خانه‌­ای به وسعت کربلای ایران + تصاویر

منزل شهیدان دهنوی که روزگاری پایگاه رزمندگان اسلام بود، امروز به همت معاونت فرهنگی شهرداری مشهد به موزه‌­ای تبدیل شده است تا راوی حماسه­‌آفرینی­‌های شهیدان علی ­اکبر، حسین و حمیدرضا دهنوی باشد.
کد خبر: ۲۳۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰ - 08May 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، عید مبعث بود که خبر افتتاح موزه شهیدان دهنوی توسط شهرداری مشهد منتشر شد. برای بازدید از این موزه کوچه پس کوچه­ های محله عیدگاه مشهد را که از محله ­های قدیمی اطراف حرم امام رضا (ع) است، پشت سر گذاشتم و به کوچه شهیدان دهنوی رسیدم.

 خانه ­ای به وسعت کربلای ایران + تصاویر

نمای بیرونی خانه نشان از سادگی آن داشت. با اینکه درب خانه نیمه باز بود اما زنگ خانه را زدم ولی جوابی نشنیدم. بعد از چند لحظه از یکی همسایه­ های منزل شهیدان دهنوی، علت را جویا شدم. که همسایه گفت گوش­‌های حاج آقا دهنوی سنگین است و درب را نیمه باز گذاشته تا اگر میهمانی آمد معطل نشود. من هم به رسم ادب یاالله گفتم و داخل شدم. حوض وسط حیات خانه و سایه‌­ای که درختان میوه روی آن انداخته بود و بافت قدیمی خانه چشم­ نوازی می­ کرد، دو باب منزل در دو طرف این خانه وجود داشت که یک طرف آن به موزه تبدیل شده است و طرف دیگر پدر شهیدان دهنوی زندگی می‌کند.

خانه ­ای به وسعت کربلای ایران + تصاویر
 
حاج رجبعلی دهنوی پدر شهیدان علی اکبر، حمیدرضا و حسین عصا به دست و با قدی خمیده به استقبالم آمد. از سر و وضع ظاهری­اش مشخص بود که مشغول تمیز کردن خانه است. بعد از سلام و احوالپرسی از او کسب اجازه کردم تا از موزه­ شهیدان دهنوی عکس بگیرم. او هم با روی گشاده پذیرفت و من را همراهی کرد.

خانه ­ای به وسعت کربلای ایران + تصاویر

در حیات خانه فضایی را برای نمایش تصاویر شهدای محله که گزیده‌ای از وصایای آن‌ها هم در ذیل تصاویر آمده بود، اختصاص داده شده بود.

حاج رجبعلی در ادامه اتاقی را که آثار و تصاویر را از ابتدا در آن نگهداری می‌کرد نشانم داد و گفت: «به علت وجود رطوبت تصاویر و آثار شهدا در حال از بین رفتن بود که معاونت فرهنگی شهرداری مشهد از این قضیه مطلع شد و به فکر این افتاد تا آثار بجای مانده را در دو اتاق بالا جا نمایی کند تا هم مانع از بین رفتن آن‌ها بشود و هم فرصتی باشد تا علاقه مندان به فرهنگ ایثار و شهادت بتوانند از آن‌ها استفاده کنند».

در اتاق پایین حاج رجبعلی به سلیقه خودش تصاویر مختلف شهدا را در آن جانمایی کرده بود، اما آنچه بیشتر در این اتاق به چشم می‌آمد تصویر حضور مقام معظم رهبری در منزل شهیدان دهنوی بود.

خانه ­ای به وسعت کربلای ایران + تصاویر

در این بین، این پدر صبور که 95 سال از خداوند عمر گرفته است و چند سالی است که شریک زندگی‌اش را نیز از دست داده، با اشاره به اینکه علاوه بر سه فرزند شهیدم دو فرزند دیگرم هم جزو جانبازان دفاع مقدس هستند، برایم خاطرات این خانه را نقل می­ کند و می­ گوید «این خانه پادگان دوکوهه­‌ای کوچک است». ما اصالتاً از یکی از شهرستان­‌های خراسان بودیم که در مشهد ساکن شده بودیم. زمان جنگ هر وقت همشهری­‌ها و دوستان فرزندانم برای رفتن به جبهه به مشهد می­‌آمدند دو سه روزی را میهمان خانه ما بودند و خانمم هم از آن‌ها پذیرایی می­ کرد. آن‌ها در مدت اقامتشان به زیارت حضرت رضا (ع) می­ رفتند. برادر همسرم مرحوم احمد دهنوی هم که از تکاوران ارتش بود و به خانه ما رفت و آمد داشت در مدتی که رزمندگان در اینجا حضور داشتند به آنها آموزش­ نظامی می‌­داد.

خانه ­ای به وسعت کربلای ایران + تصاویر 
 
در ادامه این بازدید، چون حاج رجبعلی توان زیادی برای همراهی من نداشت، من را به اتاق­ های بالا راهنمایی کرد. در طبقه دوم این خانه دو اتاق وجود داشت، در وسط این دو اتاق راهرو کوچکی بود که به تصاویر شهیدان علی اکبر، حسین و حمید مزین شده بود. در اتاق سمت چپ ورودی، یک جلد کلام الله مجید که توسط مقام معظم رهبری در دیدار خود با خانواده شهیدان دهنوی در 12 فروردین­‌ماه 1382 به آن‌ها اهدا شده بود، قرار داشت.

خانه ­ای به وسعت کربلای ایران + تصاویر

در قسمت دیگر، نشان درجه یک ایثار اهدایی محمود احمدی­ نژاد رئیس جمهور وقت به حاج رجبعلی به نمایش گذاشته شده بود. از تصاویر حضور حاج رجبعلی در جبهه و همچنین عکس نوشته او در خصوص کشف حجاب و لوح تقدیرهایی که به مناسبت­ های مختلف به این خانواده اهدا شده در بخش دیگری از این اتاق استفاده شده بود. در گنجینه‌­ای هم نشان‌ها و تندیس‌هایی که به خانواده شهیدان دهنوی اهدا شده بود قرار داشت.

خانه ­ای به وسعت کربلای ایران + تصاویر
 

در اتاق سمت راست ورودی، در یک ضلع اتاق سه تابلو قرار دارد که در آن‌ها در خصوص واقعه 10 دی مشهد، عملیات­ های «والفجر 3» و «بیت المقدس 3» که در جریان آن‌ها علی اکبر، حمیدرضا و حسین به شهادت رسیدند توضیحاتی داده شده است. در دو گنیجنه‌ای که در این اتاق وجود دارد نشریه­‌های پیام انقلاب و پاسدار اسلام و همچنین آثار به جا مانده از شهیدان دهنوی نگهداری می­ شود. در ضلع دیگر این اتاق نیز تصاویر شهدا به تفکیک به نمایش در آمده است.

خانه ­ای به وسعت کربلای ایران + تصاویر
 

در حال بازدید از این موزه بودم که حجت الاسلام و المسلمین محمد دهنوی یکی از فرزندان حاج رجبعلی برای سرکشی از پدر به آنجا آمد، با او هم صحبت شدم و او هم از خاطرات برادران شهید خود و خانه پدر مطالبی را بیان کرد.

خانه ­ای به وسعت کربلای ایران + تصاویر
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار