یادداشت/ حمیدرضا گرامی

نگاهی به وظايف و اهداف ارتش جمهوری اسلامی ایران

وظيفه ارتش جمهوري اسلامي ايران،نگهداري ازمرزها و يكپارچگي سرزمين ايران است و دركنارنيروي انتظامي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي،نيروهاي مسلح كشورمان را تشكيل مي دهد.
کد خبر: ۲۳۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ - 20April 2017

گروه استان‌های دفاع پرس - سرهنگ حمیدرضا گرامی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در یادداشتی به مناسبت سالروز ارتش به وظایف و اهداف ارتش جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف پرداخت و نوشت: اهداف جمهوری اسلامی ایران عبارتند از نگهداری، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران خارج از قلمرو كشور در دریای خزر، خلیج‌فارس، دریای عمان، رودخانه‌ها و معادن، یاری به ملل مسلمان یا مستضعف غیرمعارض با اسلام در جهت دفاع از سرزمین‌های مورد تهدید یا اشغال نیروهای متجاوز، در صورت درخواست ملل مزبور. راهبرد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم عبارتند از: اسلامی بودن: در تمام شئون ارتش، اصول اسلام حاكم است. ولایی بودن: ارتش جمهوری اسلامی ایران، زیر نظر رهبر معظم انقلاب –ولی‌فقیه- می‌باشد و طبق فرمان ایشان، عضویت و وابستگی ارتش و اعضای آن در كلیه نهادها و تشكل‌های سیاسی ممنوع است. مردمی بودن:نیروهای مسلح، همواره در كنار مردم و در جهت مصالح مردم كار می‌كنند، تجهیزات ارتش در زمان صلح، تا حدی كه به توان نظامی‌اش آسیبی نرساند، برای سازندگی، امداد، تولید و خدمت به مردم به كار گرفته می‌شود. خود كفایی:نیروهای مسلح با بهره‌گیری از تمام توان خود جهت رسیدن به خودكفایی در كلیه زمینه‌ها تلاش می‌كند. انضباط: نیروهای مسلح باید با ایجاد انضباط معنوی و وضع قوانین عادلانه و منطقی و ایجاد سازوكارهای تنبیه و تشویق، زمینه اجرای كامل دستورها را فراهم می‌كنند. سادگی: در نیروهای مسلح، تمامی طرح‌ها و زمینه‌ها باید با رعایت اصل سادگی و جلوگیری از تشریفات و سازوكارهای غیر ضرور انجام گیرند. اقتدار:نیروهای مسلح باید از آنچنان اقتدار و آمادگی برخوردار باشند كه جرات حمله را از دشمن سلب كنند. برای دفاع بودن:نیروهای مسلح، با تمام توان خود، دشمن را از حمله باز می‌دارد و به كشورها و مللی كه از آن تقاضای كمک كنند، یاری می‌رساند ماموریت‌ها و وظایف این نهاد هم عبارتند از:

آمادگی و مقابله با هرگونه تجاوز نظامی علیه استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع كشور، همكاری با نیروی انتظامی و سپاه پاسداران، برای مقابله با اشرار، یاغیان، قاچاقچیان، تجزیه‌طلبان و جریان‌های برانداز، آمادگی جهت همكاری با سپاه پاسداران، در كمک به ملل مسلمان و مستضعف غیر معارض با اسلام در دفاع از خود، كمک به دولت جهت سازندگی، آموزش، بهداشت و خدمت به مردم، سازماندهی، آموزش و تجهیز و گسترش نیروهای زمینی، هوایی و دریای جهت انجام ماموریت‌های محوله، تلاش مداوم جهت حفظ ارزش‌های اسلامی داخل ارتش، آماده کردن مردم جهت دفاع نظامی از كشور و نظام اسلامی، كمک به سپاه پاسداران برای آموزش اعضای آن نهاد، اقدامات لازم جهت نیل به خودكفایی در عرصه دفاعی،كسب اطلاع از اوضاع و احوال منطقه و جهان و ارزیابی مستمر تهدیدات بالقوه و بالفعل، حفظ مسائل امنیتی در درون ارتش و وزارت دفاع، ایجاد همكاری با سپاه پاسداران در مواقع ضروری می‌باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار