نمایگاه کتاب - 55/ نویسنده «جنگ پابرهنه‌ها» در گفت‌ و گو با دفاع پرس مطرح کرد؛

تقریظ‌های رهبر انقلاب، دمیدن روح حیات به ادبیات دفاع مقدس است

رحیم مخدومی نویسنده سه اثر برجسته‌ای که رهبر معظم انقلاب بر آنها تقریظ نوشته‌اند، گفت: تقریظ مقام معظم رهبری دمیدن روح حیات به وجود ادبیات دفاع مقدس و نویسنده‌های این عرصه است.
کد خبر: ۲۳۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱ - 05May 2017
تقریظ‌های رهبر انقلاب، دمیدن روح حیات به ادبیات دفاع مقدس استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، دوران دفاع مقدس به عنوان یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های تاریخ کشور، از آنجا که از محکم‌ترین ستون‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، همواره از سوی رهبر معظم انقلاب و مردم، مورد تاکید و دقت قرار گرفته است.

این دوران از با ارزش‌ترین گنجینه‌های معنوی و فرهنگی کشور است که تنها با قلمی شیوا، بیانی صریح و روایتی مستند، می‌تواند مورد استحصال و اکتشاف جنبه‌های مختلف آن توسط هنرمندان و نویسندگان کشور قرار گیرد، تا علاوه بر تحکیم ماندگاری‌اش، پیرایه‌ها و دست‌اندازی‌ها به وقایع آن، پالایش شده و اثری درخور و مستند، در اختیار نسل‌های بعد از جنگ قرار گیرد.

اما در میان آثار منتشره در این حوزه، برخی کتاب‌ها به شکلی دیگر بر تارک مجموعه کتب دفاع‌مقدس درخشیده‌اند و آن هم تقریظ رهبر معظم انقلاب بر حاشیه برخی از این کتاب‌هاست.

از این رو خبرگزاری دفاع‌مقدس برآن شده است تا ضمن گفتگو با نویسندگان کتاب‌هایی که مورد تقریظ رهبر معظم انقلاب قرار گرفته‌اند، به بررسی وجه تمایز آن آثار و کشف نوع نگاه معظم‌له به کتاب‌های دفاع مقدس نیز بپردازد.

رحیم مخدومی در سال 1345 در ورامین متولد شده و تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس در رشته علوم تربیتی ادامه داد و از معلمین دلسوز و متعهد کشور می‌باشد که در عین حال با بسیج، سپاه، جهاد سازندگی و سازمان تبلیغات اسلامی همکاری داشته است. از آثار وی می‌توان از کتاب‌های «جنگ پابرهنه‌ها»، «منتخب دفاع مقدس»، «نرگس»، «مالک خیبر»، «پروانه‌های عرصه خبر »، «معلم فراری»، «آنان که رفتند»، «یک آسمان هیاهو»، «چه کسی ماشه را  خواهد کشید» و «هر کسی کار خودش» نام برد؛ که سه اثر وی مورد تقریظ رهبر انقلاب قرار گرفته‌اند، از این‌رو مصاحبه‌ای با ایشان صورت گرفته است که از نظر مخاطبان محترم می‌گذرد:

 
دفاع پرس: چرا کتاب شما مورد توجه حضرت آقا قرار گرفت؟ بعد از تقریظ ایشان نوشته‌ها و آثارتان چه تغییری کرد؟

کتاب «جنگ پابرهنه‌ها» جزو کتابهای اولیه حوزه ادبیات دفاع مقدس است که سال 69 یا 70 به چاپ رسید. آن موقع دیداری بین نویسندگان این کتاب با حضرت آقا صورت گرفت که آقایان سرهنگی و بهبودی تازه کار نشر کتاب‌های دفاع مقدس را در همان کانکس معروف حوزه هنری شروع کرده بودند.

در این دیدار آقا به این 2 بزرگوار فرمودند: «هر چه شما کتاب تولید می‌کنید، بنده می خوانم.» البته آقا هم برای کتاب «فرمانده من» که بنده یکی از چند نویسنده آن بودم و هم برای «جنگ پابرهنه‌ها» تقریظ نوشته‌اند.

تقریظ معظم له دمیدن روح حیات به وجود ادبیات دفاع مقدس و نویسنده‌های این عرصه بود که امروز همان روح حیات از 27 سال پیش است که مار را در این وادی سرپا نگه داشته است.

 
دفاع پرس: اصل مطلبی که حضرت آقا برایش تقریظ  نوشتند چه بود؟  

این کتاب، انعکاسی از رنج‌های مردم پابرهنه است که به خصوص در مقایسه با فداکاری همین مردم بسی جان‌کاه و تلخ و ناپذیرفتنی می‌نماید.

تقریظ حضرت آقا در واقع بررسی کارشناسانه یک نقاد صادق، متبهر و دلسوز است که نقاط ضعف و قوت کتاب در کنار هم با ادبیاتی موجز و عمیق توسط معظم له بیان می‌شود. در آن تقریظ اغراق‌گویی و نادیده‌گرفتن زحمات دیگران مورد نقد قرار گرفته و از نثر، زاویه‌دید و بکارگیری متناسب آیات تجلیل شده است. یکی از صدها برکت این تقریظ اصلاح ایرادات کتاب در چاپ‌های بعدی بود.

دفاع پرس: در مورد سایر  آثارتان توضیح دهید؟

علاوه بر «فرمانده من» و «جنگ پابرهنه‌ها» کتاب «سفرنامه یار کجاست» هم متبرک به تقریظ حضرت آقا شده است. ایشان مرقوم فرمودند: «بار دیگر موسم حج شد و وقت انس و معاشقه‌ی من با سفرنامه‌های حج؛ اما بی‌شک این یکی از بهترین سفرنامه‌های حج است.»

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار