کارشناسان روس:

زبان تهدید آمریکا در مورد روسیه موثر نبود

به عقیده کارشناسان، سفر وزیر خارجه آمریکا به مسکو نتیجه مورد نظر واشنگتن را در پی نداشته و روسیه همچنان خواستار احترام به استقلال سوریه بوده و حاضر به تقسیم این کشور نیست.
کد خبر: ۲۳۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ - 13April 2017

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، نخستین سفر "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا به مسکو پایان یافت و وی علاوه بر مذاکره با "سرگئی لاوروف" همتای روسی خویش، با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه نیز دیدار کرد. موضوع اصلی این مذاکرات سوریه بود.

تیلرسون در آستانه این سفر خط و نشان کشیده بود که مسکو باید بین "بشار اسد" و غرب" یکی را انتخاب کند. البته کارشناسانی که روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» با آنها صحبت کرده، معتقدند: مذاکرات روز چهارشنبه ثابت کرد که تعیین ضرب العجل برای مقامات مسکو موثر نیست.

"ویلیام پومرانتس" نائب رئیس موسسه «کنان» در واشنگتن معتقد است که سفر تیلرسون به روسیه نتیجه مورد نظر واشنگتن را نداشت، برای اینکه ولادیمیر پوتین همچنان بر دیدگاه کشورش در مورد استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

وی گفت: «من فکر نمی کنم که با وجود اظهارات تند وزیر خارجه آمریکا در آستانه این سفر، وی توانسته باشد به هدف خود در مورد تغییر مواضع مقامات مسکو دست یابد. رئیس جمهوری روسیه در دیدار با تیلرسون همچنان بر مواضع قبلی خویش در مورد لزوم حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده و حاضر نشد که با آمریکا بر سر سرنوشت بشار اسد معامله کند.»

به گفته وی، بدین ترتیب سخنان تیلرسون در مورد لزوم پایان دادن به موجودیت رژیم بشار اسد در سوریه، نتوانسته ولادیمیر پوتین را در تغییر خط مشی وی در رابطه با سوریه متقاعد کند.»

"ولادیمیر احمدوف" کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز معتقد است که سفر تیلرسون نشان داد که «تعیین ضرب العجل برای روسیه، کارآیی ندارد». 

این کارشناس گفت: «در حال حاضر مواضع آمریکا و کشورهای عربی منطقه خاورمیانه هماهنگ بوده و آنها خواستار سرنگونی رژیم بشار اسد هستند. ولی در این بین مواضع روسیه و ایران که عامل مهم و تاثیرگذاری بر روند اوضاع در سوریه هستند، کاملا مغایر با آنها بوده و این دو کشور همچنان بر حمایت خویش از دولت سوریه ادامه می دهند.»

این کارشناس افزود: «رئیس جمهوری روسیه در آستانه سفر تیلرسون، حمله موشکی آمریکا به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه را با اتهامات بی اساس به عراق در سال 2003  مقایسه کرد که در آن زمان دولت آمریکا به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی به این کشور حمله کرد، ولی بعد مشخص شد که چنین سلاحهایی در عراق اصلا وجود نداشته است.»

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار