گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و روسیه پیرامون «تشنج‌زدایی» در سوریه

وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه پیرامون موضوعات مربوط به روند «تشنج‌زدایی» در سوریه با یکدیگر گفتگو کردند.
کد خبر: ۲۳۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶ - 05May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که متعاقب مذاکرات آستانه، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه این کشور و «رکس تیلرسون»، همتای آمریکایی وی در خصوص موضوعات مرتبط با روند تشنج‌زدایی در سوریه با یکدیگر گفتگو کردند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است که دو طرف در خصوص برقراری ثبات در روند آتش‌بس و تداوم ارتباطات میان روسیه- آمریکا با یکدیگر بحث و گفتگو کردند.

این در‌حالی است که منابع روسی نیز از رایزنی «سرگئی لاوروف» با همتای آمریکایی‌اش در ماه میلادی جاری پیرامون مناطق کاهش تنش در سوریه و نقش آمریکا و ترکیه و اردن در این مناطق خبر دادند.

«میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: «لاوروف» و «تیلرسون» یادداشتی در چارچوب مذاکرات آستانه درباره ایجاد ۴ منطقه کاهش تنش در سوریه امضاء خواهند کرد و این در حاشیه نشستی در آلاسکا در ۱۰ و ۱۱ ماه مه جاری خواهد بود».

وی افزود: «نقش احتمالی آمریکا در نظارت بر روند آتش‌بس باید تحت رایزنی در سطح کارشناسان و نظامیان قرار گیرد و مواضع طرف‌های سوریه و در درجه اول دولت قانونی نیز مورد توجه قرار گیرد».

بوگدانف در ادامه بیان کرد: «ایران از کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه است و آمریکا بازیگر فعال و بسیار مؤثر در امور منطقه‌ای است. هر‌گونه پیشرفت به جلو اظهار اراده سیاسی را طلب می کند».

درباره نقش ترکیه در اجرای توافق مربوط به مناطق کاهش تنش نیز بوگدانف تأکید کرد: «مسکو از آنکارا انتظار دارد که پایبندی معارضان سوری به بندهای توافق را تضمین کند».

وی افزود: «مسکو امیدوار است که همه جزییات فنی باقیمانده مربوط به مناطق کاهش تنش در اسرع وقت مشخص شود».

بوگدانف درباره ممنوعیت پرواز جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی بر فراز مناطق کاهش تنش نیز گفت: «این موضوع در رایزنی‌های میان نظامیان قابل طرح است».
 
منبع: مهر 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار