
در دوران گذشته آن حرکت بر اساس مصداق آیه وحدت بوده و شیوخ بزرگی در جامعه الازهر مانند شیخ مراوی بزرگواری بوده است که جواز تغییر مذهب را صادر کرده است، این بزرگان معتقد بودند که مجتهدان می توانند در عصر امروز الگوی ما باشند و مانند مراجع تقلید اهل تشیع در موارد احکامی و مذهبی سخنرانی و نظریه دهند. این بر اساس همان وحدتی است که در نظر داشتند و عمل می کردند، مثلا ما می بینیم که برای یکدیگر نامه می نوشته اند و بزرگانی از اهل سنت هم در این راه حرکاتی انجام داده اند مبنی بر تقریب مذاهب، تا بتوانند با ایجاد حلقه ای میان مذاهب اسلامی آنها را در کنار یکدیگر قرار دهند.
ما 4 مذهب در اهل سنت داریم و یک مذهب در اهل تشیع، شیخ محمد شلتوت(ره) می فرمودند که من بسیاری از موضوعات فقهی را که در کتب اهل تشیع هم وجود دارد آنها را می دیدم و مطابقت میدادم و بر اساس آن عمل می کردم.
دشمن از خلاءهای بین شیعه و سنی استفاده کرده و با جریاناتی مثل داعش و دیگر جریانات تندرو که هم در بین شیعیان و هم بین اهل سنت وجود دارند، برای تفرقه افکنی و جنگ بین مذاهب را راه انداخته اند، به نظر شما دشمن چه خلائی را دیده است؟
به نظر من نبودن وحدت در بین همه کشورهای اسلامی موجب رخنه شده است، اگر در کنفرانس وحدت اسلامی که در تهران به صورت سالیانه برگزار میگردد، کشورهای عربی-مسلمان بر اساس همان اساسنامه کنفرانس اسلامی و کشورهای عربی هم که آن اساسنامه را پذیرفته بودند، جزءبه جز به آن عمل می کردند، دشمن هرگز نمی توانست سوء استفاده کند. متأسفانه دشمن از مسائل جزیی ما استفاده کرده است و با این اختلافات فقهی کوچکی که داریم منجر به این شده است که دشمن سرمایه گذاری بکند و انسان های نادان و جاهل و متعصب را در داخل شبکه ها بیاورند و ذهن مردم را به سویی بکشاند که جامعه را دچار توهم و تشویش کند.
ما باید الگو باشیم و این الگو به عنوان منادی و سفیر تقریب بتواند اهداف متعالی خود را به کشورهای همسایه برساند. برای مثال از میان علمای اهل سنت و تشیع، گروهی در کشورهای دیگر که کنفرانس هایی را برپا داشته اند و همین نشست ها در دیگر کشورهای اسلامی هم برگزار شود آراء آنها نیز گرفته شود و به همین طریق موج بیداری اسلامی ایجاد می شود. ما باید وظیفه تبلیغی و دینی خودمان را ایفا کنیم و آن خلا ها را پر نماییم، آنها با سرمایه گذاری های فراوان خود تفرقه ایجاد کرده اند در میان پیکره امت اسلامی، اما ما باید با حفظ وحدت و حفظ همدلی و همبستگی اگرچه با هم اختلافات فقهی هم داشته باشیم، باید پیرو سنت و قرآن و سیره ائمه طاهرین باشیم.