تحلیل المانیتور امریکا از انفجارهای لبنان؛

هدف انفجارها آغاز جنگ فرقه ای در لبنان است

رهبران سه گروه سیاسی اصلی در لبنان با بیان این موضوع که ریشه انفجارهای اخیر این کشور به تحولات منطقه بر می گردد تاکید دارند هدف از این انفجارها ایجاد جنگ فرقه ای در لبنان است.
کد خبر: ۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲ - 24August 2013

هدف انفجارها آغاز جنگ فرقه ای در لبنان است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، با توجه به شرایط منطقه و منافع برخی کشورهای آن، می توان انفجارهای هفته های گذشته در دیگر مناطق لبنان به خصوص انفجار در منطقه جنوبی بیروت و همچنین انفجار روز گذشته در طرابلس در شمال لبنان را در یک راستا تفسیر کرد و انگیزه اصلی عاملان آنها را ایجاد جنگ فرقه ای میان گروه های سیاسی و مذهبی لبنانی با هدف تاثیرگذاری بر نقش آنها در تحولات سیاسی لبنان و کل منطقه تحلیل نمود.

در این رابطه خبرگزاری "المانیتور" امریکا نوشت: رهبران گروه های سیاسی اصلی در لبنان از جمله حزب الله و گروه های متعلق به جمعیت سنی و مسیحی این کشور با محکومیت بمب گذاری های روز گذشته در طرابلس در شمال این کشور، آن را زنجیره ای از توطئه عوامل خارجی برای ایجاد جنگ فرقه ای در لبنان توصیف کرده اند ؛ بدین شکل که عاملان این انفجارها با هدف قرار دادن اماکن متعلق به گروه های سنی و همچنین مقر حزب الله در پی تحریک این گروه ها علیه یکدیگر و ایجاد منازعه داخلی در لبنان می باشند.

المانیتور در مصاحبه هایی که با مقامات حزب الله و رهبران احزاب سنی و مسیحی در لبنان انجام داده از قول آنها گزارش می دهد که همه این گروه ها بازیگران خارجی را عامل انفجارهای روز گذشته در طرابلس و انفجار در مقر حزب الله در جنوب بیروت می دانند.

گفتنی است طی دو انفجاری که روز جمعه در شهر طرابلس در شمال لبنان روی داد 42 تن کشته و حدود 500 تن نیز زخمی شدند و همچنین در پی انفجار در یکی از مراکز تجمع حامیان حزب الله در جنوب بیروت نیز بیش از 30 تن کشته و حدود 300 تن دیگر نیز زخمی شده بودند.

در این رابطه المانیتور با اشاره به واکنش رهبران حزب الله و برخی مقامات دولتی لبنان که نمایندگان گروه های سنی می باشند، این خشونت ها در لبنان را جزئی از برنامه بازیگران خارجی برای ایجاد منازعه داخلی در لبنان با هدف تاثیرگذاری در تحولات سوریه و فلسطین تفسیر می کند. بدین شکل که این عوامل خارجی تلاش دارند با اجرای این انفجارها، گروه های سیاسی لبنان را علیه یکدیگر تحریک کرده و آنها را متهم به خرابکاری و خشونت علیه دیگر گروه ها نمایند.

در واقع علت و انگیزه این سیاست را نیز می توان کاستن از نقش گروه های لبنانی  مانند حزب الله در تحولات سوریه و همچنین کاهش توجهات به اقدامات رژیم صهیونیستی در رابطه با مذاکرات سازش و همچنین گسترش شهرک سازی در کرانه باختری تفسیر کرد. بدین شکل که با درگیر نمودن گروه های لبنانی در داخل لبنان از نقش آفرینی آنها در منطقه کاسته شود و همچنین بحران در لبنان را محور تمرکز محافل سیاسی و رسانه ای قرار دهند تا اقدامات و سیاست های خود در منطقه را راحت تر به پیش ببرند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار